Skip to main content
Beantwoord

QNAP NAS krijgt geen IP-adres op KPN Box 12B

• October 1, 2026
  • 17 reacties
  • 162 keer bekeken

Hallo,

sinds kort heb ik een NAS in huis gehaald, t.w. een QNAP TS-269 Pro. Dit is mijn eerste NAS. Tijdens de koop heb ik gevraagd hoe ik het dashboard van de NAS moet benaderen, dit kan gewoon via een browser en een IP-adres.

Nu snap ik niet hoe ik een IP-adres kan krijgen met deze configuratie. Ik heb allereerst maar eens op de router, een KPN Box 12b ingelogd, firmware versie V12.C.26.04.02

Daar zie ik het volgende:

Bij Thuisnetwerk > Ethernetpoorten krijg ik 2 actieve Ethernetpoorten, t.w. poort 1, daar hangt de NAS aan, en poort 2, daar hangt de HMB2260 TV ontvanger al jaren naar volle tevredenheid aan.

Als ik dan vervolgens bij Thuisnetwerk > Verbonden apparaten ga kijken, zie ik geen enkele keer Ethernet 1 verschijnen. Wel Ethernet 2, dat werkt gewoon, die staat aangehaakt bij “mijnmodem”.

(MAC adressen zijn er wel, en Netwerknaam voor DESKTOP en A56 zijn er ook, maar even afgeschermd)

Thuisnetwerk > Verbonden apparaten
Thuisnetwerk > Ethernetpoorten

Op de NAS brandt het lampje van LAN oranje, maar ik weet dus niet of dit groen moet branden bij een goede verbinding.

De NAS heb ik al eens gereset (niet alleen door stroom eraf te halen, maar ook achterop de reset-knop in te drukken).

Met DHCP is niks gedaan, met een IP adres reserveren heb ik toch op heden niets gedaan, want ik weet niet wat ik hier dan qua MAC-adres mee moet.

De Firewall staat op Beveiligingsniveau Middel.

Waar moet ik beginnen om in ieder geval een IP adres te kunnen krijgen, en zover te krijgen om de NAS bij Verbonden apparaten te krijgen?

Beste antwoord door Bronskibeat

De verkoper adviseerde mij om eens een scherm aan de NAS te hangen, zodat er direct op ingelogd kon worden.  Ik kom uiteindelijk op het volgende scherm.

Login scherm QNAP
Na inloggen onder Debian
Achterzijde QNAP

Door het op het scherm getoonde IP adres en de MAC1 of MAC2 in te vullen in het scherm “IP adres reserveren”, komt het volgende scherm. 

IP adres reserveren in inlog router

EDIT:

Door de UTP kabel weer naar de onderste poort te zetten, en opnieuw op te starten, komt Debian in ieder geval met een ander IP adres. Wonder boven wonder verschijnt de QNAP dan ook in Verbonden apparaten op de router-omgeving, zie onder.. Ik kan in ieder geval een inlogscherm voor OMV krijgen.

Verbonden apparaten

Bedankt voor alle hulp. Mocht ik weer ergens tegenaan lopen, laat ik het wel weten

17 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 1, 2026

Heb je de tool Qfinder Pro al geprobeerd op je computer? Eenmaal uit de doos moet je hem eerst nog via je browser configureren.

Hij moet dan een IP-adres hebben.

Als alles geconfigureerd is met volumes en pools, dan kan je hem als NAS gebruiken. 

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 1, 2026

Google even op Qnap finder. Kan je een desktop app downloaden die je qnap kan vinden en verbinden

• October 1, 2026

Waarschijnlijk zal via deze twee linken de nodige informatie te vinden zijn.

Het is bij de verkoper mogelijk iets te simpel voorgesteld of men ging van enige kennis uit.

https://docs.qnap.com/operating-system/qts/5.2.x/nl-nl/toegang-tot-de-nas-met-een-browser-96EBE083.html

https://docs.qnap.com/operating-system/qts/5.2.x/nl-nl/toegang-tot-de-nas-met-qfinder-pro-26BAA091.html

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 1, 2026

Ik heb ook een QNAP, maar het configureren kost wel wat moeite.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 1, 2026

Bedankt, ik heb QFinder Pro geinstalleerd, maar er komt geen resultaat. De verkoper had ook al aangegeven om via Advanced IP scanner het IP-adres op te zoeken. Dit heb ik gedaan, maar helaas geen resultaat: alle al bekende apparaten staan er wel bij, maar dus niet de NAS.

Ik heb het idee dat het probleem niet zozeer aan de QNAP ligt, maar aan de KPN Box. Vandaar dat ik dit hier ook vraag.

Btw, er staat geen QTS op, dit in verband met de leeftijd van het beestje. Er staat Openmediavault, een alternatief OS, op, die geeft nog wel redelijk periodiek updates.

Dit OMV kan ik dus benaderen via een webbrowser, maar dan moet ik dus wel een IP adres hebben, en dat krijg ik dus niet in het tabje Thuisnetwerk > Verbonden apparaten.

rvk01
Slimmerik
  • October 1, 2026

sinds kort heb ik een NAS in huis gehaald, t.w. een QNAP TS-269 Pro. Dit is mijn eerste NAS. Tijdens de koop heb ik gevraagd hoe ik het dashboard van de NAS moet benaderen, dit kan gewoon via een browser en een IP-adres.

Ik neem aan dat het een tweedehandsje is 😀 want het ding is uit 2012 (verkocht tot 2015). Zet hem ook niet open naar internet want de software wordt ook niet meer geupdate. (Edit: O, ik was wat laat met posten, kreeg telefoontje tussendoor... en zie nu dat er OpenMediavault op staat)

Heeft ie ook gezegd op welk IP hij ingesteld staat (of heeft gestaan)? Misschien is dat statisch en krijgt ie dus niet automatisch een IP van de router. In dat geval moet je of de QNAP resetten, of je PC even statisch op dezelfde IP range zetten om hem te kunnen benaderen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 1, 2026

Ik neem aan dat het een tweedehandsje is 😀 want het ding is uit 2012 (verkocht tot 2015). Zet hem ook niet open naar internet want de software wordt ook niet meer geupdate. (Edit: O, ik was wat laat met posten, kreeg telefoontje tussendoor... en zie nu dat er OpenMediavault op staat)

Heeft ie ook gezegd op welk IP hij ingesteld staat (of heeft gestaan)? Misschien is dat statisch en krijgt ie dus niet automatisch een IP van de router. In dat geval moet je of de QNAP resetten, of je PC even statisch op dezelfde IP range zetten om hem te kunnen benaderen.

Ja het is idd een tweedehandsje. Nee, hij heeft niet gezegd op welk IP adres stond. Dat was bij hem wel statisch, maar dat zou ik dus hier ook moeten doen. Ik zal in ieder geval even contacten, misschien dat hij een oplossing weet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • October 1, 2026

Een reset moet zorgen voor een nieuw IP van de DHCP-server. 

rvk01
Slimmerik
  • October 1, 2026

Je kunt inderdaad een harde reset doen. Dan staat je weer op dhcp.

Als je het ip weet (of de range) dan kun je een pc of telefoon hard op eenzelfde ip zetten. Als het bv 192.168.88.6 was, dan kun jij hen op 192.168.88.101 zetten (met 255.255.255.0 submask). Je hebt op dat moment heb internet maar je kunt dan wel 192.168.88.6 in de browser intikken en inloggen op de NAS. Zet daarop dhcp aan en start de NAS opnieuw op. Zet daarna je pc of telefoon ook weer op dhcp en daarna zou je hem wel als apparaat op het netwerk moeten kunnen vinden.

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 2, 2026

Ik heb hier 4 van die wat oudere.modell3n in gebruik , reset 30 sec vasthouden en opstarten zonder schijven wil vaak helpen!

Het kan ook zijn dat hij geen ip4 maar alleen een ipv6 fe80::::x.x adres heeft , zet ipv6 eens.uit op je box met qfinder moet je soortgelijk als die dan tevoorschijn krijgen.… Zoiets als onder

• Slimmerik
  • October 3, 2026

Hallo,

Op de NAS brandt het lampje van LAN oranje, maar ik weet dus niet of dit groen moet branden bij een goede verbinding.

Er moet een lampje continue groen branden en eentje knippert oranje.

Qfinder geeft geen reslutaat lees ik. Volgens mij wordt er geen IP uitgedeeld aan de NAS. 

U moet zoiets als dit zien:

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • October 3, 2026

De verkoper adviseerde mij om eens een scherm aan de NAS te hangen, zodat er direct op ingelogd kon worden.  Ik kom uiteindelijk op het volgende scherm.

Login scherm QNAP
Na inloggen onder Debian
Achterzijde QNAP

Door het op het scherm getoonde IP adres en de MAC1 of MAC2 in te vullen in het scherm “IP adres reserveren”, komt het volgende scherm. 

IP adres reserveren in inlog router

EDIT:

Door de UTP kabel weer naar de onderste poort te zetten, en opnieuw op te starten, komt Debian in ieder geval met een ander IP adres. Wonder boven wonder verschijnt de QNAP dan ook in Verbonden apparaten op de router-omgeving, zie onder.. Ik kan in ieder geval een inlogscherm voor OMV krijgen.

Verbonden apparaten

Bedankt voor alle hulp. Mocht ik weer ergens tegenaan lopen, laat ik het wel weten

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 3, 2026

Gaat je vast lukken! Vergeet hem.niet naar 4.3.4.2814 te updaten , hier zie ik hem.op.elk tv in huis dankzij de ingebouw DNLA.server :-)

rvk01
Slimmerik
  • October 3, 2026

Gaat je vast lukken! Vergeet hem.niet naar 4.3.4.2814 te updaten , hier zie ik hem.op.elk tv in huis dankzij de ingebouw DNLA.server :-)

4.3.4.2814? Er staat al lang geen QTS meer op dat ding maar Openmediavault/Debian.

De vraag is even of die 192.168.1.128 uitgedeeld wordt door de dhcp of dat deze vast gezet is in Debian. Indien het laatste dan kunnen er nog meer dingen verkeerd staan. Ik zou ook ipv6 staan die dus ook verkeerd zou kunnen zijn om dat geval. 

Je geserveerd nu mac2 zie ik. Gebruik je ook de tweede aansluiting?

Edit. Ha, ik zie dat het gelukt is. Je zit zelf met de router op 192.168.2.x en die qnap gaf eerst op die andere poort 192.168.1.x aan.

Lampjesman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 3, 2026

Ja ik gebruik beide poorten , hier staat een collectie bij elkaar samen goed voor 12 TB :-)

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 3, 2026

Oke, bedankt. Er stonden op de een of andere manier nog 74 pakketten om te installeren, dit wilde niet via de GUI, dus ben eerst maar eens via Putty in de root gedoken, om het commando "dpkg --configure -a” uit te voeren, dat kreeg ik als melding op de GUI van de NAS. Dan maar eens kijken of het lukt.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • October 3, 2026

Hi all.

Ik heb de laatste 3 berichten hier verwijderd wegens off-topic, wat ook op verzoek van de plaaster was. Zie ook onze huisregels: De KPN Community huisregels
Ik dank jullie alvast voor het volgen hiervan. 
Erg fijn overigens om te lezen dat het gelukt is en om te zien hoe mooi iedereen meedenkt.
Ik heb dit topic ook met belangstelling gelezen aangezien ik ook naar een NAS aan het kijken ben.