Skip to main content
Beantwoord

Raspberry Pi adblocker met Box 12 werkt ineens niet meer

• December 14, 2025
  • 30 reacties
  • 255 keer bekeken

Ik had vroeger met een draytek modem een adblocker (via een raspberry pi) op een vast ip adres ingesteld wat perfect werkte, mooi alle ads weg. Door omstandigheden heb ik nu een kpn box 12, laatste firmware versie. Hier hebĀ ik ook deze adblocker aangesloten en ingesteld via dns. Een paar dagen perfect gewerkt en ineens niet meer. Alles gereset, niks gebeurde er. Via internet gezocht, ipv6 uitzetten werd geadviseerd, adblocker werkte perfect weer. Na een paar dagen zelfde probleem, ads weer terug. Waar doe ik iets fout? Hoe kan en moet ik de adblocker instellen bij de kpn box 12?

Beste antwoord door C Claassen

Waar nu de storing zat, in de pihole, raspberry pi, zal ik nooit te weten komen want ik heb de nieuwste besturing op de raspberry pi gezetĀ en vervolgens pihole opnieuw geĆÆnstalleerd. Alles werkt nu weer als van ouds!Ā 
Ā 

Aan allen die gereageerd hebben, hartelijk dank voor de suggesties en hulp, ik waardeer dat zeer.

30 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • December 16, 2025

Hoi ​@C Claassen! Welkom op de KPN Community. Ik heb helaas niet direct zelf ervaring met deze opstelling. Is de firmware op de Pi-Hole nog wel up-to-date? Mijn advies zou ook zijn een vast IP-adres en IPV6 uitzetten maar dat heb je al getest. Hoe staan de zaken er nu voor?

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Hallo Remco,

Dank voor uw berichtje. Alles is up to date, raspberry pi, pi-hole, de kpn box 12. IPV6 staat uit, de raspberry pi staat op een vast, statisch adres. Van alles hierin geprobeerd en gereset, opnieuw opgestart e.d.. Ik heb via een lan en wan verbinding een netwerk met een draytek 2865Vac gemaakt, hier wordt keurig de dns server doorgegeven en hierbinnen worden wel de advertenties uitgefilterd maar dus niet bij de kpn box 12. Dat is toch raar?

• December 16, 2025

Kun je een tekening maken van hoe je netwerk er nu uit ziet? Want begrijp ik het nu goed dat je de draytekĀ achter de KPN Box hebt hangen?

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Ja klopt, via LAN van de kpn box 12 hangt de draytek 2865Vac met eigen ip adressen aan een WAN van de draytek. Dit werkt perfect, de draytek krijgt een ip adres van de kpn box 12 en is te bereiken via het ip adres van de kpn box 12 als je verbinding hebt met de kpn box. Heb je een verbinding met de draytek heb je ook internet en kun je draytek benaderen via zijn eigen ip adres. Maar hier zit het probleem niet. Ik heb de dns server in de kpn box 12 verandert naar de pi hole. Vast gezet e.d. je Ziet de veranderingen bij de instellingen dns goed staan maar kijk je naar de algemene instellingen van de kpn box 12 zie je niks veranderd maar domweg de oude kpn dns servers staan. Kijk je nu in de instellingen van de draytek zie je daar de ip adressen van dns servers die ik in de kpn box 12 heb ingesteld. Dus dat verklaart dat de dns instellingen doorgegeven worden aan de draytek en werken maar dus niet binnen het netwerk van de kpn box 12. Dus daar werkt het niet.Ā 

• December 16, 2025

je Ziet de veranderingen bij de instellingen dns goed staan maar kijk je naar de algemene instellingen van de kpn box 12 zie je niks veranderd maar domweg de oude kpn dns servers staan.Ā 

Dat hoort ook zo. Die DNS servers gebruikt de KPN Box zelf voor het updaten en dergelijke. Die kun je niet veranderen. Die bepaald KPN zelf. Dus staar je daar niet op blind.

De aangesloten apparaten horen wel de pihole als dns server te krijgen. En de draytek krijgt dat ook begrijp ik. Bij andere apparaten hoort dat ook zo te zijn.

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

OkƩ maar hoe krijg ik nu mijn eigen ad blocker aan de gang op de kpn box 12? Het heeft dus een paar dagen gewerkt en nu niet meer!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

OkƩ maar hoe krijg ik nu mijn eigen ad blocker aan de gang op de kpn box 12? Het heeft dus een paar dagen gewerkt en nu niet meer!

Maak een screenshot van de DNS instelling van de V12 modem, dan kunnen we meekijken, wat fout is.

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

​@C ClaassenĀ Bij DNSv6 staan KPN servers, deze moet je door andere servers vervangen, bij voorkeur hetĀ IPv6 adres van jouw PI, niet zijn publiek IPv6 2a02:xxxx maar zijn links-local IPv6Ā fe80::xxx. De rede voor lokale IPv6 dat de KPN modem niet altijd een geldig IPv6 zou krijgen, in dit geval val het terug op KPN DNSv4. In jouw geval b.v.

Primaire DNSv6 fe80::xxxx

Secundaire DNSv6Ā 2606:4700:4700::1111

• December 16, 2025

Het werkt achter de draytek wel toch?Ā 

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

OkƩ, ik ga dat proberen morgen, ik moet eerst het IPv6 adres van de raspberry pi achterhalen. Ik laat weten of dit de oplossing is. Maar wat is de verklaring dat het eerst wel heeft gewerkt? Ik heb trouwens op de kpn box 12 IPv6 uitstaan. Heeft dat geen invloed dan?

Ā 

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Ja het werkt achter de draytek!

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Kan ik dnsv6 instellingen ook leeg laten dus het adres weghalen?

• December 16, 2025

Je kan ook heel ipv6 uitzetten. Ik vermoed dat je achter de draytek ook geen ipv6 hebt. Vandaar dat het daar werkt.

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Welk IPv6 moet ik hebben van de raspberry pi?

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Ik heb inderdaad bij de draytek ipv6 ook uitstaan. Maar hij staat dus ook uit bij de kpn box 12! Zie plaatje daarboven.

Ik ben eerlijk, ik word er een beetje gek van en krijg het vermoeden dat er iets niet optimaal aan de software van de kpn box 12 zit?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

OkƩ, ik ga dat proberen morgen, ik moet eerst het IPv6 adres van de raspberry pi achterhalen.

Dit adres kan je uit het MAC adres berekenen

B.v. voor jouw V12 modem

6C:FF:CE:E1:97:D0 → fe80::6eff:ceff:fee1:97d0

Maar wat is de verklaring dat het eerst wel heeft gewerkt?

Kan zijn dat jouw PI ander IP adres gekregen had, hoe heb je hem ingesteld? Statisch IP-adres in PI of DHCP reservering in V12-modem?

Welk IPv6 moet ik hebben van de raspberry pi?

Een van de 2 fe80:xxxx. Dat zijn 2 interfaces van PI, de interface verbonden met Box V12 moet je nemen. Heel waarschijnlijk de van eth0 en niet van wlan0

Ā 

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Geen statisch ip adres in de pi maar dhcp reservering in de kpn box 12! Wat is beter? Of zou de werking beĆÆnvloeden?

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Daar staat de draytek, met het Mac adres en het ip adres, hoe bereken je nu voor dit Mac adres het ipv6 adres?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

Daar staat de draytek, met het Mac adres en het ip adres, hoe bereken je nu voor dit Mac adres het ipv6 adres?

14:49:BC:2F:D9:72 → fe80::1649:bcff:fe2f:d972

1. Neem het mac-adres: 14:49:BC:2F:D9:72
  2. Voeg FF:FE in het midden toe:Ā 14:49:BC:FF:FE:2F:D9:72
  3. Herformatteer naar IPv6-notatieĀ 1449:BCFF:FE2F:D972
  4. Converteer het eerste octet van hexadecimaal naar binair: 14 → 00010100
  5. Keer de bit op index 6 (geteld vanaf 0) om:Ā 00010100 → 00010110
  6. Converteer het octet terug naar hexadecimaal:Ā 00010110 → 16
  7. Vervang het eerste octet door het nieuw berekende octet:Ā 1649:BCFF:FE2F:D972
  8. Voeg het link-local prefix toe: FE80:1649:BCFF:FE2F:D972

• Auteur
  • Helper
  • December 16, 2025

Ik heb bij dns ipv6 het adres ingevuld van de pi, alles opnieuw opgestart, nog steeds advertenties! Voor nu even niks meer, mocht iemand nog tips en tricks hebben houd ik mij zeer aanbevolen! Het is te gek voor woorden, eerst werkend en nu niet meer!

Ā 

Dank trouwens aan iedereen, die gereageerd hebben.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 16, 2025

​@C ClaassenĀ Is jouw pi-hole wel actief? Kan je testen van een PC met automatisch DHCP+DNS met volgende bevel op opdrachtprompt

nslookup
Default Server: one.one.one.one
Address: 1.1.1.1

Wat staat daar bij default server?

En wat is het resultaat van

nslookup kpn.com 192.168.2.43

Ā 

• Auteur
  • Helper
  • December 17, 2025

Dit staat er:

Ā 

Ā 

• Auteur
  • Helper
  • December 17, 2025

Pihole werkt want bij de draytek heb ik geen advertenties en ik kan gewoon in de dashboard komen van pihole.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 17, 2025

​@C ClaassenĀ Je geef geen antwoord op mijn vraag, welke server is gebruikt als 192.168.2.43 niet is gebuikt. Als DNS op automatisch staat, haal jouw PC de DNS-server van modem, en als in modem goed staat, zou je zien 192.168.2.43 als server. Bovendien moet je niet binnen jouw PI nslookup uitvoeren, maar op een PC of een ander apparaat.