Skip to main content

Ik heb een raspberry pi webserver met Wordpress.

Heeft altijd prima gedraaid.  Ook een tijd uit de lucht gehaald.

Nu weer opgestart, maar werkt niet meer met Experiabox V12.

Uiteraard portforwarding naar betreffende statische ip adres 192.168.2.34.

Intern werkt prima, maar van buiten niet benaderbaar. Op de V12 box extern adres met sterretje gedaan en naar 192.198.2.43 verwezen. beide op poort 80 gezet zodat ik zeker weet dat dit zou werken.

Helaas, 10.000 fora berichten gelezen (nou ja) en alle fora die hier iets over zeiden nagelezen.

Niets werkt, terwijl het toch zo eenvoudig is.

Kan het zijn dat de KPN geen eigen server accepteert achter het modem? Dat begin ik toch te vermoeden.

Dus portforwarding met de V8 versie werkte wel.

 

 

Hallo @PenthodePete , welkom op het KPN forum waar klanten elkaar helpen.

Ik weet niet wanneer je voor het laatst de webserver aan hebt gehad, maar is het niet handiger om ook poort 443 door te zetten? Kan het zijn dat je webbrowser niet sowieso automatisch de https verbinding wil kiezen?

Als je zeker wil weten of de portforwarding werkt, zoek dan uit wat je huidige externe IP-adres is, en ga dan in je browser naar http://<externe IP>:80 (dus met :80 erachter om zeker te weten dat hij poort 80 kiest).

 


Dank je voor je antwoord, extern adres heb ik uiteraard ook geprobeerd met poortnummer achter het adres.

Eigenlijk heb ik alle trucs en listen al geprobeerd. Als ik ning gebruik zie ik port 80 open staan. Op zich werkt de portforwarding wel. Ik heb diverse porten geprobeerd en deze worden netjes geopend. Met de V8 box van KPN ging dit allemaal vlekkeloos zonder problemen. 

Maar ik blijf erop studeren 😁


Misschien is het wel slim om een ssl aan te vragen bij mijn webhosting provider.

Maar dan wil ik wel weten of dit de oplossing is. 

 


KPN houdt poort 80 sowieso niet tegen. Volgens mij is alleen de mail-poort afgeschermd (geweest).

Je kan bij Let’s Encrypt gratis SSL certificaten laten aanmaken, dat zal je hosting provider denk ik niet leveren.


Idd, mijn provider gaat mijn webservertje geen ssl certificaat geven.

Ik ga even bij jou suggestie kijken. Misschien levert het wat op. Ik laat het je weten .

 

Alvast bedankt


SSL certificate geinstalleerd, maar helaas.

Ik geef het hierbij op, ben er al dagen mee bezig en niets werkt.

Het is maar een hobby en dit is gewoon te frustrerend om ermee door te gaan

Bedankt voor je response


Jammer dat het niet gelukt is. De portforwarding werkt bij KPN gewoon, dus er moet iets in je router of je Pi niet goed staan.

PS Je hebt de Pi toch wel rechtstreeks aan de router aangesloten en geen access points ertussen zitten?


In de basis als het niet werkt:

Op je Pi: firewall down, nginx laten luisteren naar 0.0.0.0 en als het werkt firewall weer up en kijken hoe je poort 80 open krijgt naar de wereld

Op je router: portforward van poort 80 naar poort 80 op je interne adres, testen met je externe adres

In je netwerk: geen apparatuur tussen je Pi en je router.

Als het intern wel werkt en extern niet: check firewall en portforwarding.

Dat zijn de meest voorkomende configs waar je aan moet sleutelen.


Dank je voor je antwoord,

Er zit een klein "domme” switch tussen. (5 ports tp-link) .

Zal hem nog even rechtstreeks op de router aansluiten.

 


we hebben hier laatst ook een probleem over langsgehad. bleek een bug in de experia te zijn waarbij de eerste paar portforwarding regels niet gepakt werden.

volgens mij eerst een paar onzin forwardings opvoeren en dan de poort 80


Ga ik meteen proberen....dat zou wat zijn zeg.

 


we hebben hier laatst ook een probleem over langsgehad. bleek een bug in de experia te zijn waarbij de eerste paar portforwarding regels niet gepakt werden.

volgens mij eerst een paar onzin forwardings opvoeren en dan de poort 80

Wow, ik dacht dat de kinderziektes toch wel weg waren uit de Experiabox.


5 porten toegevoegd en hierna port 80 voor de webserver, maar helaas werkt dit niet.

Ga nu maar eens kijken naar de pi.   Maar op de v8 heeft dit servertje altijd zonder complicaties gewerkt. Nooit meer gedaandan een eenvoudige portforwarding.

Kan ik de v8 terugkrijgen? 😁 


@PenthodePete  Kan je eens een screenshot tonen van je port forwards?


 

Nu staat er een sterretje bij external host. Maar ook diversen keren het 86.85. ip adres gebruikt.

Maakt geen verschil. Heb ook nooit iets op de Pi moeten veranderen in de v8 "periode" Des

te frustrerender is het nu. Het is zo eenvoudig te realiseren, zonder SSL certificaten of wat dan ook.

Ben toch redelijk thuis in deze materie. Kan redelijk overweg met Linux en kan heel goed de server

instellen op listen porten etc etc. Staat allemaal goed. Natuurlijk kan ik wat over het hoofd zien maar

dit is heel vervelend, alhoewel het hobbymatig is hoor. Gewoon een website met foto’s en verhaaltjes voor vrienden en familie.

 


Misschien heel stom gedacht, maar in je startpost heb je het zowel over 192.168.2.34 als 192.168.2.43 😬


Ja, ik snap dat het dan frustrerend wordt. Ik heb voor de zekerheid mijn eigen portforwards ernaast gelegd, maar het klopt helemaal zoals je het hebt ingevuld. Alleen de external host wordt bij mij automatisch ingevuld.

Het enige wat ik nog kan bedenken is de config in nginx (ik ga er van uit dat je die webserver bedoelde toen ke ‘ning’ noemde). Daar kan je oude externe IP-adres nog staan, hoewel het standaard niet genoemd is.

 

(En lees ff de reactie van @mrGanesha  😉 )


Het is 192.168.2.34 .  Ik wil wel eens te snel typen 😉 dank je

Ning heb ik als app op m'n smartphone. Laat alle devices en open porten op deze devices direct zien.

Zo kan ik direct controleren of de porten op de webserver ook toegankelijk zijn. En dat zijn ze dus.

Nu werkt deze webserver met Debian 12 (Bookworm) . Maar of dit enige consequenties heeft?

En anders gewoon lokaal, ook leuk om met Wordpress of Joomla bezig te zijn.

 

 


Welke webserversoftware gebruik je dan? Apache of Nginx?


Het is een apache / debian 12 installatie. 

Het vervelende is het feit dat je als techneut je vinger hier achter wilt krijgen, en dit

lukt dus niet. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en de suggesties.


Het is 192.168.2.34 .  Ik wil wel eens te snel typen 😉 dank je

 

Dan snap ik wel waarom de portforwarding niet werkt:

 


Om de verwarring compleet te maken het is drie en veertig 43. Ben er te intensief mee bezig.

Ik stop er maar even mee😁

 

 


Goedemorgen @PenthodePete en welkom hier op ons forum :) 

Mooi om te zien dat je zoveel goede input krijgt vanuit de community alleen jammer dat het vooralsnog nog niet is gelukt. Ik heb hier inhoudelijk te weinig kennis van om hier nog iets aan toe te voegen dus ik hoop dat je er met behulp van de community alsnog uitkomt!


Ja daar ben ik ook wel blij mee. Iedereen ook bedankt voor het meedenken.

Het volgende heb ik nog gedaan:

De portforwarding naar port 192.168.2.13 gezet. Hierop draait ook een raspberry pi servertje als P1 monitor. Hier monitor ik mijn slimme meter mee.  EN DIT WERKT GEWOON. Ik kan de meter overal in de wereld uitlezen. maw. extern bereikbaar. Ik ben nu bezig met de apache instellingen en de dhcp config file. Maar ik moet eerlijk bekennen: niet mijn expertise……….😁

Ga gewoon eindeloos door tot het werkt……...


Dan kan je dus bij voorbaat al uitsluiten dat het probleem in de portforwarding van je EB ligt. Dat is al mooi. Nu dus inderdaad nagaan waarom het in je Pi niet voor elkaar komt.

IP-adres al eens gedubbelcheckt vanuit de Pi zelf (commando “ip ad”), hoewel ik er van uit ga dat je er met een ssh-sessie naartoe verbindt vanuit je interne netwerk?