Skip to main content

Ik heb een raspberry pi webserver met Wordpress.

Heeft altijd prima gedraaid.  Ook een tijd uit de lucht gehaald.

Nu weer opgestart, maar werkt niet meer met Experiabox V12.

Uiteraard portforwarding naar betreffende statische ip adres 192.168.2.34.

Intern werkt prima, maar van buiten niet benaderbaar. Op de V12 box extern adres met sterretje gedaan en naar 192.198.2.43 verwezen. beide op poort 80 gezet zodat ik zeker weet dat dit zou werken.

Helaas, 10.000 fora berichten gelezen (nou ja) en alle fora die hier iets over zeiden nagelezen.

Niets werkt, terwijl het toch zo eenvoudig is.

Kan het zijn dat de KPN geen eigen server accepteert achter het modem? Dat begin ik toch te vermoeden.

Dus portforwarding met de V8 versie werkte wel.

 

 

Inloggen via terminal en ssh idd. Normaal staat de dhcpcd.config in de submap /etc   maar niet bij deze Apache installatie. Ben nu aan het uitzoeken waar er verwezen wordt naar ip adres 192.168.2.43.  Ik wil dit adres aanpassen en op een lager vrij ip adres zetten. Een file server,idd ook een Raspberry Pi server is ook te forwarden. Doe ik niet hou ik lokaal. Maar zit ook op laag op adres n.l. 192.168.2.15. Ik probeer het hier in te zoeken. Kijken hoe ver ik kom.


Je IP-adressen die via DHCP worden uitgedeeld kan je instellen in je router (daar draait de DHCPd), niet in je Pi. Die ontvangt alleen maar passief een IP-adres en kan eventueel zelf de hostname doorgeven.

Maar als je toch al met SSH erin komt, is het IP-adres sowieso al bekend en ik neem aan dat dat het adres is dat je al de hele tijd hier neerzet (al dan niet met vergissingen 😉).


De dhcp die de pi van de router ontvangt is 192.168.2.43. Dit werkt prima en de lease duur is 24 uur. Ik wil dat de webserver het een lager ip adres geven, omdat ik vermoed dat dit wel gaat werken. Puur intuïtief. Zit geen wetenschap achter. Dus wil ik een statisch adres aan de pi geven. 


Kan het alleen maar onderbouwen omdat de twee andere pi's wel te zijn forwarden en dan van buiten zijn te benaderen.


Heb de webserver helemaal opnieuw geïnstalleerd op ip 192.168.2.15.  Werkt wel met portforwarding, maar je moet wel 2 minuten wachten voordat je de webpagina ziet.

Waarschijnlijk heeft 192.168.2.43 ook gewerkt maar hier heb ik niet op gewacht tot er iets verscheen. Nu heb ik gewoon gewacht om te kijken wat er zou gebeuren. Nu maar weer puzzelen waarom dit fenomeen optreed. 2 minuten is zelfs voor mijn familie en vrienden wel wat lang 😁


Wordt er wellicht een reverse DNS gedaan van het IP van de bezoeker? Ervaar jij het zo vanuit jouw netwerk, of is het ook zo langzaam als met je mobiel op 4G jouw website oproept?


Ik heb een paar mensen die ik de link van mijn website doorgeef en vraag of ze even willen kijken wat er gebeurt. Duurt heel lang, maar uiteindelijk komt de homepage tevoorschijn.

Thuis op mijn mobiel, uiteraard met uitgeschakelde WiFi, duur het twee minuten voordat ik de homepage zie. Heeft allemaal niets met portforwarding te maken. Daar ben ik nu wel achter. Reverse dns? 

Ik ga zo weg en hierna ga ik een clean install doen met Joomla. Ik vermoed dat de installatie met wordpress niet ok is. Mijn vorige websites waren met Joomla. 

Blijf het een raar fenomeen vinden, die lange responstijd.  Kan hier ook niet van vinden op het internet.

Ikwil jou en iedereen die mee heeft gedacht nog  bedanken.  Maar het portforwarden gaat vlekkeloos met de Experiabox.....😀


Uiteindelijk Joomla geinstalleerd, met andere Joomla en database gerelateerde problemen. maar OK.

Maar alles werkt. Port forwarding heeft dus altijd goed gewerkt maar met de Wordpress installatie (5 nieuwe installaties gedaan) moet je twee minuten wachten op response van je website. Ik heb geen flauw idee hoe dit kan.

Maar mijn Joomla site werkt en snel…………..

iedereen nog bedankt voor de hulp.