Skip to main content
Beantwoord

Rechtstreeks op glasvezel aangesloten Orbi RBR50 krijgt geen IP-adres van NT

• May 23, 2025
  • 35 reacties
  • 522 keer bekeken

Beste KPN,

Ik heb mijn eigen router (Netgear Orbi RBR50) aangesloten op glasvezel.

VLAN 6 is goed ingesteld via een Netgear GS108E switch.

Mijn Orbi staat op DHCP en gebruikt zijn eigen MAC-adres, maar ik krijg geen IP-adres van de NTU (blijft op 0.0.0.0).

De NTU lijkt een oude MAC-binding vast te houden van een vorige router.

KPN klantenservice geeft aan niets te kunnen doen, maar ik zie dat moderators hier op het forum dit wél kunnen resetten.

Kunnen jullie mijn DHCP-binding of MAC-binding in de NTU resetten?

Beste antwoord door TDN

Waar kan ik dat instellen op de orbi? 

https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/RBK50/Orbi_UM_EN.pdf

Pagina 27

35 reacties

• May 23, 2025

Mijn Orbi staat op DHCP

Dat is fout. Je moet PPPoE gebruiken.

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

KPN Glasvezel voor consumenten werkt via DHCP + VLAN 6, niet via PPPoE.

Ik gebruik VLAN 6 (zoals vereist) maar krijg 0.0.0.0 via DHCP → dit betekent: DHCP wél vereist, maar wordt geblokkeerd.

Bevestiging vanuit KPN zelf (bron: KPN en forum):

• Consumentenverbinding (zoals bij mij):
    • VLAN ID 6
    • DHCP (geen PPPoE)
    • Geen gebruikersnaam/wachtwoord
  • Zakelijk profiel (KPN EEN of oud XS4ALL zakelijk):
    • PPPoE + VLAN 6
    • Met gebruikersnaam/wachtwoord
  •  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 23, 2025

Bevestiging vanuit KPN zelf (bron: KPN en forum):

• Consumentenverbinding (zoals bij mij):
    • VLAN ID 6
    • DHCP (geen PPPoE)
    • Geen gebruikersnaam/wachtwoord

Waar haalt je deze informatie vandaan? Uit KPN glasvezel specificaties

Technische details Internet

• PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv. internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adresreeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Das dan wel raar dat ie bij mij direct aangesloten op de glasvezel netjes een internet verbinding maakt via PppoE. 

Hopelijk kan KPN dat ook nog even bevestigen. :) 

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • May 23, 2025

Heb je een linkje naar waar staat dat je router op de wan zijde op DHCP moet staan?

Dit is namelijk niet juist, je dient op KPN verbindingen altijd PPOE te gebruiken.

Deze informatie komt uit dit document : https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext

Meer info over het aansluiten van eigen apparatuur vindt je op deze pagina: https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 23, 2025

Beste ​@Robert-1983- ik begrijp bovenstaande opmerking niet.

Ik hoop niet dat je de switch vóór de router hebt aangesloten, want dan gaat het nooit werken.

Het is glasvezelpunt↔ router↔ switch

• May 23, 2025

Beste ​@Robert-1983- ik begrijp bovenstaande opmerking niet.

Ik hoop niet dat je de switch vóór de router hebt aangesloten, want dan gaat het nooit werken.

Het is glasvezelpunt↔ router↔ switch

Dat kan wel werken. De Orbi ondersteund mogelijk geen vlans aan de WAN kant. Dat kan dan opgelost worden met een switch voor de Orbi. Als die juist ingesteld staat. En als je alleen internet hebt en geen tv.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 23, 2025

Ik zie echter het nut er niet van in, om een switch vóór een router te plaatsen, jij wèl ​@Marlon92 ???

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Het is me gelukt. Ik heb het glasvezelpunt aangesloten op poort 1 van de switch en op poort twee de Orbi router. Via PPOE. Het werkt nu.

bedankt allemaal! 😊

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Wel oppassen met wat je verder aansluit op die switch.   Alle poorten staan nu niet onder de bescherming van de Firewall van je router.  :) 

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Ooh goeie, niet aan gedacht. Ik heb poort 3 t/m acht aangesloten. Orbi satelliten, philips hue & ring. Hoe kan ik dit het beste oplossen dat het wel beschermd is? 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Ik heb het probleem even voorgelegd aan m,n co pilot en die zegt. : 

!--startfragment>

Dat klinkt als een interessante netwerkinrichting! Als je een switch direct op de ISP-verbinding aansluit, loop je het risico dat je apparaten direct blootgesteld worden aan het internet zonder firewallbescherming.

Je kunt dit oplossen door een firewall-apparaat te plaatsen tussen de switch en de ISP-verbinding, of door een router met een ingebouwde firewallfunctie te gebruiken. Hier zijn een paar opties:

1. Hardware firewall tussen de ISP-verbinding en de switch. Dit beschermt alle aangesloten apparaten.
  2. Een router met firewallfunctionaliteit tussen de ISP-verbinding en de switch. Hiermee kan je netwerkregels instellen en je apparaten beveiligen.
  3. Individuele firewalls op de aangesloten apparaten, maar dit is minder efficiënt dan een centrale oplossing.

!--endfragment>

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 23, 2025

Beste ​@Robert-1983-  , gewoon de bestaande router op het glasvezelpunt aansluiten en de switch er achter zoals ik eerder beschreef.

• May 23, 2025

Wel oppassen met wat je verder aansluit op die switch.   Alle poorten staan nu niet onder de bescherming van de Firewall van je router.  :) 

Hoef je niet voor op te passen. Want als je daar iets op aan zou sluiten, dan krijgt het geen internet. Er werkt niks. Behalve als je ook een kabeltje naar de LAN kant legt.

• May 23, 2025

Ooh goeie, niet aan gedacht. Ik heb poort 3 t/m acht aangesloten. Orbi satelliten, philips hue & ring. Hoe kan ik dit het beste oplossen dat het wel beschermd is? 

Alle poorten instellen op een ander vlan met alle poorten untagged.

Ik lees overigens op het Odido forum dat men het vlan gewoon op de orbi in kan stellen. Kan jij dat niet?

Odido gebruikt dan vlan 300. Maar het komt op hetzelfde neer.

Dan kan je die switch er weer tussenuit halen en gebruiken op de manier zoals het hoort. En dan kan JanD vanacht ook rustig slapen.

Zoiets:

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Ik ga toch gewoon m,n switch proberen voor m,n router aan te sluiten.   Gewoon omdat het kan  :P 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 23, 2025

Ik ga toch gewoon m,n switch proberen voor m,n router aan te sluiten.   Gewoon omdat het kan  :P 

Je kunt beter een eigen topic starten voor jouw vragen,  je breekt nu in in het topic van iemand anders en dat geeft verwarring bij de beantwoording van vragen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Als grote mensen praten.   Beter stil zijn 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 24, 2025

Als grote mensen praten.   Beter stil zijn 

Dan moet je maar goed naar je eigen uitspraak luisteren ​@Eddy75 😎😉

• Auteur
  • Topper
  • May 24, 2025

Ik wil de orbi aansluiten op glasvezel en daarachter de switch zoals jullie aanbevelen. Hoe stel ik nu de orbi rbr 50  in? Heeft iemand een stappenplan van de menu handelingen in de orbi rbr 50?

• May 24, 2025

Ik wil de orbi aansluiten op glasvezel en daarachter de switch zoals jullie aanbevelen. Hoe stel ik nu de orbi rbr 50  in? Heeft iemand een stappenplan van de menu handelingen in de orbi rbr 50?

Kan je deze pagina niet vinden? 

• Auteur
  • Topper
  • May 24, 2025

Die zie ik. Wat moet ik daar invullen? 

• Auteur
  • Topper
  • May 24, 2025

Ik heb de orbi RBR59 direct aangesloten op het glasvezel kastje van kpn. En de orbi ingesteld op vlan 6. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb zelf het mac adres gekloond van mijn laptop. Die wel gewerkt heeft met kpn. Maar nog steeds geen ip adres van kpn. Wat doe ik verkeerd?   

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 24, 2025

Ik heb de orbi RBR59 direct aangesloten op het glasvezel kastje van kpn. En de orbi ingesteld op vlan 6. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Heb zelf het mac adres gekloond van mijn laptop. Die wel gewerkt heeft met kpn. Maar nog steeds geen ip adres van kpn. Wat doe ik verkeerd?   

DHCP is verkeerd, moet PPPoE zijn.

• Auteur
  • Topper
  • May 24, 2025

Waar kan ik dat instellen op de orbi?