Skip to main content

We ervaren regelmatig internet onderbrekingen, ook merkbaar tijdens TV kijken. Om het iets tastbaarder te maken heb ik een Raspberry Pi in de meterkast gehangen waarop imon (https://github.com/gitbls/imon) draait. Deze pingt elke paar seconden de primaire DNS van KPN, en als tweede pingt hij de Experiabox zelf. De onderbreking zijn gelogd en hier te zien: https://www.dropbox.com/s/cgeuzpumv5bm0dt/Log%202022-10-15.txt?dl=0

Imon ziet veel onderbrekingen van 1 seconde, ik weet niet hoe accuraat dat is, misschien packetloss. Daarnaast zijn er een stuk of 60 langere onderbrekingen in krap 3 weken tijd. Gemiddeld zo’n 3 per dag dus. Bij de langere onderbrekingen zie je in het log dat de DNS en de Experiabox niet bereikbaar zijn. Dit lijkt me dus een probleem met de Experiabox. Zo nu en dan trek ik een sprintje naar de meterkast als het internet niet werkt en zie dan soms dat de Experiabox staat te rebooten. Er brandt dan alleen een rood lampje.

De Raspberry Pi is via Wifi met het modem verbonden en de TV via ethernet.

Ik kom tot de conclusie dat er iets niet goed is met de Experiabox. Ik heb hem al eens gereset en ook het glasvezelkastje even stroomloos gemaakt. Dat heeft niet geholpen. Wat is de volgende stap die ik kan zetten? Ik heb nog niet met de klantenservice gebeld, misschien dat iemand hier nog slimme ideeen heeft.

 

Hoi @Blusdeken . Welkom op het forum.

Dat klinkt allemaal niet goed. Is het een Box12? Zijn er nog andere apparaten aangesloten die een eigen DHCP server gebruiken?


Het is inderdaad een Box 12. Via ethernet is een ding van Enphase aangesloten dat de zonnepanelen monitort, dit is door de installateur van de zonnepanelen aangelegd. Daarnaast heb ik een Fritz! Powerline 1260E set in gebruik, waarvan één van de kastjes met ethernet op de Box 12 is aangesloten. Ik weet niet of die een eigen DHCP server in gebruik heeft. Het zou zomaar kunnen omdat de admin site toegangelijk is via http://fritz.powerline. Ik zal dat spul een tijdje afkoppelen en kijken of dat effect heeft.


Fijn dat je dat wil testen, @Blusdeken . Als die verbrekingen ondanks de ‘sobere’ opstelling blijven, laat het mij weten. 


Hoi @Erwin_ , gisteren en vandaag zonder de Fritz Powerline zie ik de onderbrekingen op dezelfde voet doorgaan. Een paar keer per dag is er tussen de 20 tot 90 seconden geen internet. Gisteren 2 keer en vandaag 5 keer.


@Blusdeken Ik probeer je even te bellen. Ben je beschikbaar?


Leuk je even gesproken te hebben. Morgenavond hebben we weer contact en zorg ik er voor dat er een monteur ingepland kan worden. 


@Blusdeken . Ik was eerst van plan om een monteur te sturen maar het systeem werkt niet echt lekker mee.

Bij nader inzien kan een modemruil ook geen kwaad. Ik stuur een v10 naar jou toe.  Laat je weten of dit voor verbetering zorgt?


Goedemiddag @Erwin_ ,

zaterdagmiddag heb ik de V10 geinstalleerd en sindsdien heb ik geen onderbrekingen meer geconstateerd. Volgens mij is het zo opgelost👍

Ook superhandig dat het modem de originele wifi naam overneemt en alle devices verbinding maken zonder opnieuw een sleutel in te moeten voeren. Dat maakt het vervangen van een modem volkomen pijnloos. Zeer blij met de oplossing.


Klinkt goed! Fijn dat dit stabieler is!