Skip to main content
Vraag

Router update breekt portforwarding en DHCP mapping, functies lijken te missen

  • 10 September 2024
  • 13 reacties
  • 88 keer bekeken

Mijn Experia box heeft afgelopen nacht een automatische update gekregen. Voor de update had ik een aantal porten naar mijn intern netwerk geforward en een aantal clients een “vast lokaal IP” toegekend via DHCP mapping.
Na deze update werken deze dingen niet meer, en de functies lijken in de KPN app, waarrmee ik nu “eenvoudig mijn wifi netwerk” kan beheren te ontbreken.

Wat is de beoogde oplossing hiervoor? Waarom krijg een een update door de strot gedrukt wat belangrijke functionaliteit verwijdert? 

Wat moet ik precies doen om de Experia box te vervangen (ik heb een Netgear Orbi systeem wat deze functies wel ondersteunt)?

Er zijn helemaal geen functies verwijderd. De functies die u noemt hebben nooit in de app gezeten.

U kunt inloggen op http://192.168.2.254. Daar vind u de door u genoemde functies terug.


Dankjewel voor je reactie, @Nick83 

Mijn router staat al jaren op 192.168.1.1, is dit veranderd door deze update?

Ik begreep uit de communicatie van KPN dat de router instellingen nu via de KPN app gedaan zouden moeten worden ipv. via de (ZTE H368N) router, klopt dat dan niet?
Begrijp ik het goed dat ik de router instellingen voor portforwarding en DHCP mapping zoals voorheen kan gebruiken? (Mijn oude DHCP mapping kan natuurlijk niet werken als het LAN IP van de router verandert. Ik hoop dat ik dat terug kan zetten?)


Dankjewel voor je reactie, @Nick83 

Mijn router staat al jaren op 192.168.1.1, is dit veranderd door deze update?

Dat zou kunnen. 

Ik begreep uit de communicatie van KPN dat de router instellingen nu via de KPN app gedaan zouden moeten worden ipv. via de (ZTE H368N) router, klopt dat dan niet?

Sommige basale dingen kunnen via de app ingesteld worden. Zoals WiFi naam/wachtwoord aanpassen. Gastennetwerk instellen. Maar daar houd het we zo ongeveer op. De functies die u noemt kunnen niet via de app ingesteld worden.

Begrijp ik het goed dat ik de router instellingen voor portforwarding en DHCP mapping zoals voorheen kan gebruiken? (Mijn oude DHCP mapping kan natuurlijk niet werken als het LAN IP van de router verandert. Ik hoop dat ik dat terug kan zetten?)

U zult de instellingen na moeten lopen en kijken wat er verandert is.


Ik gebruik de wifi van de KPN router niet, die staat uit (dat is wel in de KPN app correct overgenomen). Ik ben nu niet thuis, dus kan niet bij de admin interface van de router. Ik kan wel vanaf hier zien dat DHCP clients die bedraad verbonden zijn een nieuw IP hebben gekregen, in de range 192.168.2.x, dat strookt ten eerste met wat u als nieuw IP van de router aangeeft, en verklaart ook waarom mijn thuisnetwerk overhoop ligt en ook an buitenaf niet meer bereikbaar is (omdat de portforwards van DHCP mapping in de 192.168.1.x range uitgaat, en clients nu een ander IP hebben).

Is het verder de bedoeling dat de functie die in de ZTE router beschikbaar waren nog steeds te beschikking staan?
Waarom is de IP range überhaupt veranderd, dit zou voor de buitenkant helemaal niets moeten uitmaken, maar zorgt wel voor storingen in mijn thuisnetwerk (en ik neem aan dat andere klanten hier ook last van kunnen hebben)?
Waarom wordt dit soort aanpassingen niet tenminste vooraf gecommuniceerd?


De webinterface is totaal veranderd. Het ziet er er echt compleet anders uit. De term "ZTE" zult u niet meer tegenkomen. De functies die u noemde zullen nog steeds aanwezig zijn in de webinterface. 

In theorie hoort iedereen die de update op het modem.krijgr vooraf een SMS of email te krijgen. Maar bij heel veel klanten gebeurt dat niet.


Ben je misschien een zakelijke klant @skugler omdat het het over een IP-range hebt van 192.168.1.X ?

Alle consumentenrouter/modems van KPN hebben standaard een IP-range van 192.168.2.X

 


Ben je misschien een zakelijke klant @skugler omdat het het over een IP-range hebt van 192.168.1.X ?

Alle consumentenrouter/modems van KPN hebben standaard een IP-range van 192.168.2.X

Maar bij de Experiabox v10 met oude firmware kon je dat wijzigen. Sommige klanten hebben dat gedaan naar bijvoorbeeld een subnet wat ze vanuit hun vorige provider gewend waren.


Aan de term ZTE verbind ik geen emotionele waarde, ik noemde die om het type router aan te geven.

Waar ik wel waarde aan hecht is mijn thuisnetwerk en ook dat dat het blijft doen, en wanneer er aanpassingen aan de software nodig zijn, die vooraf en volledig gecommuniceerd worden, zodat ik kan anticiperen.
Een mailtje een paar uur vooraf met “we maken je wifi setup eenvoudiger” voldoet hier niet. Belangrijkte instellingen intact laten is veel belangrijker, en dat is niet gebeurd, zo te zien ben ik ook niet de enige die hier last van heeft.


Een mailtje een paar uur vooraf met “we maken je wifi setup” eenvoudiger voldoet hier niet. 

Nee, dat denk ik ook niet. Maar meer dan dit hoef je sowieso al niet te verwachten van KPN.

Eigenlijk is het de bedoeling dat alle instellingen gewoon bewaard worden. Maar dat lukt kennelijk niet altijd.


Ben je misschien een zakelijke klant @skugler omdat het het over een IP-range hebt van 192.168.1.X ?

Alle consumentenrouter/modems van KPN hebben standaard een IP-range van 192.168.2.X

Maar bij de Experiabox v10 met oude firmware kon je dat wijzigen. Sommige klanten hebben dat gedaan naar bijvoorbeeld een subnet wat ze vanuit hun vorige provider gewend waren.

Dat, ik ben geen zakelijke klant, maar de 1.x range gewend, dus ik neem aan dat ik dat jaren geleden, na verhuizing zo heb ingesteld.

Kan iemand mij vertellen of dat ook in de huidige firmware versie gewijzigd kan worden? Ik heb een stuk of 60 apparaten op mijn netwerk, en zou met de 192.168.2.x range ook nog conflicten in mijn VPN setup / routing krijgen. Daarom vraag ik me ook af waarom dit gedaan is.

Informatie die ik kan vinden over de Experia hardware compleet te vervangen en mijn eigen router (onder eigen beheer) te gebruiken is erg hardware specifiek. Ik zou dan graag mijn Netgear Orbi willen gebruiken ipv de Experia box, maar ik begreep dat die waarschijnlijk niet out of the box zou werken, maar ook niet wat ik dan precies moet instellen. Informatie hierover zou heel fijn zijn!


Dat, ik ben geen zakelijke klant, maar de 1.x range gewend, dus ik neem aan dat ik dat jaren geleden, na verhuizing zo heb ingesteld.

Kan iemand mij vertellen of dat ook in de huidige firmware versie gewijzigd kan worden? 

Ja dat kan. Weet ik bijna wel 100% zeker.


Zie hieronder link met toelichting over de update @skugler 

Succes.

 


Ze gaan bij kpn bij deze update over naar een nieuwe leverancier qua software. De overname van bestaande gegevens gaat volgens geautomatiseerde scripts. Als dat script het niet meer snapt dan zijn dus delen of soms alles van de instellingen niet overgezet. 

Hier komt dus bij sommigen forum meldingen het effect vandaan dat er functies niet meer werken. 

Het is dan zaak om via de webbrowser in te loggen om te zien wat er niet klopt. Als er zaken missen of niet kloppen is mijn tip om dan eerst middels een fabrieksreset te beginnen onder instellingen  met een schone lei alvorens instellingen opnieuw te wijzigen. 

De wifi naam en paswoord worden bij kpn in de cloud opgeslagen die bij fabrieksreset wordt teruggezet. Om voor deze gegevens met een schone lei te beginnen kan wifi reset worden gebruikt.


Reageer