Skip to main content
Antwoord

Router werkt niet meer op de ene actieve ethernetpoort, wel op de andere

• September 16, 2025
  • 7 reacties
  • 86 keer bekeken

ik heb een bekabelde verbinding in huis naar TP Link Archer C50 router vanuit KPN modem V14 die altijd goed heeft gewerkt maar opeens een storing geeft op WiFi en andere verbinding. Ik dacht eerst aan een defecte router maar als ik m aansluit op een andere bekabelde verbinding (ethernet poort) werkt ie gewoon. Het switchen tussen ethernet poorten op modem levert ook niets op. Ook zijn beide bekabelde  ethernet verbidingen gewoon actief op KPN dashboard. De oorspronkelijke verbinding naar router is doorgemeten door electricien en is goed (geen kabelbreuk oid). Heeft iemand een idee hoe dit kan? Ik heb ook een reset van thuisnetwerk gedaan op modem.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hmmmm, ik heb zitten puzzelen maar ik snap niet wat je bedoelt met verbinding A en B. Is verbinding A ethernetkabel A? Als het met ethernetkabel A niet werkt, en met ethernetkabel B wel, dan is de kabel daarin wel de verbindende factor. 

Met andere woorden, ondanks het doormeten, kan er dan toch iets in de kabel niet goed zitten. Als dat het enige is dat overeenkomt met waar het steeds fout in gaat en het niet de ethernetpoorten op de router of het modem zijn, dan is een andere internetkabel gebruiken daar de beste oplossing. 

Mocht je met verbinding A wat anders bedoelen, wil je dan omschrijven wat er precies onder verbinding A valt? Je kunt ook, met Paint eventueel, een tekening maken van hoe alles zit. Geeft ook een handig beeld. 😄
Als alternatief kun je ook een belafspraak met ons maken. Dan kan mijn collega daar alles met je doorlopen en ik hoop dat het dan snel opgelost is.

7 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 18, 2025

Hi ​@Harry4444! Goed dat je het een en ander al getest hebt. Als ik het goed begrijp dan werkt een andere poort in de TP Link wel? Dan zou mijn vermoeden zijn dat de poort waar het niet op werkt defect is. 

Als dat het geval is kun je kijken of je nog garantie hebt op je TP Link router en vragen of hij vervangen kan worden bij de plek waar je hem gekocht hebt. 
Controleer voor de zekerheid ook of je TP Link geen update moet hebben, misschien dat dit het ook al oplost. 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 19, 2025

Hallo Sanne. Het is de ander poort van KPN modem waarop de TP link wel werkt. TP link heef maar een ingang voor internetconnectie. Dus de TP link werkt wel als ik m aansluit op op een andere bekabelde verbinding vanuit de modem maw hij is dus niet defect.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 21, 2025

Ah, dan is het dus juist een internetpoort van ons modem misschien? Wat als je een ander apparaat rechtstreeks op die poort aansluit die nu problemen geeft, werkt dat dan wel? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

dat heb ik ook geprobeerd, switchen tussen poorten op het modem zelf… maar ook dat heeft geen effect. Zeg dat ik bekabelde verbinding A en B heb, dan werkt de router niet via verbinding A ook al wissel ik die om van poort 2 naar 3. De router werkt wel op verbinding B op beide poorten 2 en 3. 

Overigens zijn beide poorten actief. ik heb nu een Playstation aangesloten op poort 2 (bekabeld, verbinding A) maar die ziet het modem dan ook weer niet. Zoals gezegd is de kabel doorgemeten door een electricien en die is OK.

Bijgaand wat plaatjes.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Hmmmm, ik heb zitten puzzelen maar ik snap niet wat je bedoelt met verbinding A en B. Is verbinding A ethernetkabel A? Als het met ethernetkabel A niet werkt, en met ethernetkabel B wel, dan is de kabel daarin wel de verbindende factor. 

Met andere woorden, ondanks het doormeten, kan er dan toch iets in de kabel niet goed zitten. Als dat het enige is dat overeenkomt met waar het steeds fout in gaat en het niet de ethernetpoorten op de router of het modem zijn, dan is een andere internetkabel gebruiken daar de beste oplossing. 

Mocht je met verbinding A wat anders bedoelen, wil je dan omschrijven wat er precies onder verbinding A valt? Je kunt ook, met Paint eventueel, een tekening maken van hoe alles zit. Geeft ook een handig beeld. 😄
Als alternatief kun je ook een belafspraak met ons maken. Dan kan mijn collega daar alles met je doorlopen en ik hoop dat het dan snel opgelost is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 29, 2025

hallo, bijgaand een schets hoopt dat t helpt, Verbinding B geeft dus geen connectie met de router, ook niet als ik deze omzet van poort 2 naar poort 3.  Als ik de router op verbinding A zet (1e verdieping) dan werkt deze gewoon.

Ik snap dat de kabel nu als hoofdoorzaak wordt aangewezen, maar er is niets veranderd aan die kabel, ook geen werkzaamheden geweest oid en zoals gezegd, signaal doorgifte is doorgemeten en ok. Kan het ergen anders in zitten?

Mvrgr

Aernout

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ja dat maakt het helder! Super ​@Harry4444. 😄 Bedankt. 

Kabels gaan soms helaas stuk, dus om dat uit te sluiten, heb je nog een andere internetkabel in huis die je kunt testen voor verbinding B? Zo niet, je kunt ze voor vrij weinig ook kopen. 
In onze webshop bijvoorbeeld kun je ze ook kopen, maar mocht je ze ergens anders goedkoper vinden dan is dat ook prima! 

Cat 6a of Cat 5e ethernetkabels raad ik aan. 

Laat je weten hoe het dan gaat? Ik ben benieuwd!