Skip to main content
Vraag

RUTX50 (via 5G) geeft plotseling deense zoekresultaten. DNS issue?

• July 18, 2025
  • 39 reacties
  • 525 keer bekeken

Hi allemaal,

Is er iemand die dezelfde ervaring heeft met het volgende?

We gebruiken een RUTX50-router voor internet in een loods (5G abonnement). Alles werkte prima, maar sinds een week krijgen we op veel websites ineens prijzen en zoekresultaten in het Deens te zien.

• DNS al aangepast naar Google (8.8.8.8 / 8.8.4.4)

• Gecontroleerd via MyIP / IP-lookup-sites: locatie wordt gewoon als Nederland herkend

• Browsertaal, regio-instellingen en cookies gecontroleerd/verwijderd

Toch blijft alles zich gedragen alsof we in Denemarken zitten. Heeft iemand dit eerder meegemaakt of weet iemand waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt!

39 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

@Robin Meijer Wat is je publieke IP adres? Maak het laatste gedeelte onzichtbaar zoals 123.123.123.***

Erwin van KPN
Moderator

@Robin Meijer Wat is je publieke IP adres? Maak het laatste gedeelte onzichtbaar zoals 123.123.123.***

Vermoedelijk verandert dat geregeld als TS gebruik maakt van mobiele netwerk?  Of zit ik in de verkeerde richting te denken?

Ik neem aan dat je een mobiel (zakelijk?) abonnement bij ons hebt, ​@Robin Meijer ? 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Vermoedelijk verandert dat geregeld als TS gebruik maakt van mobiele netwerk?  Of zit ik in de verkeerde richting te denken?

Ik wil even checken, ik heb een sterk vermoeden dat de TS een VPN server in Denemarken gebruikt.

• Auteur
  • Topper
  • July 18, 2025

We hebben inderdaad een Zakkelijk mobiel internetabbonement. Mijn ip is  89.200.11.xx

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Ik wil even checken, ik heb een sterk vermoeden dat de TS een VPN server in Denemarken gebruikt.

@Robin Meijer gebruik je een VPN server? Zo ja, zou je die eens uit kunnen zetten?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Mijn ip is  89.200.11.xx

Is dit ip adres op https://www.whatismyip.com/ te zien op het apparaat met Deense reclames of op de Router bij WAN IP? Is VPN in de router actief? Zijn de Deense reclames op alle apparaten te zien of alleen op een apparaat?

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Hi, 

Er wordt geen gebruik gemaakt van een vpn server. Ik heb whatsismyip gedaan op het apparaat waarop het probleem zich afspeelt. Ik zal even kijken wat het ip adres is van de teletonika zelf. 

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Het IP-adres wat de teletonika krijgt uit kpn netwerk is 10.166.42.xx

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Het IP-adres wat de teletonika krijgt uit kpn netwerk is 10.166.42.xx

Je zit achter een CGNAT. Wat is voor een apparaat is de met Deense reclames? Een telefoon of PC?

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Betereft allemaal pc’s , op telefoons is het goed

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

@Robin Meijer Zijn de telefoons wel op wifi van de routers? Dan is het probleem niet gerelateerd aan het ip adres maar aan de instelling van de PC. Krijgt je ook vreemde reclames in incognito modus in browser?

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Op de laptops, krijg ik bij prive browsing nog steeds alles in deens. Telefoons zijn met zelfde wifi verbonden

• Auteur
  • Topper
  • July 19, 2025

Het bijzondere is dat het alleen op google is, zowel op mac en windows. Als je zoekt via bing is het goed. Als je met een ander netwerk verbind is het ook goed 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

@Robin Meijer Dan proberen jouw Google Account te reviewen in PC. Login op Google Account

Review Google account settings:

• Go to your Google Account settings and update your home address and work location.
  • In Google Ads settings, remove any interest categories related to another countries.

Een ander oorzaak kan zijn, dat de router niet goed het ip adress achter CGNAT doorgeeft. Krijgt je wel geldige IPv4/IPv6 adressen in PC bij netwerkinstelling?

• Deelnemer
  • July 20, 2025

Toevallig heb ik hetzelfde probleem. Ook Deense zoekresultaten in Google met unlimited mobiel abonnement. (Normaal consumenten abo). 

Denk dat wel meer mensen dit gaan ervaren. 

@Robin Meijer Mogelijk heb ik de oorzaak ook al gevonden. Ik had portalmmm.nl nog als APN in de telefoon staan. Mogelijk kan het aanpassen van de apn naar “internet” al voldoende zijn, Google toont alles nu weer in het Nederlands. 

• Auteur
  • Topper
  • July 20, 2025

Ik had de APN al op internet staan. Verschillende APN’s gebruikt, maar nog steeds in het Deens 

Erwin van KPN
Moderator

Lastig hoor. Er zijn nu veel variabelen in het spel waar ik weinig zicht op heb.  

De simkaart los in een toestel proberen. Als het dan goed is, is de kans groot dat ergens in je netwerk misgaat. Maar lastig om de vinger op te leggen. 

• Nieuwkomer
  • July 23, 2025

Hi, ik heb hetzelfde probleem.
Ook zoekresultaten vanuit Denemarken.
IP locatie is wel Nederlands en ook alles qua account staat goed.

Al een oplossing?

• Nieuwkomer
  • July 23, 2025

Ik heb ipv alleen ipv4, nu ipv4/ipv6 aangezet.
Heb nu een ipv6 adres en krijg nu wel Nederlandse resultaten.

Ik heb ipv alleen ipv4, nu ipv4/ipv6 aangezet.
Heb nu een ipv6 adres en krijg nu wel Nederlandse resultaten.

Ik heb hetzelfde gedaan, nu idd Nederlandse resultaten. 
Bedankt!

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2025

Ik ga er vrijdag weer mee bezig, ik laat het weten! 

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2025

Waar hebben jullie dit aangepast? 

• Auteur
  • Topper
  • July 24, 2025

Ik heb gekeken ipv4/ipv6 staat aan in de teltonika, maar bij overzicht staat bij ipv6 down. 

• Nieuwkomer
  • July 25, 2025

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb internet buitengebied, dus een router met een simkaart van kpn, als ik op de wifi zit krijg ik alles in het Deens, maar als ik mijn telefoon op de  5g zet ook met een simkaart van kpn krijg ik wel alles in het Nederlands, heel vreemd. Ik heb de router op nieuw opgestart maar de problemen blijven hetzelfde.

• Auteur
  • Topper
  • July 25, 2025

Denk dat het probleem bij KPN zit…