Skip to main content
Vraag

RUTX50 (via 5G) geeft plotseling deense zoekresultaten. DNS issue?

• July 18, 2025
  • 39 reacties
  • 525 keer bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

• Nieuwkomer
  • July 26, 2025

Ik heb exact hetzelfde probleem. 
gebruik een HUAWEI 5G router met kpn sim only onbeperkt. 

Zowel op pc, telefoon via wifi en een PS4. 

Weergegeven lokatie: denemarken in google, youtube en canal+

• Auteur
  • Topper
  • July 26, 2025

Probleem zit hem erin, dat er geen ipv6 wordt verkregen. Ik ga nu testen met een sim van andere provider in de teletonika. 

• Auteur
  • Topper
  • July 31, 2025

Werken nu met een sim van odido, dat werkt tot nu toe goed, dus probleem zit in netwerk van kpn 

• Nieuwkomer
  • August 2, 2025

Met een sim van kpn wordt nu ook weer nederland als lokatie weergegeven. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • August 2, 2025

Ik heb het ook even getest met mijn data only sim, hier alles in het Nederlands.

• Deelnemer
  • September 11, 2025

Sinds gisteren krijg ik plotseling ook resultaten en advertenties uit Denemarken als ik zoek met Google. Maar vreemd genoeg gebeurt dit bij mij via een glasvezelmodem thuis.

Als ik overschakel naar 5G op mijn telefoon, zie ik dat ik in Nederland ben (op meerdere telefoons, zowel Android als iPhone, maar alleen in Google). Ik heb meerdere diensten gebruikt om mijn IP-adres en locatie te controleren. De meeste geven Nederland aan als locatie, maar een paar andere en Google zelf denken nog steeds dat ik in Denemarken ben.

Ik heb IPv6 aanstaan ​​en nooit uitgezet, maar ik kan de bug nog steeds niet achterhalen.

Iemand enig idee?

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 12, 2025

Sinds gisteren krijg ik plotseling ook resultaten en advertenties uit Denemarken als ik zoek met Google. Maar vreemd genoeg gebeurt dit bij mij via een glasvezelmodem thuis.

Als ik overschakel naar 5G op mijn telefoon, zie ik dat ik in Nederland ben (op meerdere telefoons, zowel Android als iPhone, maar alleen in Google). Ik heb meerdere diensten gebruikt om mijn IP-adres en locatie te controleren. De meeste geven Nederland aan als locatie, maar een paar andere en Google zelf denken nog steeds dat ik in Denemarken ben.

Ik heb IPv6 aanstaan ​​en nooit uitgezet, maar ik kan de bug nog steeds niet achterhalen.

Iemand enig idee?

Heel merkwaardig.  Welk type experiabox heb jij , ​@bartlas  ?

• Deelnemer
  • September 12, 2025

Iemand enig idee?

Ik heb de box 12 met software versie V12.C.25.06.06 (laatste versie denk ik).

• Deelnemer
  • September 14, 2025

Iemand enig idee?

Ik heb de box 12 met software versie V12.C.25.06.06 (laatste versie denk ik).

@Erwin van KPN helpt dit met de troubleshooting of is dit een enkel rare case? De situatie is na een paar dagen nog steeds hetzelfde: Google zoekresultaten uit Denemarken.

Leen59
Wijsgeer
  • September 14, 2025

• Deelnemer
  • September 15, 2025

@Leen59 Bedankt voor de tip, maar dat is niet het probleem. Zodra ik overschakel van wifi naar mobiele data, verschijnen de zoekresultaten vanuit NL. Probeer ik dit op het apparaat van iemand anders, dan is het precies hetzelfde. Dus volgens mij moet het probleem bij het IP-adres liggen.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Het probleem is dat er geen koppeling is tussen IP adres en de locatie. En dit maal twee, voor IPv4 en IPv6. Thuis op de Wifi is dat je externe IPv4 adres of de IPv6 prefix, mobiel is het een KPN router die CGNAT en/of NAT64 verzorgt.   

Er is een aantal bedrijven dat op verschillende manieren probeert die koppeling wel te maken, en de resultaten in databases stopt. 

Mobiele telefoons kunnen hierbij behulpzaam zijn met de GPS locatie als de nodige gegevens op een of andere manier bij die bedrijven terecht komen.  

Als dus op een of andere manier een IP adres aan een verkeerde locatie is toegekend heb je een lastig probleem, je weet niet wie de leverancier is van die database.  Bij Google waarschijnlijk Google. Ik weet niet of KPN hier in kan bemiddelen. Er is een webpagina,

https://support.google.com/websearch/workflow/9308722?hl=en

maar misschien heeft een melding van KPN meer gewicht dan die van een individuele gebruiker.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Bij Google waarschijnlijk Google.

Google, MaxMind, IP2Location, IPinfo.io en DB-IP

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 19, 2025

Het probleem is dat er geen koppeling is tussen IP adres en de locatie. En dit maal twee, voor IPv4 en IPv6. Thuis op de Wifi is dat je externe IPv4 adres of de IPv6 prefix, mobiel is het een KPN router die CGNAT en/of NAT64 verzorgt.   

Er is een aantal bedrijven dat op verschillende manieren probeert die koppeling wel te maken, en de resultaten in databases stopt. 

Mobiele telefoons kunnen hierbij behulpzaam zijn met de GPS locatie als de nodige gegevens op een of andere manier bij die bedrijven terecht komen.  

Als dus op een of andere manier een IP adres aan een verkeerde locatie is toegekend heb je een lastig probleem, je weet niet wie de leverancier is van die database.  Bij Google waarschijnlijk Google. Ik weet niet of KPN hier in kan bemiddelen. Er is een webpagina,

https://support.google.com/websearch/workflow/9308722?hl=en

maar misschien heeft een melding van KPN meer gewicht dan die van een individuele gebruiker.

dank hiervoor, ​@hmmsjan_2 .  Ik ga kijken of ik hier iemand binnen KPN kan vinden die mee kan denken.  Voorlopig is mijn advies wel om als individuele gebruiker feedback in te dienen via die website.