Skip to main content

Als voormalig Telfort-klant zijn we in september overgezet naar KPN.

Op 21 september 2021 hebben we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de nieuwe software van de Experia V10 geïnstalleerd gekregen en de ochtend erop hadden we direct problemen met de erachter geïnstalleerde eigen router: een F-Secure Sense - hierachter zit ons hele eigen netwerk, met uitzondering van de Arris set top box voor iTV.

De configuratie van de Experia en de Sense Router die voorheen probleemloos werkte is precies zoals beschreven in dit forum-artikel: (WiFi op Experia uit

(Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers)

Wat gebeurt er? Het lijkt erop dat wanneer een DHCP lease op de F-Secure router wordt vernieuwd de Experia na de firmware update (soms/altijd) de verbinding met de achterliggende eigen router verbreekt. Er lijkt een relatie te zijn met de ingestelde DHCP-leasetijd en dit is raar want op de Experia heb ik DHCP-binding voor de twee zichtbare apparaten geconfigureerd, de F-Secure router met zijn eigen subnet is zelf goed geconfigureerd (DHCP leasetijd 12 uur) en voor de zekerheid nu zelfs aangewezen als DMZ-host (we doen echter geen port forwarding of andere complexe dingen thuis).

De quick en dirty fix - na een volledige reset van de Experia V10 zoals aangeraden door KPN klantenservice - is de netwerkkabel die vanuit de Experia naar de WAN-poort van de eigen router loopt even ontkoppelen en weer koppelen, daarna werkt alles weer een paar (12) uur en is ook vanuit huis te werken.

De situatie is niet ideaal en ik hoop dat iemand goed advies kan geven over hoe ik de verbinding tussen de Experia en de eigen router weer stabiel krijg.

Wij zijn ook als voormalig Telfort-klant eind september overgezet.

Op 21 september 2021 hebben we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de nieuwe software van de Experia V10 geïnstalleerd gekregen en de ochtend erop hadden we direct problemen met de erachter geïnstalleerde eigen router: een uitstekend functionerende F-Secure Sense router - hierachter zit ons hele eigen netwerk, met uitzondering van de Arris set top box voor iTV.

De configuratie van de Experia en de Sense Router die voorheen probleemloos werkte is precies zoals beschreven in dit forum-artikel:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983 (Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers)

Wat gebeurt er? Het lijkt erop dat wanneer een DHCP lease op de F-Secure router wordt vernieuwd de Experia na de firmware update (soms/altijd) de verbinding met de achterliggende eigen router verbreekt. Er lijkt een relatie te zijn met de ingestelde DHCP-leasetijd en dit is raar want op de Experia heb ik DHCP-binding voor de twee zichtbare apparaten geconfigureerd, de F-Secure router met zijn eigen subnet is zelf goed geconfigureerd (DHCP leasetijd 12 uur) en voor de zekerheid nu zelfs aangewezen als DMZ-host (we doen echter geen port forwarding of andere complexe dingen thuis).

De quick en dirty fix - na een volledige reset van de Experia V10 zoals aangeraden door KPN klantenservice - is de netwerkkabel die vanuit de Experia naar de WAN-poort van de eigen router loopt even ontkoppelen en weer koppelen, daarna werkt alles weer een paar (12) uur en is ook vanuit huis te werken.

De situatie is niet ideaal en ik hoop dat iemand kan meedenken over hoe ik de verbinding tussen de Experia en de eigen router weer stabiel krijg.

 

Admin: naar je eigen topic verplaatst


@Joost de Wit Welkom op het forum.

Wat irritant dat je dit probleem ervaart na de migratie naar KPN. Ik durf niet direct te zeggen waar dit probleem vandaan komt. 

Wellicht dat het eigen modem na de migratie toch andere instellingen nodig heeft. wjb heeft een erg uitgebreid topic over het gebruik van een eigen modem geschreven. 

Wellicht dat je hier het antwoord al in kunt vinden. Mocht je er hier niet uitkomen dan denk ik uiteraard graag met je mee wat wel de oplossing kan zijn. 


Klopt, ik verwijs naar het stuk van wjb, en meld ook dat de instellingen precies zo zijn als in zijn stuk.

 

De regelmaat bij het wegvallen van de verbinding deed vermoeden dat het om DHCP leases gaat, kan ook aan iets anders liggen, bv IPv6 routing vanaf de Experia.

Ik heb de oorzaak van het wegvallen van de verbinding nog niet gevonden.

 


Wat is het subnet van het netwerk van jouw F-Secure router?


Het lijkt erop dat wanneer een DHCP lease op de F-Secure router wordt vernieuwd de Experia na de firmware update (soms/altijd) de verbinding met de achterliggende eigen router verbreekt. Er lijkt een relatie te zijn met de ingestelde DHCP-leasetijd en dit is raar want op de Experia heb ik DHCP-binding voor de twee zichtbare apparaten geconfigureerd, de F-Secure router met zijn eigen subnet is zelf goed geconfigureerd (DHCP leasetijd 12 uur)…..

Zou het vreemd vinden dat een DHCP lease aan de LAN zijde van je F-Secure router ook maar iets te maken zou kunnen hebben met de uitgifte of connectie vanuit de Experia Box naar de WAN-poort van je F-Secure?

Ik doe nu even net of ik blond ben.
Verwissel eens de ethernetkabel tussen Experia Box en je F-Secure router met een andere kabel.

(Het zou niet de eerste keer zijn dat een verandering van een op zichzelf staand iets, bij toeval samenloopt met een probleem op ander gebied. Waardoor het "lijkt” dat het met elkaar te maken zou kunnen hebben).


Wat is het subnet van het netwerk van jouw F-Secure router?

Subnet:

Begint: 192.168.71.100

Eindigt: 192.168.71.249

(Lease ingesteld op 1 dag)


Dus het subnet is waarschijnlijk 192.168.71.0/24 en de DHCP pool loopt van .100 t/m .249. Ik neem aan dat er geen enkel apparaat is waarbij op het apparaat zelf een vast IP adres binnen de DHCP pool ingesteld is.

Is IPv6 actief op jouw V10?

Is IPv6 actief op jouw F-Secure?


(..)

Zou het vreemd vinden dat een DHCP lease aan de LAN zijde van je F-Secure router ook maar iets te maken zou kunnen hebben met de uitgifte of connectie vanuit de Experia Box naar de WAN-poort van je F-Secure?

De regelmaat bij het wegvallen deed e.e.a. vermoeden.

Als ik bij https://time.is en bij https://ip.fish kijk heb ik aan de buitenkant een ipv6 adres (volgens https://myip.nl wel gewoon een ipv4 van fixed.kpn.net)

Om te voorkomen dat gebruikers permanent aan een ipv6 'portion' hangen, dan kan je ze identificeren, kan een node ook tijdelijke adressen aanmaken en korte 'lifetimes' (uren/dagen) hanteren. Dat zou ook het op gezette tijden wegvallen van een verbinding kunnen verklaren (of mijn eigen router zou 'gaar' kunnen zijn, maar daar lijkt het niet op).

Ik doe nu even net of ik blond ben.

Verwissel eens de ethernetkabel tussen Experia Box en je F-Secure router met een andere kabel.

 

Zelf kamp ik met een optrekkende haargrens :)

Ik heb de kabel nog niet vervangen - deze lijkt, als het werkt, echter niet het probleem.

(Het zou niet de eerste keer zijn dat een verandering van een op zichzelf staand iets, bij toeval samenloopt met een probleem op ander gebied. Waardoor het "lijkt” dat het met elkaar te maken zou kunnen hebben).

Klopt, kan ook aan andere zaken liggen. Hier ontstond het de ochtend na de firmware update op de V10, daarvoor nooit dit probleem gehad.

 

 


Om te voorkomen dat gebruikers permanent aan een ipv6 'portion' hangen, dan kan je ze identificeren, kan een node ook tijdelijke adressen aanmaken en korte 'lifetimes' (uren/dagen) hanteren. Dat zou ook het op gezette tijden wegvallen van een verbinding kunnen verklaren (of mijn eigen router zou 'gaar' kunnen zijn, maar daar lijkt het niet op).

Ik ben zeer geïnteresseerd in hoe jij IPv6 achter jouw F-Secure ingericht hebt en hoe je netjes een /64 prefix van de V10 krijgt voor gebruik achter de F-secure.

Wat is het 4e blok van IPv6 adressen achter de V10 en wat achter de F-Secure.

 

Overigens hoef je je geen zorgen te maken over te identificeren apparaten immers de standaard is dat apparaten met een tijdelijk IPv6 adres verbinding maken met Internet. Zo'n tijdelijk IPv6 adres is maar heel kort geldig.

In het onderstaande screenshot is het bovenste IPv6 adres het permanente IPv6 adres en het onderste IPv6 adres het tijdelijke IPv6 adres dat gebruikt wordt om met Internet te verbinden.

Het permanente IPv6 adres wordt nooit gebruikt tenzij je dat zelf publiceert, bijvoorbeeld als DNS AAAA record voor een domein.


Dus het subnet is waarschijnlijk 192.168.71.0/24 en de DHCP pool loopt van .100 t/m .249. Ik neem aan dat er geen enkel apparaat is waarbij op het apparaat zelf een vast IP adres binnen de DHCP pool ingesteld is.

Is IPv6 actief op jouw V10?

Is IPv6 actief op jouw F-Secure?

Achter de Sense router heeft geen enkel apparaat een vast IP. Op de Experia V10 staat onder instellingen IPv6 IPv6 switch op 'Aan' en ook IPv6 status op 'Aan' - dat is een instelling waar ik zelf niks aan heb veranderd.

Op de Sense zie ik onderstaande (dit IPv6 wijzigt zich met enige regelmaat, maar heb nog niet getimed of dat samenvalt met het wegvallen van de verbinding)

 


Zou jij het derde blok van dat IPv6 adres weg kunnen poetsen (zie als voorbeeld mijn vorige bericht)

Hmmm, een /56 prefix, een /64 prefix zou beter zijn omdat je dan slaac achter de F-Secure kunt gebruiken.

Kan je ook een screenshot posten van de IPv6 instellingen voor het LAN achter de F-Secure?.


"IPv6..."

Ik ben zeer geïnteresseerd in hoe jij IPv6 achter jouw F-Secure ingericht hebt en hoe je netjes een /64 prefix van de V10 krijgt voor gebruik achter de F-secure.

Zelf heb ik niks ingesteld op de Sense, behalve de DHCP-leasetijd verlengd van 12 uur (standaard) naar nu een week, en dit lijkt op dit moment te werken.

Wat is het 4e blok van IPv6 adressen achter de V10 en wat achter de F-Secure.

IPv6 kan ik niet zien op de Experia-box zelf. Of ik weet niet waar ik moet kijken...

Op ip.fish zie ik momenteel:

2a02:a464:XXXX💯a950:25cd:203b:7f51

 

Op het overzicht van de Sense (zie ook plaatje boven):

Addresses: 2a02:a464:XXXX:1:f227:45ff:fe00:2380/128

Prefixes: 2a02:a464:XXXX💯:/56


(derde blok vervangen met XXXX)

 

Overigens hoef je je geen zorgen te maken over te identificeren apparaten immers de standaard is dat apparaten met een tijdelijk IPv6 adres verbinding maken met Internet. Zo'n tijdelijk IPv6 adres is maar heel kort geldig

 


Alsjeblieft @Joost de Wit, houdt het derde blokje van jouw IPv6 prefix geheim.

Dat is dus het blokje na 2a02:a464.


Alsjeblieft @Joost de Wit, houdt het derde blokje van jouw IPv6 prefix geheim.

Dat is dus het blokje na 2a02:a464.

Net geprobeerd te wijzigen » weer wat geleerd. Adres raakte wat verminkt bij het bewaren.


Wat is het subnet van het netwerk van jouw F-Secure router?

Subnet:

Begint: 192.168.71.100

Eindigt: 192.168.71.249

(Lease ingesteld op 1 dag)

Herstel: Lease gisteravond ingesteld op 1 week.


Kan jij een screenshot posten van de IPv6 instellingen voor de LAN zijde van de F-Secure?

 


Behalve het overzicht van de WAN settings - zie het inmiddels gekuisde screenshot boven - is er verder niets in te stellen op de F-Secure Sense. 

 

(overigens, zeer bedankt dat je meekijkt :blush: )


Helaas nog geen oplossing van het probleem.

Het ligt niet aan de Sense router. Ook voel ik er weinig voor deze te vervangen voor een nieuwe router als het probleem eigenlijk in de Experia-box software zit.

Ik baal inmiddels wel een beetje van KPN


Het ligt niet aan de Sense router.

Krijgen apparaten aangesloten op de Sense router een IPv6 adres?

Zo ja, kan je eens een screenshot plaatsen van zo'n IPv6 adres? (Wel weer het derde blokje wegpoetsen.)

Valt Internet op alle apparaten weg of alleen op Android apparaten?

Kan je het IPv4 LAN IP adres van de V10 (standaard 192.168.2.254) dan nog pingen?


Hoi wjb,

We hebben een mix van Windows (11), iPads, iPhones, één Droid telefoon.

De verbinding valt op gezette tijden op alle apparaten weg, hoewel sommige zaken bv VPN naar werk soms nog wel door lijkt te lopen, terwijl andere apparaten op verbindingen buiten VPN om al last hebben van een wegvallende externe verbinding (WiFi - werkt - maar heeft geen externe internetverbinding tot een reset).  

De Windows-machines lijken een (subnet) IPv4 en een (lokaal) IPv6 adres te hebben.
De weggepoetste info in het 3e blok verschilt in dit geval.

Kan je al iets met onderstaande info?

Ping naar 192.168.2.254 - alles vanuit 't eigen netwerk (achter de Sense router)
» Dit zal ik bij trammelant nogmaals proberen, als ik je vraag goed begrijp.

 
 

1. 

 

2.

 


Ping naar 192.168.2.254 werkt niet (4G data uitgezet)

Quick fix is meestal fysiek verbinding tussen eigen router en V10 verbreken en weer koppelen. Vandaag volledige herstart van beide routers nodig om de verbinding te herstellen. 
 

 

 


Meerdere experimenten kunnen doen, verbinding ligt er vandaag vaak uit… mobiele data afgezet voor pingen IP vanuit eigen netwerk. Ping werkt toch wel, maar geen externe internet verbinding

 

 


IPv6 maar eens uitgezet op de Experia V10, kijken of dat beter werkt :nerd: