Skip to main content

Hallo allemaal.

Over een paar dagen krijg ik 3 superwifi punten. Ik heb een experiabox V10 en er zitten nu drie experia wifi versterkers in m'n thuisnetwerk.

Ik wil stoppen met de versterkers en alleen de superwifi punten gebruiken. Wat kan ik het beste doen? De drie versterkers eerst verwijderen zodat de installatie van de superwifi punten er geen rekening mee houdt? Eventueel ook de experiabox eerst nog resetten?

Hebben jullie nog andere tips die misschien niet in de handleiding zullen staan?

Bedankt alvast.

 

Eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Experia wifis zouden niet eens weg hoeven omdat ze gewoon samenwerken met de superwifis. Zodra superwifi wordt aangesloten op een al bestaand experiawifi netwerk nemen ze binnen enkele ogenblikken de bestaande wifigegevens over. Dus scheelt wat handelingen.


Hoogstwaarschijnlijk staat de WiFi naam en wachtwoord bij KPN opgeslagen. Zodra u de SuperWiFi's aansluit worden deze opgehaald en automatisch ingesteld. 

Ik weet niet waarom u de Experia WiFi's vervangt door SuperWiFi's. Ik denk dat je geen verschil merkt.


Maar dan loop ik het risico dat m'n laptop of mobiel met een versterker verbinding heeft die een minder sterk wifi signaal heeft. Android staat er om bekend dat het pas switcht naar een betere verbinding als het signaal bijna weg is. Ik wil gewoon alleen via superwifi werken en niet met versterkers waarvan het signaal maar gedeeltelijk doorgegeven wordt… Of zie ik dat dan verkeerd?

 

 


Ik weet niet waarom u de Experia WiFi's vervangt door SuperWiFi's. Ik denk dat je geen verschil merkt.

Er is toch wel een verschil tussen wifi versterkers en wifi punten met mesh technologie?


Ik weet niet waarom u de Experia WiFi's vervangt door SuperWiFi's. Ik denk dat je geen verschil merkt.

Er is toch wel een verschil tussen wifi versterkers en wifi punten met mesh technologie?

De Experia WiFi's ondersteunen geen mesh. Deze dingen moet je bekabeld aansluiten. Kennelijk is dat bij u gelukt, helemaal prima, houden zo, er is niets beters.

Stel dat bekabeld aansluiten niet zou lukken, dan zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van mesh. Daarvoor zou je dan de SuperWiFi's moeten hebben. Mesh is dus een alternatief tegenover bekabeld aansluiten. Het is een lapmiddel. Een lapmiddel wat de snelheid niet ten goede komt. Wifi via een bekabeld aangesloten WiFi punt is veel sneller dan WiFi via een WiFi punt wat werkt via mesh.

Vergelijk  het met de trein: bij een draadloos geplaatst WiFi punt wat werkt via mesh moet er halverwege overgestapt worden, bij een bekabeld aangesloten WiFi punt heeft u een rechtstreekse verbinding. 

Als je de SuperWiFi's bekabeld aansluit, dan word er geen gebruik gemaakt van mesh. Dat is dan dus niet nodig. 


Maar dan loop ik het risico dat m'n laptop of mobiel met een versterker verbinding heeft die een minder sterk wifi signaal heeft. Android staat er om bekend dat het pas switcht naar een betere verbinding als het signaal bijna weg is. Ik wil gewoon alleen via superwifi werken en niet met versterkers waarvan het signaal maar gedeeltelijk doorgegeven wordt… Of zie ik dat dan verkeerd?

In deze reactie heeft u het over fast roaming. Dat heeft niets met mesh te maken. En zowel de Experia WiFi's als de SuperWiFi's ondersteunen dat. Op dezelfde manier. Daarom kunt u beiden ook samen gebruiken.


De Experia WiFi's ondersteunen geen mesh. Deze dingen moet je bekabeld aansluiten. 

De Experia WiFi's zijn wel onderdeel van het mesh systeem en kunnen dienst doen als mesh node waarmee een draadloze node zich verbindt.

 

Het is een lapmiddel. Een lapmiddel wat de snelheid niet ten goede komt. Wifi via een bekabeld aangesloten WiFi punt is veel sneller dan WiFi via een WiFi wat werkt via mesh.

Dat ben ik volledig met je eens, mesh is mijns inziens alleen zinvol als je wifi accesspoints echt niet bekabeld aan kunt sluiten. Als je dat wel kunt, kies daar dan ook voor.


De Experia WiFi's ondersteunen geen mesh. Deze dingen moet je bekabeld aansluiten. 

De Experia WiFi's zijn wel onderdeel van het mesh systeem en kunnen dienst doen als mesh node waarmee een draadloze node zich verbindt.

Volgens mij niet. Je kunt niet 1 Experia WiFi gebruiken en daar 1 of 2 SuperWiFi's draadloos aankoppelen. Als dat wel zo zou zijn, dan is dat nieuw voor mij.


De Experia WiFi's ondersteunen geen mesh. Deze dingen moet je bekabeld aansluiten. 

De Experia WiFi's zijn wel onderdeel van het mesh systeem en kunnen dienst doen als mesh node waarmee een draadloze node zich verbindt.

Volgens mij niet. Je kunt niet 1 Experia WiFi gebruiken en daar 1 of 2 SuperWiFi's draadloos aankoppelen. Als dat wel zo zou zijn, dan is dat nieuw voor mij.

De Experia WiFi's zouden volgens KPN vanaf firmwareversie 1.00.26v3 mesh ondersteunen en dat betekent dat ze dus ook dienst moeten kunnen doen om als "parent node" te fungeren van een draadloze "super"WiFi. Als dat niet het geval is dan mag KPN dat geen mesh noemen, hooguit "smart roaming" en heeft KPN wat mij betreft het één en ander uit te leggen.


De Experia WiFi's ondersteunen geen mesh. Deze dingen moet je bekabeld aansluiten. 

De Experia WiFi's zijn wel onderdeel van het mesh systeem en kunnen dienst doen als mesh node waarmee een draadloze node zich verbindt.

Volgens mij niet. Je kunt niet 1 Experia WiFi gebruiken en daar 1 of 2 SuperWiFi's draadloos aankoppelen. Als dat wel zo zou zijn, dan is dat nieuw voor mij.

De Experia WiFi's zouden volgens KPN vanaf firmwareversie 1.00.26v3 mesh ondersteunen en dat betekent dat ze dus ook dienst moeten kunnen doen om als "parent node" te fungeren van een draadloze "super"WiFi. Als dat niet het geval is dan mag KPN dat geen mesh noemen, hooguit "smart roaming" en heeft KPN wat mij betreft het één en ander uit te leggen.

Experia-wifi's kunnen niet dienen als parent node. Deze hebben namelijk maar één wifi-chipset en vooralsnog is dat niet mogelijk. Of ze moeten een nieuwe firmware gehad hebben waarin het wel kan, dat durf ik niet te zeggen.

 

Overigens ondersteunen zowel Superwifi als Experiawifi seamless roaming.


Experia-wifi's kunnen niet dienen als parent node. Deze hebben namelijk maar één wifi-chipset en vooralsnog is dat niet mogelijk. Of ze moeten een nieuwe firmware gehad hebben waarin het wel kan, dat durf ik niet te zeggen.

 

Overigens ondersteunen zowel Superwifi als Experiawifi seamless roaming.

Dan moet KPN ook niet beweren dat ze onderdeel van het mesh netwerk zijn.

In een mesh netwerk kunnen alle nodes via wifi onderling met elkaar in verbinding staan.

Ik ben absoluut geen voorstander van mesh netwerken, daar waar mogelijk kan je veel beter goede bekabeld aangesloten wifi accesspoints met seamless roaming gebruiken.

Zoals ik al een keer eerder gezegd heb, mesh is voornamelijk marketing en alleen zinvol als het echt niet mogelijk is om netwerkkabels te trekken.


Dan moet KPN ook niet beweren dat ze onderdeel van het mesh netwerk zijn.

In een mesh netwerk kunnen alle nodes via wifi onderling met elkaar in verbinding staan.

Ik ben absoluut geen voorstander van mesh netwerken, daar waar mogelijk kan je veel beter goede wifi accesspoints met seamless roaming gebruiken.

Zoals ik al een keer eerder gezegd heb, mesh is voornamelijk marketing en alleen zinvol als het echt niet mogelijk is om netwerkkabels te trekken.

Het punt is vooral dat mesh geen beschermde naam is en automatisch wat aanduidt. Het heeft een betekenis en die betekenis is vooral vorm gegeven door de marketing van allerhande bedrijven.

 

Ik zou het ook een stuk mooier vinden als roaming gebruikt werd in de marketing. Als ik die term nu gebruik bij mensen thuis dan wordt ‘roaming’ al snel gelinkt aan mobiel internet in het buitenland, want dat heet ook roaming.

 

En ja, ook ik probeer altijd bekabeld aan te sluiten, gisteren nog een installatie gehad in een nieuwbouwwoning met ook een UTP-kabel naar boven toe, tweede wifipunt ook bekabeld aangesloten. Enige manier om een beetje een stabiel netwerk te creëren tegenwoordig.


Ik weet niet waarom u de Experia WiFi's vervangt door SuperWiFi's. Ik denk dat je geen verschil merkt.

Intussen zijn de experia wifi versterkers verwijderd, heb ik drie superwifi punten aangelegd waarvan alleen het punt bij de modem bedraad is aangesloten.

En het verschil is enorm! Op alle kamers en op zolder kom ik dicht in de buurt van de snelheid van m'n abonnement. Voordat ik de superwifi's had had ik op enkele kamers op de eerste en op zolder zeer matige tot geen signaal.

Wel één tip voor hen die ook superwifi aanschaffen, neem de tijd! Laat ze echt minimaal 15 minuten aan je modem voordat je ze verplaatst naar de uiteindelijke locatie. En als je ze hebt staan, wacht even een uurtje voordat je een snelheidstest gaat doen. Het lijkt er op alsof die dingen zich nog optimaliseren naar de situatie. Want direct na aansluiting is de gemeten snelheid nog een stuk lager dan dat ie iets later zou zijn.

Kortom, nul spijt!


En als je ze hebt staan, wacht even een uurtje voordat je een snelheidstest gaat doen. Het lijkt er op alsof die dingen zich nog optimaliseren naar de situatie. Want direct na aansluiting is de gemeten snelheid nog een stuk lager dan dat ie iets later zou zijn.

Dit merk ik inderdaad ook met enige regelmaat. Geen idee wat ze precies doen maar na een kwartiertje is het verschil echt aanzienlijk ten opzichte van wanneer ze net zijn opgestart. Alsof ie nog bezig is met de backhaul optimaliseren op de 5Ghz-band of iets.


Dit merk ik inderdaad ook met enige regelmaat. 

Merk je dat vooral als er meerdere nodes draadloos aangesloten zijn of maakt dat niet uit?


Dit merk ik inderdaad ook met enige regelmaat. 

Merk je dat vooral als er meerdere nodes draadloos aangesloten zijn of maakt dat niet uit?

Ik merk wel dat het langer duurt als er meerdere nodes zijn inderdaad. Bij een enkel draadloos tweede punt dan is het met enkele minuten rond maar zodra er meer punten aangesloten worden dan kan het soms wel wat langer duren.

 

Wat de precieze reden is durf ik niet te zeggen maar ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft dat ie een RF-scan draait om te kijken op welk kanaal de backhaul opgezet moet worden, evenals kijken wat de optimale route is voor het verkeer. Daarmee bedoel ik dan of een derde punt bijvoorbeeld via een ander punt moet verbinden of direct met de master kan verbinden bijvoorbeeld.


Wat de precieze reden is durf ik niet te zeggen maar ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft dat ie een RF-scan draait om te kijken op welk kanaal de backhaul opgezet moet worden, evenals kijken wat de optimale route is voor het verkeer.

Precies.