Skip to main content
Schuur als thuiswerkplek

Beste Forumgebruikers;

onlangs is bij mij glasvezel in de meterkast aangelegd. 

Nu wil ik graag mijn thuiswerk in 1x goed aanpassen en aansluiten op het glasvezelnetwerk.

Daarvoor heb ik een aantal vragen:

  • Ik wil graag wifi en televisie in de schuur (thuiswerkplek) hier ligt al een CAI-kabel.
    Moet ik door de loze leiding een nieuwe UTP/CAT kabel leggen? en welke is hier het best voor geschikt?
  • Welke (KPN) componenten ben ik nodig om zowel in de schuur als overal in de woning goede wifi te hebben, en 3 televisie's te kunnen aansluiten? Ben ik bijvoorbeeld 3 TV-ontvangers nodig? of hoe werkt dit bij KPN?
  • Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Die kabel moet dan een cat 5e of 6 zijn. Tv ontvangers kun je in MijnKPN aanvragen.


Gebruik een 100% koper stugge shielded Cat6 netwerkkabel zoals deze en monteer deze aan beide zijden af in een cat6 UTP wandcontactdoos. Zorg er hierbij voor dat de aluminium shield en aarde-ader ook netjes contact maken met de stalen behuizing van de wandcontactdoos.


@Thuiswerker 

ga voor bekabeling van een degelijk merk cat5e of hoger 100% koper

van Draka / Nexans / schneider electric enz. (bespaar hier niet op)

als dit door een mantelbuis gaat waar geen andere draden door gaat hoeft dit niet afgeschermd te zijn

dan is utp voldoende

ik zal als ik jou was geen utp contact dozen gebruiken (mits in het zicht)

en in de schuur een switch plaatsen https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/ en daar de itv en pc/laptop en wifi punt neer zetten

 


ik zal als ik jou was geen utp contact dozen gebruiken (mits in het zicht)

Mijn advies: Gebruik altijd UTP wandcontactdozen om de netwerkkabel op af te monteren, dat biedt de beste bescherming van de stugge netwerkkabel en het oog wil ook wat.

Ik heb al mijn netwerkkabels aan beide zijden in UTP wandcontactdozen afgemomteerd. In de meterkast met opbouw wandcontactdozen en in de andere ruimtes met inbouw wandcontactdozen. De netwerkkabels zijn hierbij volledig weggewerkt.


Hallo en welkom @Thuiswerker. Zie dat je al mooi wat tips en adviezen hebt gekregen vanuit de KPN-community. Volgens mij kom je daar al een heel eind mee. 


ik zal als ik jou was geen utp contact dozen gebruiken (mits in het zicht)

Mijn advies: Gebruik altijd UTP wandcontactdozen om de netwerkkabel op af te monteren, dat biedt de beste bescherming van de stugge netwerkkabel en het oog wil ook wat.

Ik heb al mijn netwerkkabels aan beide zijden in UTP wandcontactdozen afgemomteerd. In de meterkast met opbouw wandcontactdozen en in de andere ruimtes met inbouw wandcontactdozen. De netwerkkabels zijn hierbij volledig wegewerkt.


dat is allemaal extra verlies en extra werk

als een utp uit de muur komt en uit zicht bijvoorbeeld achter een tv zal ik nooit een utp wcd gebruiken

en als je bijvoorbeeld de switch aan de muur plaatst “uit het zicht” zal ik zonder een utp wcd de kabel direct in deze switch plaatsen

ik zelf gebruik alleen utp wcd van het zelfde schakelmateriaal op plekken waar het zichtbaar is

 


Hallo en welkom @Thuiswerker. Zie dat je al mooi wat tips en adviezen hebt gekregen vanuit de KPN-community. Volgens mij kom je daar al een heel eind mee. 

Hoi Jeroen; dat klopt!  bedankt allen.

Ik ga ermee aan de gang! 

 

Toch nog een vraag jeroen; is het dan schematisch juist geïnterpreteerd zo? 

hoeveel aansluitingen zitten er op de experiabox ?

 


Hallo en welkom @Thuiswerker. Zie dat je al mooi wat tips en adviezen hebt gekregen vanuit de KPN-community. Volgens mij kom je daar al een heel eind mee. 

Hoi Jeroen; dat klopt!  bedankt allen.

Ik ga ermee aan de gang! 

 

Toch nog een vraag jeroen; is het dan schematisch juist geïnterpreteerd zo? 

hoeveel aansluitingen zitten er op de experiabox ?

 

Inderdaad zo

op een v10a kom je 1 poort te kort dan zou je daar nog een extra switch kunnen plaatsen in de meterkast 

Bij andere experiabox heb je precies genoeg poorten 


-


ging ff wat mis bij het plaatsen sorry


ik zal als ik jou was geen utp contact dozen gebruiken (mits in het zicht)

Mijn advies: Gebruik altijd UTP wandcontactdozen om de netwerkkabel op af te monteren, dat biedt de beste bescherming van de stugge netwerkkabel en het oog wil ook wat.

Een advies over wat een andermans oog zou moeten willen, dat heb ik vaker gelezen.

 

@Thuiswerker  Als de loze leiding groot genoeg is qua binnendiameter (16 mm of meer), kan je misschien ook wel een kant en klare UTP kabel er doorheen trekken. Is mij niet geheel duidelijk of ‘loze leiding’ een buis is of misschien een draad o.i.d.


Ik heb toen indertijd een echte utp grondkabel aangeschaft. Die had soepele kern. En dus niet afmonteren in een wandcontactdoos.

Wat moet je eigenlijk met een tv ontvanger op een thuiswerkplek? Leidt alleen maar af zou ik zeggen...


Ik heb toen indertijd een echte utp grondkabel aangeschaft. Die had soepele kern. En dus niet afmonteren in een wandcontactdoos.

Wat moet je eigenlijk met een tv ontvanger op een thuiswerkplek? Lijd alleen maar af zou ik zeggen...

Dat kan ook

Ik heb een mantelbuis van 50mm naar de stal liggen en daar 2x utp voor cameras en bus kabel voor tuinverlichting aansturing via knx

Hier zit ook een trekdraad bij in

Mocht er nog een kabel bij in moeten 

Mijn advies bij nieuwe mantelbuis kies altijd een grote diameter

Zelfde heb ik gedaan met de nieuwbouw elke hoek van het gebouw zit een 50mm in de stortvloer naar meterkast 1 en onderling naar meterkast 2

Voorbeeld link

https://www.kabel24.nl/mantelbuis-50-mm-met-trekdraad-en-koppelstuk-rol-50-meter


ik zal als ik jou was geen utp contact dozen gebruiken (mits in het zicht)

Mijn advies: Gebruik altijd UTP wandcontactdozen om de netwerkkabel op af te monteren, dat biedt de beste bescherming van de stugge netwerkkabel en het oog wil ook wat.

Ik heb al mijn netwerkkabels aan beide zijden in UTP wandcontactdozen afgemomteerd. In de meterkast met opbouw wandcontactdozen en in de andere ruimtes met inbouw wandcontactdozen. De netwerkkabels zijn hierbij volledig wegewerkt.


waarom : UTP wandcontactdozen afgemomteerd. In de meterkast met opbouw wandcontactdozen

vraagje waarom ? slechtste advies wat ik heb gehoord

mijn kabels (van een degelijk merk) gaan direct in de switch (in de meterkast)

pffff waarom utp contact dozen in een meterkast plaatsen sorry (maar ieder zijn denkbeeld)

@wjb als je zelf könig utp of ftp gebruikt ga eens zoeken naar echt merk spul

met https://www.elektrobode.nl/products/schneider-electric-kabel-f-utp-4p-500m-vdicd136218?gclid=EAIaIQobChMI68Wtr7TP7wIV-IFQBh3nvQtiEAkYAyABEgIj5PD_BwE

heb je goed spul


De netwerkkabels van König zijn kwalitatief meer dan voldoende voor het beoogde gebruik.

Ik raad die netwerkkabels van König dan ook met een gerust hart aan, wetende dat daarmee een uitstekend werkend netwerk gerealiseerd kan worden.

Gebruik wel altijd stugge kabels en (mijn advies) monteer ze af in cat6 wandcontactdozen.

 


De netwerkkabels van König zijn kwalitatief meer dan voldoende voor het beoogde gebruik.

Ik raad die netwerkkabels van König dan ook met een gerust hart aan, wetende dat daarmee een uitstekend werkend netwerk gerealiseerd kan worden.

Gebruik wel altijd stugge kabels en (mijn advies) monteer ze af in cat6 wandcontactdozen.

 


dat jij met b merken wil werken en ook nog af wil monteren met wcd’s is een meterkast zegt mij al genoeg

ik dacht dat u in de ict zat / zit dan mag je je eens in de hardware verdiepen

opbouw rj45 dozen plaatsen in de meterkast ??

dat jou König utp/ftp kabel kan knikken misschien ??

ga voor degelijk spul en leg het gewoon via een kabelgoot naar een switch in de meterkast

König staat echt niet bekend om een sterk merk

zelf gebruik ik veel schneider electric met harde kern met aangeknepen rj45 pluggen nooit storing in gehad 

ik zou zo zeggen ga voor de groene rakker als het geen bier is dan schneider electric netwerkkabel

en dan het advies a merken gebruiken Draka / Nexans / schneider electric enz.

geen bouwmarkt spul zoals König

 

 

 


Utp wat uit de vloer en plafond komt gaat hier via kabelgoten direct naar een switch 

 


zelf gebruik ik veel schneider electric met harde kern met aangeknepen rj45 pluggen nooit storing in gehad 

Zelf gebruik ik König met harde kern afhemonteerd in cat6 wandcontactdozen, nooit storing in gehad.

 

geen bouwmarkt spul zoals König

Hoe kom je er bij dat König bouwmarkt spul is?!


@wjb

Gamma weet je dat is een bouwmarkt

Vollop König tekoop

Kijk bijvoorbeeld op de afdeling tv beugels

 


Gamma weet je dat is een bouwmarkt

Vollop König tekoop

Maar geen UTP netwerkkabels van König.


Gamma weet je dat is een bouwmarkt

Vollop König tekoop

Maar geen UTP netwerkkabels van König.


geen maar gebruik A merken zoveel eurie kost het niet meer

ga voor Draka / Nexans / schneider electric enz.

 


Gamma weet je dat is een bouwmarkt

Vollop König tekoop

Maar geen UTP netwerkkabels van König.

geen maar gebruik A merken zoveel eurie kost het niet meer

ga voor Draka / Nexans / schneider electric enz.

Wat is er mis met König UTP kabels, mijns inziens helemaal niets, het is prima kwaliteit, 100% koper en RoHS. Wij verschillen wel vaker sterk van mening en daar is niets mis mee, het is alleen maar toe te juigen. Ik zal echter wel altijd blijven adviseren om stugge netwerkkabels te gebruiken en deze af te monteren in wandcontactdozen (of eventueel patchpanel als het er veel zijn) en (soepele) patchkabels te gebruiken tussen wandcontactdoos en switch en andere apparatuur.


Gamma weet je dat is een bouwmarkt

Vollop König tekoop

Maar geen UTP netwerkkabels van König.

geen maar gebruik A merken zoveel eurie kost het niet meer

ga voor Draka / Nexans / schneider electric enz.

Wat is er mis met König UTP kabels, mijns inziens helemaal niets, het is prima kwaliteit, 100% koper en RoHS. Wij verschillen wel vaker sterk van mening en daar is niets mis mee, het is alleen maar toe te juigen. Ik zal echter wel altijd blijven adviseren om stugge netwerkkabels te gebruiken en deze af te monteren in wandcontactdozen (of eventueel patchpanel als het er veel zijn) en (soepele) patchkabels te gebruiken tussen wandcontactdoos en switch en andere apparatuur.


gelukkig we komen toch niet uit deze discussie

ga altijd voor een degelijk merk Draka / Nexans / schneider electric enz.

geen König dat is gewoon een b product

en rj45 wcd’s plaatsen in de meterkast is volgens mijn mening zinloos

 


geen König dat is gewoon een b product

Jij vindt het een b product, daarmee is het nog geen b product.

De specificaties van de kabels van König zijn gewoon uitstekend.


geen König dat is gewoon een b product

Jij vindt het een b product, maar de specificaties van de kabels zijn gewoon uitstekend.


het is een b product ik vindt dat niet gaat niet om wat ik vindt

nogmaals ga voor Draka / Nexans / schneider electric enz.