Skip to main content
Schuur als thuiswerkplek

Beste Forumgebruikers;

onlangs is bij mij glasvezel in de meterkast aangelegd. 

Nu wil ik graag mijn thuiswerk in 1x goed aanpassen en aansluiten op het glasvezelnetwerk.

Daarvoor heb ik een aantal vragen:

  • Ik wil graag wifi en televisie in de schuur (thuiswerkplek) hier ligt al een CAI-kabel.
    Moet ik door de loze leiding een nieuwe UTP/CAT kabel leggen? en welke is hier het best voor geschikt?
  • Welke (KPN) componenten ben ik nodig om zowel in de schuur als overal in de woning goede wifi te hebben, en 3 televisie's te kunnen aansluiten? Ben ik bijvoorbeeld 3 TV-ontvangers nodig? of hoe werkt dit bij KPN?
  • Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

door 1 buis dan wordt het anders ik zou dan ftp pakken

maar ook kabel gebruiken en geen losse vd draden dat mag helemaal niet “indien je dat zou willen”

pak altijd ymvk in die buis (xmvk voor in de grond)

trouwens in bedrijfspanden worden gewoon de utp ymvk enz. leidingen in een kabelgoot geflikkerd

echt storing zal het niet geven

en afmonteren in contact doezen is echt zinloos “vooral in meterkast”

gewoon een extra slag er in dat je altijd extra lengte heb (maar dat doe je met iedere kabel)

de tip van @wjb is wel goed dat je i.p.v. een switch ook een experia wifi neer kan zetten

het gaat om een werkplek mijn advies is dan de pc/laptop via een netwerk kabel aan te sluiten

dan heb je wel een switch nodig

 

 

 


door 1 buis dan wordt het anders ik zou dan ftp pakken

En bedoel je dan de oude benaming voor FTP kabels die men tegenwoordig aanduidt als F/UTP en die dus een folieafscherming in de mantel hebben of bedoel je de U/FTP danwel S/FTP kabels die een folieafscherming per aderpaar hebben.


@wjb 

ja oude benaming

Unshielded twisted pair UTP
Foiled twisted pair FTP

 

 

 


ja oude benaming

Unshielded twisted pair UTP
Foiled twisted pair FTP

Dus een F/UTP kabel ofwel unshielded twisted pair met een alleen een folie in de mantel en niet apart om elk aderpaar. Klopt dat?


ja oude benaming

Unshielded twisted pair UTP
Foiled twisted pair FTP

Dus een F/UTP kabel ofwel unshielded twisted pair met een alleen een folie in de mantel en niet apart om elk aderpaar. Klopt dat?

Alleen mantel


Dan denken we daar hetzelfde over, ook ik adviseer om minimaal F/UTP kabels te gebruiken. :wink:


Dit is dan mijn idee erbij nu.

Ik wil graag een 50meter patch kabel gebruiken omdat ik zelf niet het gereedschap in huis heb om connectoren te verbinden. (en omdat ik als hobbiest hierbij ook nog wel eens een foutje kan maken denk ik). Patchkabels van deze lengte kom ik niet op alle sites, of van alle merken tegen, maar ga ervanuit dat ik hiermee een goede kabel in huis haal: https://www.utp-kabel.nl/cat6-sstp-pimf-50m-zwart.html?utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclid=Cj0KCQjw9YWDBhDyARIsADt6sGa6X08TeEnHrJToRnGEU4oxl4Ba194sDbx7DN0yKulPStwKzPhus_8aArBaEALw_wcB 

ik kies wel voor de super wifipunten omdat ik anders aanvullend 2 Experia WiFi units moet plaatsen in zowel de schuur als de woning, en de witte wifi punten zijn iets aantrekkelijker in het zicht. 


Ik wil graag een 50meter patch kabel gebruiken omdat ik zelf niet het gereedschap in huis heb om connectoren te verbinden. (en omdat ik als hobbiest hierbij ook nog wel eens een foutje kan maken denk ik). Patchkabels van deze lengte kom ik niet op alle sites, of van alle merken tegen, maar ga ervanuit dat ik hiermee een goede kabel in huis haal: https://www.utp-kabel.nl/cat6-sstp-pimf-50m-zwart.html 

Het heeft niet mijn voorkeur maar die kabel zal zijn werk prima doen.

 

ik kies wel voor de super wifipunten omdat ik anders aanvullend 2 Experia WiFi units moet plaatsen in zowel de schuur als de woning, en de witte wifi punten zijn iets aantrekkelijker in het zicht. 

Weet dat de "super"WiFi's een stuk groter zijn dat de Experia WiFi's en dat ze niet plat tegen de muur of het plafond te monteren zijn.


Dat kan maar voorzichtig door trekken 

Ik zal persoonlijk voor goede access points gaan en de wifi op de experiabox uit 

Maar dat is aan ieder zijn keus