Skip to main content

Hallo,

 

Zucht door al die verschillende versies van de firmware en de vage update procedure zie ik door de bomen het bos niet meer. Even een korte uitleg:

Sinds 9 oktober ben ik in het gelukkige bezit van een supersnelle glasvezelverbinding in mijn woning en ik ben echt onder de indruk van de snelheid. Dit opent voor mij de mogelijkheid om een server thuis te hosten, wat ik voorheen bij een hostingprovider deed, maar de mogelijkheden zijn te beperkt en de kosten te hoog. Thuis heb ik dat toch meer zelf in de hand.

De server draait op zich zonder problemen en alle port forwardings kon ik prima in de KPN Box 12 plaatsen. Toch loop ik tegen een aantal dingen aan:

Mijn modem heeft firmware versie: SGEJ1000060E

Ik kan niet echt makkelijk achterhalen of dit de laatste is. Ik zie ook berichten over de KPN software, maar de schermen in mijn webinterface lijken er totaal niet op en ik kan nog steeds het IP van de modem niet wijzigen.

Mijn websites maken gebruik van een contactformulier, waarbij ook het IP van de gebruiker wordt gelogd om evt. spammers en ander gespuis te kunnen blokkeren. Helaas krijg ik nu elke keer het IP van de modem terug als client IP (192.168.2.254). Op het internet las ik dat je dan de NAT instellingen uit moest zetten, maar daar kan ik niks van vinden in de KPN Box 12.

Nu is mijn vraag dan ook, is die KPN Box 12 wel geschikt om met een server te werken, of zijn er nog andere (verborgen) manieren om meer instellingen te kunnen veranderen? Of is het beter om die Box 12 om te ruilen voor een FritzBox? En zoja, is dit mogelijk?

Verder lees ik overal dat je een update van de firmware aan kunt vragen, maar het formulier daarvoor is dan alweer gesloten, beetje flauw. Via de pinhole mogelijkheid werkt het ook niet namelijk. Beetje raar dat als je eind september 2023 een nieuwe modem krijgt met oude firmware van 2022.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

Met vriendelijke groet,

Richard.

Hallo @Richard Sikkes , welkom op het KPN forum, waar klanten elkaar helpen.

De box12 is een typische consumentenrouter. Extra mogelijkheden die je als technicus zou willen hebben, worden niet ter beschikking gesteld, of er wordt door KPN geen prioriteit aan gegeven.

Ik zou je aanraden om een Fritz!Box te nemen (bijv. de 7590). Die heeft een KPN-profiel erin staan en is heel makkelijk te gebruiken als je netwerk zelf wil beheren. KPN levert de FBox, maar je kan ze ook makkelijk via Marktplaats bemachtigen. Zaken als netwerkrange, portforwards etc zijn gewoon in te stellen op de FritzBox. Ik maak zelf al jaren met volle tevredenheid gebruik van Fritz!Boxen.


Intussen heb ik nu een Fritzbox 7590 via KPN aangeschaft en deze in gebruik genomen.

Ik snap niet waarom KPN deze Fritzbox niet standaard meelevert, dit is zoveel beter en makkelijker dan die KPN Box 12. Je moet konsumenten ook niet teveel afknijpen in de mogelijkheden en instellingen. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik zou alleen aanraden om de gebruikersinterface op Engels te zetten, want de Nederlandse vertaling slaat soms compleet de plank mis en is daardoor weleens verwarrend. Lastig als niet-nederlanders dingen naar het Nederlands gaan vertalen ;-)

Dan heb ik nu alleen nog 1 probleem, de SuperWifi punten die ik erbij gekregen heb toen ik het installatiepakket kreeg. Het lukt me niet om ze aan de Fritzbox te koppelen. Echt een goed werkende uitleg kan ik ook niet vinden, het is toch de bedoeling dat ze draadloos te koppelen zijn en niet via een LAN verbinding? Als ik dat wifipunt aansluit op 1 van de LAN poorten, brandt het lampje gewoon groen, trek ik de stekker er weer uit, wordt ie weer rood en gaat knipperen om vervolgens na lange tijd gewoon rood te gaan branden. Rood geeft aan dat er iets niet goed is.

Kan iemand me uitleggen hoe die dingen aan de Fritzbox gekoppeld moeten worden? Ik gebruik nu een TP-Link RE200 Wifi extender om de meterkast te voorzien van netwerk voor mijn Odroid kastje om de energiemeters uit te lezen. Met een KPN SuperWifi punt werkte dat voorheen prima en dat wil ik graag weer zo hebben, maar dan moet ie wel willen koppelen. Ik wil namelijk geen kabel trekken naar de meterkast, heb die Wifi punten ook niet voor niets erbij gekregen.

Verder werkt alles prima met de Fritzbox.


De superwifi punten van KPN werken niet (draadloos) samen met de Fritzbox. Als je de Super wifi punten wil gebruiken dan zal je er 1 bekabeld aan moeten sluiten.


En anders een Fritz repeater , want die werkt wel met de Fritzbox. 

 


Bedankt voor de reacties. Ik heb ze nu eindelijk werkend gekregen door inderdaad eentje te voorzien van een LAN kabel vanaf de Fritzbox. De andere hangt nu hoog in de meterkast om daar via een kabeltje de Odroid te voorzien van internet. De RE200 heb ik er weer tussenuit gehaald. En het werkt nu, scheelt me in ieder geval een LAN kabel naar de meterkast trekken.


Fijn dat het gelukt is en dat je de uitkomst met ons gedeeld hebt. Als ik nog iets voor je kan doen laat het dan weten!


Is het stukje logging ook opgelost met de Fritzbox? Ik had hier zelf ook last van maar dan kwam in iedere log het IP-adres van mijn reverse proxy naar boven. Dit heb ik uiteindelijk met remoteip in Apache2 kunnen verhelpen: https://cylab.be/blog/194/apache-log-real-ip-addresses-behind-a-reverse-proxy.


Ja dat logging probleem is voor mij ook opgelost, ik zie nu mijn externe IP in de apache logs verschijnen en dus ook in mijn contactformulier. Eigenlijk ben ik helemaal blij met hoe het nu werkt, hopelijk blijft het zo en gaan ze niet weer van alles lopen veranderen in een 1 of andere update of zo.