Hallo,
Zucht door al die verschillende versies van de firmware en de vage update procedure zie ik door de bomen het bos niet meer. Even een korte uitleg:
Sinds 9 oktober ben ik in het gelukkige bezit van een supersnelle glasvezelverbinding in mijn woning en ik ben echt onder de indruk van de snelheid. Dit opent voor mij de mogelijkheid om een server thuis te hosten, wat ik voorheen bij een hostingprovider deed, maar de mogelijkheden zijn te beperkt en de kosten te hoog. Thuis heb ik dat toch meer zelf in de hand.
De server draait op zich zonder problemen en alle port forwardings kon ik prima in de KPN Box 12 plaatsen. Toch loop ik tegen een aantal dingen aan:
Mijn modem heeft firmware versie: SGEJ1000060E
Ik kan niet echt makkelijk achterhalen of dit de laatste is. Ik zie ook berichten over de KPN software, maar de schermen in mijn webinterface lijken er totaal niet op en ik kan nog steeds het IP van de modem niet wijzigen.
Mijn websites maken gebruik van een contactformulier, waarbij ook het IP van de gebruiker wordt gelogd om evt. spammers en ander gespuis te kunnen blokkeren. Helaas krijg ik nu elke keer het IP van de modem terug als client IP (192.168.2.254). Op het internet las ik dat je dan de NAT instellingen uit moest zetten, maar daar kan ik niks van vinden in de KPN Box 12.
Nu is mijn vraag dan ook, is die KPN Box 12 wel geschikt om met een server te werken, of zijn er nog andere (verborgen) manieren om meer instellingen te kunnen veranderen? Of is het beter om die Box 12 om te ruilen voor een FritzBox? En zoja, is dit mogelijk?
Verder lees ik overal dat je een update van de firmware aan kunt vragen, maar het formulier daarvoor is dan alweer gesloten, beetje flauw. Via de pinhole mogelijkheid werkt het ook niet namelijk. Beetje raar dat als je eind september 2023 een nieuwe modem krijgt met oude firmware van 2022.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s).
Met vriendelijke groet,
Richard.