Skip to main content

Ik heb mijn UDM rechtstreeks op de ONT van KPN aangesloten dmv een UTP kabel. Internet werkt prima (minus dat ik nog niet achterhaald heb hoe ik ook IPv6 werkende kan krijgen).

De UDM heeft standaard een default network met VLAN ID 1. Dit is volgens mij niet aan te passen. Deze gebruikt subnet 192.168.0.1/24

Daarnaast heb ik een apart virtual network aangemaakt genaamd IPTV dat VLAN ID 4 heeft en deze heeft als subnet 192.168.1.1/24

Op de UDM heb ik ook https://github.com/fabianishere/udm-iptv geinstalleerd/geconfigureerd.

Op de UDM is een GS108PE aangesloten (poort 8 op de switch naar poort 2 op de UDM).

Op de 5de poort van de GS108PE zit mijn KPN Arris stb. Deze krijgt een lokaal ip in het subnet van 192.168.0.1 maar verbind wel met het IPTV-ipadres 10.243.91.xxx. Zenders starten vlot op, maar het beeld stottert al snel en valt vaak na een paar seconden uit.

Ik vraag mij af of ik ergens nog iets mis. Op de switch staat IGMP snooping aan, maar ik heb verder niets met VLAN geconfigureerd op de verschillende poorten. Wanneer ik dit wel doe echter kan de stb helemaal niet meer verbinden. Waarschijnlijk omdat ik het dan verkeerd configureer, maar de juiste instellingen heb ik nog niet gevonden.

 

Edit:

Op basis van specifieke post

het volgende geconfigureerd (met success - geen stotteren meer):

Advanced 802.1Q VLAN

VLAN 1 - poort 1(U) 2(U) 3(U) 4(U) _ 6(U) 7(U) 8(U)

VLAN 4 - poort _ _ _ _ 5(U) _ _ 8(T) met poort 5 PVID 4

En dan IGMP snooping UIT (als ik die aan doe gaan zenders gelijk stotteren wanneer ik wissel).

Heeft u het eigen modem topic van @wjb doorgenomen? 

https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609


Ja, zie mijn edit (maar alsnog bedankt). De juiste VLAN configuratie op de poorten lijkt voor mij het beoogde resultaat te leveren.


robbast schreef:

En dan IGMP snooping UIT (als ik die aan doe gaan zenders gelijk stotteren wanneer ik wissel).

En toch zou IGMP snooping eigenlijk aan moeten staan. Heb je op de switch IGMP snooping dan wel aangezet voor vlan 4?


robbast schreef:

En dan IGMP snooping UIT (als ik die aan doe gaan zenders gelijk stotteren wanneer ik wissel).

En toch zou IGMP snooping eigenlijk aan moeten staan. Heb je op de switch IGMP snooping dan wel aangezet voor vlan 4?

Jep, zodra ik die aanzet (voor vlan 4) en ik kies een ander kanaal op de stb gaat het beeld gelijk stotteren bij elke switch naar een andere zender. Als ik het dan uit zet en naar andere zenders switch verloopt alles meteen vlekkeloos.


robbast schreef:

En dan IGMP snooping UIT (als ik die aan doe gaan zenders gelijk stotteren wanneer ik wissel).

En toch zou IGMP snooping eigenlijk aan moeten staan. Heb je op de switch IGMP snooping dan wel aangezet voor vlan 4?

Jep, zodra ik die aanzet (voor vlan 4) en ik kies een ander kanaal op de stb gaat het beeld gelijk stotteren bij elke switch naar een andere zender. Als ik het dan uit zet en naar andere zenders switch verloopt alles meteen vlekkeloos.

Kan je eens een screenshot plaatsen van het IGMP snooping scherm op jouw switch.

Het liefst zo ingevuld dat het leidt tot dat stotteren.


Met stotter:

Zonder stotter:

 

VLAN config

 


Dat ziet er allemaal goed uit. Ik heb IGMP snooping op één van mijn GS105Ev2's als onderstaand ingesteld staan.

De enige extra optie die ik heb is dat ik kan aangeven achter welke poort de router staat.

 

Blijft dat stotteren dan aanhouden of stopt dat na een paar seconden?


Het stotteren kwam weer terug bij het aanzetten. Dusdanig dat na een paar seconden een blauw scherm op de STB kwam met een melding. Maar na nog iets langer wachten (kwestie van geduld.. wat ik soms niet heb) verdween dat blauwe scherm en nu is het stotteren ook weg (ook na herhaaldelijk wisselen van zender).

 

Edit: heel af en toe toch nog een stotter bij wisselen. Maar slechts incidenteel.


@wjb maar is het niet zo dat IGMP snooping enkel nodig zou zijn wanneer er meerdere STBs op de switch/netwerk aangesloten zijn? Wij hebben maar 1 enkele STB hier thuis. Aangezien die nu al via een eigen VLAN helemaal geïsoleerd verbonden is, zou IGMP snooping toch overbodig zijn?


@wjb maar is het niet zo dat IGMP snooping enkel nodig zou zijn wanneer er meerdere STBs op de switch/netwerk aangesloten zijn? 

Ook bij één STB is IGMP snooping sterk aan te bevelen als er daarnaast ook andere apparaten op hetzelfde (v)lan zijn aangesloten.


@wjb maar is het niet zo dat IGMP snooping enkel nodig zou zijn wanneer er meerdere STBs op de switch/netwerk aangesloten zijn? 

Ook bij één STB is IGMP snooping sterk aan te bevelen als er daarnaast ook andere apparaten op hetzelfde (v)lan zijn aangesloten.

Niet hetzelfde VLAN, maar wel andere devices ja (via default VLAN 1).


Reageer