Skip to main content

Sinds deze week heb ik mijn experia box vervangen door een setup met een router (Edgerouter Lite 3) en daarachter een switch (Netgear ProSAFE GS108E). Ik heb de setup gedaan volgens de handige tutorial en het bijgevoegd script van @wjb  https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609. Vandaag werd ineens gestart met het installeren van een update voor mijn ITV ontvanger. De update wordt gedownload, geïnstalleerd maar blijft daarna opnieuw opstarten met hetzelfde verhaal. Ik vraag mij af of dit nu door de nieuwe setup komt ? Moet ik iets wijzigen in de router ?

Als screenshot heb ik toegevoegd mijn “Routing” settings op de Edgerouter Lite 3.

 


 

Die routing tabel ziet er goed uit. 

Hoe komt het dat de snelheid tussen EdgeRouter en Netgear maar 100Mbps is?

Die hoort 1Gbps te zijn.

Ook de snelheid naar de NTU is zo te zien maar 100Mbps en ook die zou eigenlijk 1Gbps moeten zijn.

Welk type TV ontvanger betreft het die nu dat probleem geeft?

Als je die TV ontvanger in z'n eentje direct op eth1 van de EdgeRouter aansluit, heb je dat probleem dan nog steeds.


Ga ik proberen. Hoe kan je zien dat het 100Mbps is ? De kabel tussen de NTU en de EdgeRouter is een CAT6 kabel en de EdgeRouter en Netgear switch een CAT5e. Daar zou 1Gbps lijkt me overheen kunnen gaan dan. Of is er misschien een settings niet goed oid ?


Hoe kan je zien dat het 100Mbps is ? 

De LAN poortjes bovenaan het scherm zijn oranje (100Mbps). Ze zijn groen bij 1Gbps verbindingen.

 


Hmm dat is heel vreemd. Zojuist nog gekeken en er zit een CAT6 en CAT5E kabel in ETH0 en ETH1. Zie inderdaad in de config alleen de keuzen 10/100. Ligt dit aan de kabels dan denk je ?


Is dit verder goed ?

 

 


Ziet er goed uit.

Het zou ook zo maar kunnen dat het probleem helemaal niet in de EdgeRouter zit, maar in de TV ontvanger.

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn ZTE ZXV8001 meerdere keren achter elkaar ging updaten.

Volg anders eens de procedure op deze pagina om jouw TV ontvanger te resetten zonder menu.


Ligt dit aan de kabels dan denk je ?

Zou kunnen.

Log ook eens in op de switch en kijk wat de linkspeed is van de LAN poort richting EdgeRouter. 


De reset procedure heb ik een aantal keren uitgevoerd.
Inmiddels heb ik de kabel tussen de Edgerouter en Switch vervangen door een andere. Nu heb ik voor ETH1 wel een 1000mbit verbinding. Als ik hetzelfde doe tussen de NTU en Edgerouter blijft het 100Mbit.
Kan het niet zijn dat de NTU alleen maar een 100MBit port heeft ? Lijkt me stug aangezien op mijn locatie maximale snelheid zou kunnen kiezen. Ik heb zelf 100Mbit


Als jij nog nooit een abonnement met een hogere snelheid hebt gehad, dan kan het best zijn dat jouw NTU nog een 100Mbps NTU is die vervangen moet worden zodra je een sneller abonnement afneemt.

 

Sluit jouw Experia Box tijdelijk eens op de NTU aan samen met de TV ontvanger.

Wil die dan wel goed opstarten?

Welk type TV ontvanger betreft het nu eigenlijk?


Hmm dan zal het wel een max 100Mbps NTU zijn. Maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Het is een 4k kastje https://www.totaaltv.nl/nieuws/klanten-klagen-over-4k-ultra-hddecoder-kpn/.
Inmiddels naar meerdere keren proberen , verwijderen software, fabrieksinstellingen is het kastje nu weer in de oude staat. Dus zonder de update. Het werkt nu in ieder geval en krijg geen melding meer gelukkig.

 

Had ook nog even voor de zekerheid de firmware van de switch geupgrade.

 


Dus jij hebt ook de ZTE ZXV8001.

Lang geleden heb ik precies hetzelfde meegemaakt met de ZTE ZXV8001 en toen had ik nog een V10 in gebruik.

Ik denk dan ook dat dit fenomeen niets met de EdgeRouter van doen heeft.


Oke , bedankt voor je hulp in ieder geval


Had ook nog even voor de zekerheid de firmware van de switch geupgrade.

Goed dat je ook direct de firmware van de switch even geupdate hebt. :relaxed:


...Ik heb de setup gedaan volgens de handige tutorial en het bijgevoegd script van @wjb  https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609. …

 

 @djanssen72 Waar kan ik de handige tutorial vinden? Ik kan deze niet vinden op de pagina waar de scripts staan.

Alvast bedankt.