Skip to main content

Recent mijn XS4ALL account omgezet naar de KPN infratructuur... Ik wilde via een externe wat settings op mijn machine checken. Normaal gebruik ik daar  ‘shell.xs4all.nl’ voor. Gelukkig werkt dat nog… 

Maar ik heb uiteraard eerst diverse permutaties ban ‘shell.kpn.com|nl]]’ geprobeerd. Naks..

Na een beetje browsen kom ik erachter dat KPN waarschijn geen shell accesss gaat leveren en dat usenet waarschijnlijk ook op de schop gaat…

Inloggen op ‘mijn.xs4all.nl’ gaat ook niet meer; account is omgezet…

Ik heb nu al spijt…

PS.

Ik wilde de resolving van ‘vandervlies.xs4all.nl’. Mijn machine geeft gewoon het IPno (non authoritive, bind (en dan toch maar hosts)). Via ‘shell.xs4all.nl’ kom ik erachter dat niet meer bestaat. Ik ben alleen nog bereikbaar via het IPno. Fijn… :-(

Waarom registreer je niet een eigen domeinnaam bij mijndomein.nl en laat je dat domein naar jouw IP adres wijzen.

Zo heb ik het domein wjb4all.nl geregistreerd en gebruik ik dat om diensten op mijn thuisnetwerk te benaderen. Teven heb ik dat domein aan de mailserver van KPN gekoppeld zodat ik emailadressen met @wjb4all.nl kan gebruiken zonder daar een apart emailabonnement elders voor aan te gaan.


Recent mijn XS4ALL account omgezet naar de KPN infratructuur... Ik wilde via een externe wat settings op mijn machine checken. Normaal gebruik ik daar  ‘shell.xs4all.nl’ voor. Gelukkig werkt dat nog… 

Wat bedoelt u met "mijn machine"?

Maar ik heb uiteraard eerst diverse permutaties ban ‘shell.kpn. com|nl]]’ geprobeerd. Naks..

Na een beetje browsen kom ik erachter dat KPN waarschijn geen shell accesss gaat leveren en dat usenet waarschijnlijk ook op de schop gaat…

Usenet werkt gewoon prima. Maar alleen vanaf thuis. En geen vpn gebruiken.

Inloggen op ‘mijn.xs4all.nl’ gaat ook niet meer; account is omgezet…

Ik heb nu al spijt…

Waarvan?

PS.

Ik wilde de resolving van ‘vandervlies.xs4all.nl’. Mijn machine geeft gewoon het IPno (non authoritive, bind (en dan toch maar hosts)). Via ‘shell.xs4all.nl’ kom ik erachter dat niet meer bestaat. Ik ben alleen nog bereikbaar via het IPno. Fijn… :-(

 


Ik heb spijt van de omzetting naar kpn, ik had beter ff kunnen wachten…

Met ‘mijn machine’ bedoel ik m’n linux bakkie, met (bijna) alle toeters en bellen…

Een registratie bij b.v. mijn.domein.nl voelrl als 20 jaar terug in tijd. Juist (onder andere) vanwege het subdomein ben ik bij xs4all (toen hacktic) gegaan….


Een registratie bij b.v. mijn.domein.nl voelrl als 20 jaar terug in tijd. Juist (onder andere) vanwege het subdomein ben ik bij xs4all (toen hacktic) gegaan….

Wow, de meeste mensen proberen juist zo onafhankelijk van hun provider te zijn als maar enigszins mogelijk is en kiezen er daarom juist voor om een eigen domein te registreren. En voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

Ik denk dat het gebruik van een subdomein bij de provider juist 20 jaar terug in de tijd is.


Ten dele waar. Maar ‘vandervlies.whatever’ is niet meer vrij… Ff niet opgelet…. En vandervlies.xs4all.nl was het meest acceptable alternatief…

Voor die 60+ euro kan er toch wel een subdomain bij??


Een registratie bij b.v. mijn.domein.nl voelrl als 20 jaar terug in tijd. Juist (onder andere) vanwege het subdomein ben ik bij xs4all (toen hacktic) gegaan….

Waarom is dat 20 jaar terug in de tijd? Wat is dat nu voor onzin?

Hoe werkte "shell.xs4all.nl" eigenlijk? Linkte dat rechstreeks door naar uw ip? Of zat daar een constructie achter dat andere xs4all klanten daar ook gebruik van konden maken? Hoe werkte dat dan?

Als ik Google, dan lijkt het erop dat u in kon loggen op de ssh server van xs4all. Niet op een eigen "linux bakkie"?


Ten dele waar. Maar ‘vandervlies.whatever’ is niet meer vrij… Ff niet opgelet…. En vandervlies.xs4all.nl was het meest acceptable alternatief…

Iets voor jou?

 


Als ik via Google kijk wat shell.xs4all.nl in hield, dan is een eigen domeinnaam helemaal geen oplossing @wjb ...


Als ik via Google kijk wat shell.xs4all.nl in hield, dan is een eigen domeinnaam helemaal geen oplossing@wjb ...

Ik noem het ook alleen ter vervanging van "vandervlies.xs4all.nl" want daarvoor is het zeer zeker een oplossing.


…. je doet ‘ssh <loginaam>@shell.xs4all.nl’ om een shell (CLI) te verkrijgen. Daar doe je ‘host vandervlies.xs4all.nl’ om te kijken of dat wel een ip adres oplevert. Dat heet resolving… 

 

Ik gebruik zo’n CLI om dingen te checken… Buiten mijn eigen omgeving om...


…. je doet ‘ssh <loginaam>@shell.xs4all.nl’ om een shell (CLI) te verkrijgen. Daar doe je ‘host vandervlies.xs4all.nl’ om te kijken of dat wel een ip adres oplevert. Dat heet resolving… 

Dat kan je toch ook eenvoudig met nslookup doen of met een app zoals Ping & Net.

 

 


Nee, want mijn DNS geeft ‘t ip adres terug… Lokaal gaat dat wel goed...


Nee, want mijn DNS geeft ‘t ip adres terug… Lokaal gaat dat wel goed...

Wat bedoel je hiermee? Logisch dat jouw DNS het IP adres teruggeeft maar dan zullen nslookup en Ping & Net dus ook dat IP adres tonen immers die toepassingen doen niets anders dan aan de DNS server vragen wat het IP adres van een (sub)domein is.


Het subdomain is opgeheven. Dus xs4all levert qua subdomain niks meer op. Mijn lokale DNS is is alleen voor mij; non auth…. zodat ik daar ook weer wat hosts in kan hangen.  De verwijzing naar mijn  subdomein is meer voor ‘t ‘gemak. 

Allemaal niet nodig… Wel fijn om mee te pielen… handje vol rPi’s met een eigen naam….

De 1ste stap gaat al mis, registratie van ‘t sub domain…

Voorbeeld: de uva doet geen subdomains meer… radiologie.uva.nl kan zich niet registreren onder uva.nl…

De rest van de wereld kan t ipno van radiologie.uva.nl niet resolven…

 

Eea is niet onoverkomelijk, maar vervelend. En dan struikel ik ook nog over andere dingen  (Shell, usenet???, bsmtp...)

Twintig jaar geleden was er htsa.nl… Door georganisaties werd dat hva.nl… Er zijn nog steeds (ouderen) op zoek naar htsa.nl… Lastig….


Je spreekt over een lokale DNS. Ook mijn router heeft een DNS server maar wat wil je nu toch in vredesnaam bereiken met dat subdomein?

Dat jouw servers van buitenaf bereikbaar zijn onder dat subdomein of dat jouw servers alleen op jouw thuisnetwerk onder dat subdomein benaderbaar zijn?

Waarom registreer je niet eenvoudig jouw eigen domein en beheer je niet zelf jouw DNS entries zodat jouw servers vanuit de hele wereld onder jouw eigen domein bereikbaar kunnen zijn.

 

Edit: Overigens kan ik rustig willekeurige subdomeinen op mijn eigen DNS server vastleggen en laten verwijzen naar een IP adres.

 


Ik wil dat mijn servers van buitenaf bereikbaar zijn. Voor die 50 cent had KPN ook wel een glue record kunnen aanmaken. Had ik niet op zoek hoeven gaan naar een derde partij met een (eigenlijk) ongewenste domainname. (dolledries is ook al bezet en ik voel me ongemakkelijk bij een net|com|org domain).

 

Plus dat niet op jacht moet naar allerlei instanties/kennisen waar ‘vandervlies.xs4all.nl’ ooit bekend is gemaakt. 

Wel ‘s rekening dat xs4all.nl een overgenomen zou worden, niet dat subdomaining uitgefaseerd zou worden. 

Ik heb eaa op deze manier gedaan voordat persoonlijk/private domains mogelijk waren…

 

Ooit ‘s een poging ondernomen om ‘fami.ly’ (libie) registreren en daar dan weer ‘vandervlies.fami.ly’ in aan te maken. Nooit antwoord gehad...


XS4ALL stopt gewoon. Over een paar jaar werkt heel die domeinnaam niet meer waarschijnlijk. Of hij linkt misschien rechstreeks door naar kpn.com. en de emailadressen blijven in gebruik. Maar verder zal er niets meer zijn van XS4ALL denk ik.

Vergelijk het met Tiscali en Worldonline. Daar is ook niks meer van. Alles is weg.


Ik wil dat mijn servers van buitenaf bereikbaar zijn.

Zorg dan dat je een domein registreert en stopt met het meeliften op (sub)domeinen van derden.

Als je wilt voorkomen dat jou in de toekomst een (sub)domein ontnomen wordt dan zal je zelf eigenaar moeten zijn van dat (sub)domein zodat je het eenvoudig kunt verhuizen naar een andere registrar indien dat nodig is.

 

Dan kan je tevens zelf de DNS entries voor jouw (sub)domeinen beheren…

 


Yup. Vervelend KPN had dat voor die 50cent ook gewoon instaan kunnen houden (vandervlies.kpn.[com|nl] is ook acceptababel).

Was toch ietdsminder ergelijk geweest...


Yup. Vervelend KPN had dat voor die 50cent ook gewoon instaan kunnen houden (vandervlies.kpn..com|nl] is ook acceptababel).

Was toch ietdsminder ergelijk geweest...

Dergelijke functionaliteit moet je anno 2022 gewoon niet meer willen, dat is echt niet meer van deze tijd.

Het registreren van een domein bij derden (zoals mijndomein.nl) is vandaag de dag zo goedkoop dat dergelijke dienstverlening door een provider niet echt zinvol meer is.

Dus registreer nu toch gewoon eventjes een domein ...

 


Tsja, op zich heb je gelijk. Ik ben een antiekiteit en doe dit al heel lang (te lang) zo…

 

Ik moet een domain gaan bedenken waar ik tevreden met ben dat nog vrij is…

 

De ‘ergenis’ blijft… (plus al die andere dingen geen bsmtp, geen shell, geruchten over usenet, rare site (ik kan moeilijk m’n weg vinden.), geen info@kpn.com (stel m’n vragen liever per e-mail).

Zucht...


Ik moet een domain gaan bedenken waar ik tevreden met ben dat nog vrij is…

Als vandervlies.xs4all.nl goed genoeg is, dan is vandervlies4all.nl toch zeker ook wel goed. 🤔

 

geen info@kpn.com (stel m’n vragen liever per e-mail).

Het stellen van supportvragen via email is de minst efficiënte en effectieve methode om te communiceren en ik snap heel goed dat (grotere) organisaties die zich op de consument richten geen support via email geven. 

 

… geruchten over usenet, ...

Usenet is vanuit jouw thuisnetwerk gewoon te gebruiken. KPN heeft, in tegenstelling tot XS4ALL, de toegang vanaf andere locaties geblokkeerd.

 

... geen bsmtp, ...

Gebruik je dat dan echt nog anno 2022?

Waarvoor gebruik je dat dan?


Januari 2019 zeiden KPN “Niets zal veranderen voor de gebruiker”. Het verlies van de domeinnaam is voor mij de reden om over te stappen. Gaat over twee weken gebeuren. Vaarwel xs4all.


Januari 2019 zeiden KPN “Niets zal veranderen voor de gebruiker”. Het verlies van de domeinnaam is voor mij de reden om over te stappen. Gaat over twee weken gebeuren. Vaarwel xs4all.

Heel voorstelbaar… De TV weerhoudt me nog...


Ik moet een domain gaan bedenken waar ik tevreden met ben dat nog vrij is…

Als vandervlies.xs4all.nl goed genoeg is, dan is vandervlies4all.nl toch zeker ook wel goed. 🤔

Hmm, zoiets had ik nog niet bedacht…

 

 

 

Het stellen van supportvragen via email is de minst efficiënte en effectieve methode om te communiceren en ik snap heel goed dat (grotere) organisaties die zich op de consument richten geen support via email geven. 

Tja, dat zal best, maar IK geef daar de voorkeur aan...

 

 

Usenet is vanuit jouw thuisnetwerk gewoon te gebruiken. KPN heeft, in tegenstelling tot XS4ALL, de toegang vanaf andere locaties geblokkeerd.

Welke server. Ik heb ‘t nog niet kunnen vinden….

 

... geen bsmtp, ...

Gebruik je dat dan echt nog anno 2022?

Waarvoor gebruik je dat dan?

Ik wil mijn(e)maail in/op mijn (e)mailbox in mijn (e)huis…

wellicht ouderwets… En m’n machine staat niet altijd aan, vandaar batched...