Skip to main content

Hallo,

Ik heb sinds een aantal dagen een vreemd probleem met KPN thuis. Wat we vaak als eerste merken is dat bijvoorbeeld de discovery + app het niet meer doet (op de tv), en op mijn telefoon geeft eerst bijvoorbeeld de NOS app dat er geen internet is, en dan ook de internet browser.

En dan doet ook de gids van de KPN TV box het niet meer en reageert de afstandsbediening ook niet meer. Na het opnieuw starten van de experia box (en tv box) doet alles het weer, maar dat duurt hooguit een halve dag.

Ofwel, op dit moment moet ik alles 2 keer per dag opnieuw starten om het te kunnen blijven gebruiken.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, maar ik weet niet wat ik nog kan doen om het probleem op te lossen. Een netwerkcheck van KPN en snelheidscheck geven aan dat alles goed zou moeten zijn.

Ik hoop dat iemand een idee heeft wat ik zou kunnen doen om dit probleem op te lossen.

 

Gr,

Ferry Donkers

Hallo Ferry,
Klinkt als een irritant probleem. Ik kan mij meerdere oorzaken voorstellen.
-Kan het zijn dat je een switch gebruikt die geen igmp aan kan?
-Heb je het probleem ook als je alleen je TV-box hebt aangesloten?

Ik vermoed dat er iets in je interne netwerk verkeerd gaat. Indien mogelijk zou ik dan gaan testen met eerst alleen de tv-box aangesloten. En als dat goed gaat een voor een meer apparaten er bij aansluiten.


Dank voor de snelle reactie.

Ik heb alleen een unmanaged gigabit switchje erin hangen en verder niks geks.

Het gaat ook al jaren probleemloos en sinds bijna een week gebeuren vreemde dingen.

Als oud netwerkbeheerder was ik ook al op de eb aan het kijken maar zie niks vreemds.

Omdat ook de tv box gek doet welke rechtstreeks op de eb zit dacht ik hier een bericht te zetten. 

Ik heb ook nog nooit dit soort problemen gehad, maar ik zal jouw voorstel eens proberen door een dag alleen de tv box aan te sluiten.

Verder heb ik bekabeld alleen mijn TV, PC en de SuperWifi AP van KPN aangesloten. Verder alles Wifi, maar ook daar is recent niks aan gewijzigd.

 

Gr,

Ferry


Ah: laat maar horen wat daar uit komt. Door op deze manier te testen kun je in elk geval even wat dingen uitsluiten.
Ik begrijp dat je netwerkbeheerder bent geweest: heb je toevallig nog een kabeltester in huis? Of iets als wireshark, om te kijken wat er op je netwerk gebeurd?

Succes!
 


Hi,

 

Afgelopen dagen alleen het tv kastje bekabeld aangesloten gehad, maar eind van de dag nog steeds moeten resetten. Mijn pc is wel actief gebleven over wifi, maar er was niks bekabeld aangesloten.

Ik heb ondertussen wel F-secure geïnstalleerd en geconfigureerd van KPN, maar vandaag heb ik nog geen problemen gehad. Blijft een raar probleem. Ik heb geen beschikking over Wireshark, aar misschien moet ik nog even kijken of ik dat ergens vandaan kan toveren. Ik kan me herinneren dat we daar in het verleden wel wat problemen mee hebben uitgezocht.

Ik zat er ook aan te denken om KPN klantenservice te bellen, maar ik vraag me af of, en wat ze voor me kunnen betekenen. 

Mocht er nog iemand zijn die vergelijkbare problemen heeft gehad dan hoor ik graag wat de oplossing geweest is.

 


Hoi Ferry,
Mooi dat het gelukt is om zonder de rest van het bekabelde netwerk te testen. Dat sluit meteen een hele hoop mogelijke oorzaken uit.
Wireshark is hier eventueel te downloaden.
https://www.wireshark.org/download.html
Daarmee kan je zie wat er op een netwerk gebeurt. Het analyseren van dat soort logs, heb ik zelf nog niet gedaan in trouwens. Wil ik nog wel in gaan verdiepen want je kunt er best veel mee.
Het lijkt me sowieso wel handig om KPN hierover te bellen of zij kunnen achterhalen waarom de apparaten vastlopen.


Hi,

 

Ik heb in het verleden Wireshark voor werk wel gebruikt, maar hoopt eigenlijk dat het niet nodig is voor thuis. Er komt heel veel data langs (alle pakketjess) en is soms lastig te ‘lezen’.

Het is een tijdje goed gegaan, maar afgelopen weekend heb ik hem toch weer even herstart omdat ik op mijn chroombook geen internet had.

De rest van de apparaten geen last van dus ik hoop dat het een restant geweest is van de problemen. Mocht het weer voorkomen dan zal ik KPN bellen zodat zij kunnen kijken of ze iets kunnen zien.

Dank voor de reacties.

Ferry

Â