Skip to main content
Vraag

Sinds update modem kan ik omvormer zonnepanelen niet meer bereiken

• January 15, 2025
  • 8 reacties
  • 297 keer bekeken

na de update van KPN  kan ik een modem van mijn zonnepanelen omvormer niet meer bereiken terwijl de omvormer wel functioneert , ik heb het systeem al uit en weer ingeschakeld maar ook dat helpt niet.

de ethernet kabel ook door laten meten, is ook oke.

wat nu?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• January 15, 2025

Hij is bekabeld aangesloten, dus het heeft niets met WiFi te maken?

Kun je inloggen op http://192.168.2.254

hierop kan ik inloggen 

• January 15, 2025

hierop kan ik inloggen 

Dan kan je de Firewall op Standaard zetten.

Als dat niet helpt kan je ook nog proberen om IPv6 uit te zetten.

het modem had met de update het IP adres van de omvormer veranderd ,probleem opgelost , waar kan ik de rekening van de monteur indienen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 17, 2025

Hoi ​@modem zonnepanelen. Welkom op de KPN Community! 

Lastig dat je even geen contact kon maken met de omvormer, maar gelukkig is het weer hersteld. Ik begrijp dat je zelf een monteur hebt laten komen hiervoor? Ik kan helaas niets in de kosten betekenen, omdat dit valt onder het instellen van je eigen appratuur. Het is niet zo dat het IP-adres van je apparatuur altijd hetzelfde hoeft te blijven. Een modem update is helaas eens in de zoveel tijd nodig om de betrouwbaarheid en de veiligheid te kunnen blijven garanderen.

Hopelijk blijft het voorlopig gewoon goed werken en weet je in de toekomst waar je dient te kijken om het te herstellen. En anders kan de community je hier altijd helpen!

Mijn systeem was ook naar de knoppen. Heb uiteindelijk na veel informatie bij elkaar gezocht te hebben een oude WIFI router gebruikt en die op poort 4 van de Experia 12 box gehangen. Deze router had ik gereset dus staat volledig op default instellingen. In die extra router heb ik mijn Sunny Home Manager 2.0, omvormer en ook een gateway voor de verwarming geplugged (direct bekabeld; geen WIFI). Alles werkt weer naar behoren. Die nieuwe instelling die met de firmware van KPN is meegekomen bevat IP adressen die niet standaard zijn en dat veroorzaakt eindeloos problemen. Als router gewoon 192.168.1.254 met de hele range van 192.168.1.xxx beschikbaar is dan draait alles een stuk beter…… Hoop dat dit iemand helpt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 20, 2025

Hoi ​@SMA system owner. Dank je dat je je ervaring deelt in dit topic. Bij KPN gebruiken we op elke Experia Box de standaard gateway 192.168.2.254 en een range van 192.168.2.xxx. Dat is altijd zo geweest. Misschien dat je dat in het verleden zelf aangepast hebt. 

wjb
Superuser
  • January 20, 2025

Als router gewoon 192.168.1.254 met de hele range van 192.168.1.xxx beschikbaar is dan draait alles een stuk beter……

Dat zou niets uit mogen maken. Is het wellicht zo dat op de SMA omvormer zelf het IP adres hard op een 192.168.1.x adres ingesteld is?