Skip to main content

Ben sinds kort bij KPN en wil nu mijn Sitecom WLR-6100/X6 N900 als accespoint achter de Experia box v10a gebruiken. Heb op het forum gerelateerde berichten gelezen, maar de meeste berichten gaan boven mijn pet, ik krijg het niet voor elkaar.

Toen ik nog bij Ziggo zat werkte hij prima als accespoint. 

Kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat ik moet doen om hem aan de gang te krijgen. 

Afhankelijk van wat je wilt bereiken.

Reset naar de fabrieks instelling direct met een laptop of pc verbinden middels 1 van de lan poorten.

Login middels https://sitecom.router of de manier zoals in de handleiding staat.

Schakel dhcp uit bij internet instellingen. Meer is eigenlijk niet nodig, wel via lan verbinden met de experiabox. Op deze wijze draait hier de WLR-9500 als switch/accespunt. Helaas kan ik zo niet van de usb die dit model heeft gebruik maken.

 

 


Heb het op de manier van Galdor gedaan, maar geen resultaat.

 


Ik zou het even terug moeten zoeken wat ik exact heb gedaan.

Wat gaat er fout en heb je de Sitecom via Lan -Lan of Lan- Wan aangesloten?

@wjb  wat ben ik vergeten? Het is geen rocket science.


@StellingwerverWat heb je ingesteld bij het tabblad 2.4Ghz en/of 5GHz en vervolgens bij 'basic’?

Daar het kun je namelijk de Mode instellen. Staat die op AP (Access Point)?

 

 


Dat was het.

@StellingwerverWat heb je ingesteld bij het tabblad 2.4Ghz en/of 5GHz en vervolgens bij 'basic’?

Daar het kun je namelijk de Mode instellen. Staat die op AP (Access Point)?

 


 

En altijd een router altijd met zijn WAN poort op het bovenliggende netwerk aansluiten, nooit via één van zijn LAN poorten, ook niet als je deze in accesspoint mode gebruikt.

Een router die met één van de LAN poorten aangesloten wordt op het bovenliggende netwerk is een potentiële bron van ellende. Ja, je kunt de DHCP server uit zetten, maar er zit nog meer functionaliteit in een router. Als er op die router bijvoorbeeld een IGMP proxy server actief is dan zal -met zo'n LAN-LAN verbinding- je televisie om er om de paar seconde mee stoppen.

Mijn advies: Sluit nooit maar dan ook nooit een router met één van zijn LAN poorten aan op het bovenliggende netwerk. 


De mode bij 2.4GHz en 5GHz staan op AP. Heb de kabel die van de Experia af komt op de eerste (gele) aansluiting zitten ( dus lan-lan). Heb de sitecom op zolder staan. Hij werkte ineens, had een goed WiFi signaal, maar toen deed de Experia box het beneden heel slecht. 


Heb de kabel die van de Experia af komt op de eerste (gele) aansluiting zitten ( dus lan-lan).

Dat is dan foute boel, die moet in de blauwe WAN poort.

Die sitecom blijkt ook helemaal geen accesspoint mode te kennen en daarmee is hij ongeschikt om als accesspoint in te zetten. 

Ik heb het al zo vaak fout zien gaan bij LAN-LAN verbindingen, dat moet je mijns inziens echt niet willen.

Zelf ben ik daar heel strikt in en de eerste die bij mij thuis een LAN-LAN verbinding tussen twee routers zou maken die kan direct vertrekken, dat gaat bij ons echt niet gebeuren.


Goed mogelijk dat dit model geen AP mode kent.  Ik had met mijn WLR 9500 juist met Lan- Wan problemen, de Arris liep constant vast, althans geen tv signaal na enkele seconden. Als wifi accespunt en switch voor andere apparatuur draait het prima.

De Sitecom's die ik ken hebben zo goed als zeker geen IGMP proxy of vergelijkbaar aan boord.

 Terzijde  zover ik weet maakt Sitecom geen routers meer. 


Heb de kabel die van de Experia af komt op de eerste (gele) aansluiting zitten ( dus lan-lan).

Dat is dan foute boel, die moet in de blauwe WAN poort.

Kan bij veel routers wel. Ik heb jaren lang op zo'n manier een oude speedtouch als wifi accespoint gehad. En nee, het is niet netjes, hoort niet, maar kan meestal wel.


Heb de kabel die van de Experia af komt op de eerste (gele) aansluiting zitten ( dus lan-lan).

Dat is dan foute boel, die moet in de blauwe WAN poort.

Kan bij veel routers wel. Ik heb jaren lang op zo'n manier een oude speedtouch als wifi accespoint gehad. En nee, het is niet netjes, hoort niet, maar kan meestal wel.

Bij mij zal dat nooit gebeuren, dan geef ik liever een paar Euro uit aan een apparaat wat er wel voor gemaakt is.


Bij mij zal dat nooit gebeuren, dan geef ik liever een paar Euro uit aan een apparaat wat er wel voor gemaakt is.

Daar kan ik in mee gaan.

Echter de WLR 9500 was mij iets te duur om te vervangen voor een apparaat wat wel als acces punt bedoeld is, deze heb ik als vervanger van de WLR 4004 gebruikt. Met de kennis van nu had ik meteen voor een Fritzbox gekozen. 

Als de topic starter een en ander goed aansluit en kan instellen is zijn toestel als wifi toegangs punt prima. Dan kan er altijd nog gekeken worden naar een alternatief.


Bij mij zal dat nooit gebeuren, dan geef ik liever een paar Euro uit aan een apparaat wat er wel voor gemaakt is.

Daar kan ik in mee gaan.

Echter de WLR 9500 was mij iets te duur om te vervangen voor een apparaat wat wel als acces punt bedoeld is, deze heb ik als vervanger van de WLR 4004 gebruikt. Met de kennis van nu had ik meteen voor een Fritzbox gekozen.

Een Fritzbox is wel leuk (en goed) maar je zult dan toch ap’s toe moeten voegen. Ik baal er nog steeds van dat AVM geen POE ap’s levert. Vandaar mijn keuze voor de EAP245 (die het overigens super doen)


@Edwin_Merks die zullen er dan vast zijn gekomen zeker in dit huis. In een appartement minder noodzakelijk.

Budget bepaald veel, kortom ik ben best blij met mijn Experia Wifi toestellen destijds ter test via Telfort gekregen.


Ben nu 2 weken bij KPN, daarvoor bij Ziggo en toen heeft de Sitecom jaren lang probleemloos als accespoint gewerkt. Hij heeft een AP instellings mogelijkheid. Dus omdat ik hem al heb zou ik hem graag willen gebruiken. Ik zal hem eens aansluiten als Wan-LAN 


Hij heeft een AP instellings mogelijkheid. 

Kan jij een screenshot plaatsen waar je die instelling dan kunt doorvoeren?

Ik vermoed dat je de instelling bij de 2.4GHz wifi bedoelt maar dat is niet de instelling die nodig is om de router als accesspoint te laten werken.

Als je die inderdaad bedoelt, wat zijn dan de andere opties binnen die drop-down box?


Wan-Lan is ook niet gelukt. Ik laat het voorlopig maar even rusten. Ga me eens informeren naar de WiFi versterkers van KPN


Wan-Lan is ook niet gelukt. Ik laat het voorlopig maar even rusten. Ga me eens informeren naar de WiFi versterkers van KPN

Dan moet de dhcp server wel weer aan staan natuurlijk. Tenzij het ding een echte accespoint of bridge modus heeft. Maar daar lijkt het vooralsnog niet op?


@Stellingwerver Heb je ergens een link naar een website of PDF document met de handleiding van deze Sitecom?

Als je 192.168.0.x gebruikt voor de Sitecom gaat het niet werken. Vast IP adres buiten het DHCP server bereik van de ExperiaBox in subnet 192.168.2.x, DHCP server op Sitecom uit, dan zou LAN-LAN kunnen werken. Zo maar wat proberen gaat vaak mis, je moet de uithoeken/mogelijkheden van de Sitecom kennen en weten wat je doet.

LAN-LAN heb ik wel een aantal maanden met een FritzBox gebruikt (‘kabelmodem’),  WAN was daar geen RJ45 stekker. Er is een bridge tussen de WIFI module en de LAN ethernetpoorten. De poort die WAN is, zit niet in de bridge-groep. En een niet aangesloten WAN betekent dat die poort loos is kwa IP protocol (geen IP adres en ook geen default route of gateway), dus dat is goed.


Zojuist een test gedaan gedaan met de wlr 4004

dhcp uit lan wan verbonden geen internet connectie via wifi

Lan lan wel connectie

Dhcp aan met lan wan wel connectie ook naar buiten in het eigen sub net 192.168.0.100

Ik heb wel eens geprobeerd dat subnet aan te passen tot nu toe zonder succes zelfs als ik het topic van wjb volg.

Ps hier de handleiding van het model in dit topic.

 

 https://www.gebruikershandleiding.com/Sitecom-WLR-6100---X6-N900/handleiding-5-527678.html


Bij mij thuis is het absoluut verboden om een LAN-LAN verbinding tussen twee routers te creëren. Ik heb al zoveel ellende gezien met LAN-LAN verbindingen dat ik daar heel strikt in ben. Natuurlijk kan het werken, maar weet dat een router op de achtergrond nog van allerlei andere functionaliteit kan hebben die roet in het eten kan gooien.

Echt, bij mij zou dat appraat resoluut de vuilnisbak in verdwijnen, een LAN-LAN verbinding komt er bij ons echt niet in.

 

Ik heb wel eens geprobeerd dat subnet aan te passen tot nu toe zonder succes zelf als ik het topic van wjb volg.

Naar welk subnet heb je die dan geprobeerd te veranderen?


Ik heb wel eens geprobeerd dat subnet aan te passen tot nu toe zonder succes 

Dat subnet dan aanpassen naar hetzelfde als van de Experiabox, dat kan niet. Hoor je niet te doen, want dat word een puinhoop. Dat werkt gewoon niet.


Ik heb wel eens geprobeerd dat subnet aan te passen tot nu toe zonder succes 

Dat subnet dan aanpassen naar hetzelfde als de Experiabox, dat kan niet. Hoor je niet te doen, want dat word een puinhoop. Dat werkt gewoon niet.

Precies en dat staat ook zo beschreven in het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

 

Vandaar ook mijn vraag...

 

Ik heb wel eens geprobeerd dat subnet aan te passen tot nu toe zonder succes zelf als ik het topic van wjb volg.

Naar welk subnet heb je die dan geprobeerd te veranderen?

...immers @Galdor68 lijkt te verwijzen naar dat topic.

 


Dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen te lang geleden. Dus goed helder advies is welkom. Zal voor de topic starter ook nuttig zijn.

Ik weet dat met beide sitecom's die ik heb DHCP uit Lan naar Lan werkt.

Zet ik dhcp aan werkt lan wan. Maar niet in hetzelfde bereik wat weer andere problemen heeft zoals de kpn toegangs punten instellen via de thuis app.

 

Ik zie dat @Stellingwerver spanning tree uit heeft die staat hier aan.

Ps goed mogelijk dat ik met suggesties gevonden op tweakers in de war ben.

Ik weet wel dat met mijn sitecom's ik niet verder kwam met dat topic.

 


Ik weet wel dat met mijn sitecom's ik niet verder kwam met dat topic.

Ik neem aan dat je het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box" bedoelt, klopt dat?

Klopt het ook dat je jouw hele netwerk binnen één subnet wilde hebben en dat je jouw Sitecoms dus als accesspoint wilde gebruiken?