Skip to main content

Hallo,

Wij krijgen per 3 september de sleutel van onze nieuwe woning. We hebben een paar vragen over de opstelling in de woonkamer:

 

Voor zover het mogelijk is dit uit te leggen op afstand en met niet meer kennis dan dit: waar kijken we hier naar? Welke kastjes en snoertjes zien we hier en waar gaan die naartoe, of komen ze vandaan?

Het liefst halen we deze opstelling hier 100% weg.

Het rechterkastje lijkt ons telefoon, al weten we niet waarom daar een snoer uitkomt. We hebben geen vaste lijn, dus die mag van ons gewoon weg.

Het linkerkastje zal iets van internet zijn? Kan dit naar de meterkast verplaatst worden? Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk?

In de meterkast zagen we ook een witte doos hangen, waarop glasvezel staat. Sommige checks online geven aan dat de woning inderdaad glasvezel heeft, maar soms krijgen we die optie weer niet.

Het ISDN kastje kan sowieso weg. De rest van de kabels lijken ook allemaal op telefonie kabels die waarschijnlijk door de rest van het pand lopen en waar vroeger analoge toestellen op zaten. 

Het kastje rechts is mogelijk het punt waar de verbinding op binnenkomt (doorgelust vanuit de meterkast waarschijnlijk). Die kan bij aanwezigheid van glasvezel in principe ook weg, tenzij je het voor telefonie wilt gebruiken.

 

Kun je nog een foto van de meterkast plaatsen? Dan weten we daar binnenkomt. 


Hallo @gjtm,

Helaas hebben we geen foto van de meterkast, en we krijgen 3 september de sleutel pas. Dan maken we er zeker een, en deel ik hem hier.

Lastig om tot dan een echte beslissing te nemen natuurlijk, maar wel goed om te horen dat alles waarschijnlijk wel weg kan.

 


Wat dat kabeltje betreft die net boven de telefooncontactdoos uitsteekt (de rechter dus): ik vermoed dat iemand voorheen een UTP kabel heeft getrokken door de buis die van meterkast naar dat telefooncontact loopt. Als er glasvezel in die meterkast zit is dat wel logisch ja. Kabel van meterkast naar woonkamer om daar de router of een TV aan te sluiten. Dus die kabel zou ik niet meteen verwijderen.

Glasvezel waarop KPN leverbaar is kan je ook checken via www.kpnnetwerk.nl

Krijg je daar geen positieve check dan is het waarschijnlijk glasvezel van een andere netbeheerder waarmee KPN geen zaken doet.


Wat ik zo een beetje vermoed, kan dit allemaal weg en komt de orginele koper kabel in de meterkast uit en is deze telefoon aansluiting een doorlus er van. Maar aan de hand van 1 foto is het lastig te zeggen. 


Wat dat kabeltje betreft die net boven de telefooncontactdoos uitsteekt (de rechter dus): ik vermoed dat iemand voorheen een UTP kabel heeft getrokken door de buis die van meterkast naar dat telefooncontact loopt. Als er glasvezel in die meterkast zit is dat wel logisch ja. Kabel van meterkast naar woonkamer om daar de router of een TV aan te sluiten. Dus die kabel zou ik niet meteen verwijderen.

Glasvezel waarop KPN leverbaar is kan je ook checken via www.kpnnetwerk.nl

Krijg je daar geen positieve check dan is het waarschijnlijk glasvezel van een andere netbeheerder waarmee KPN geen zaken doet.

 

Dat eerste deel zou zeker kunnen kloppen. Er loopt in de hoek waar de tv stond een kabel onder de plint de kant van dit stopcontact op. En bij dit stopcontact stond een bureau, dus een modem kan daar hebben gestaan. Onze voorkeur zou dan wel zijn om die kabel dan te trekken van meterkast naar de hoek waar de tv daadwerkelijk staat, daar is ook een stopcontact, dus dat zou moeten lukken. Netter dan zo'n kabeltje voor je raam langs.

Het tweede stuk: bij die site krijgen we door dat er koper is. Andere checks zeggen dat het er weer wel is. Gek, dat glasvezel niet iets 'algemeens' is, waar je met iedere aanbieder gebruik van kan maken.


Hoi @dekraan . Ik zoek het graag met zekerheid voor je uit. Kun jij je profiel aanvullen en mij vervolgens hier een seintje geven? 


Hoi @dekraan . Ik zoek het graag met zekerheid voor je uit. Kun jij je profiel aanvullen en mij vervolgens hier een seintje geven? 

 

Hi Erwin,

ik heb hier adresgegevens etc ingevuld, ik denk dat je dat bedoelde? Enige probleem: deze zijn wel van mijn huidige woning. Als je die van de nieuwe (we krijgen over 1 week de sleutel) nodig hebt, let me know!

Ik heb internet en televisie bij KPN, maar via Oxxio, dus dat is m'n enige klantnummer voor zover ik kon vinden.


Doe maar van de nieuwe woning. Dan kan ik uitzoeken wat daar maximaal haalbaar is. Geef je mij een seintje als je de gegevens in je profiel hebt gezet?


Doe maar van de nieuwe woning. Dan kan ik uitzoeken wat daar maximaal haalbaar is. Geef je mij een seintje als je de gegevens in je profiel hebt gezet?

 

Ik ben er klaar voor! :)


@dekraan . Op dit adres is momenteel bonded koper leverbaar. (er komen twee aderparen binnen, dit is lang niet overal het geval en het zorgt voor potentieel snellere verbindingen)

Toch is de snelheid nog niet erg hoog. De max is nu: 23Mbit 

Er staan wel upgrades gepland. Helaas zijn die niet altijd even betrouwbaar. Als de upgrade doorgaat heb jij eind van dit jaar de mogelijkheid om daar 200Mbit te halen. Maar pin me hier niet op vast. Het is, met nadruk, een verwachting. 

Deze informatie is puur op basis van een KPN abonnement. Ik kan niet spreken voor andere providers. 

Mocht jij KPN diensten gaan nemen is het dus belangrijk dat er wel een koper aansluitpunt overblijft en is een foto van de meterkast nog wel nuttig. 

Verder lijkt het er op dat DELTA daar glasvezel heeft liggen. Daar heb ik verder geen kennis van en KPN levert helaas niet over dit netwerk.

 

 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Hi @Erwin_ 

We zijn druk aan het klussen, en hebben nog wel een vraag:

In de woonkamer willen we alles van foto 1 weghalen. Er zit daarnaast in een andere hoek een coax aansluiting. De installateur vertelde dat we die eigenlijk niet meer nodig hebben, en hij stelde voor er een Internetkabel te trekken voor de Mediabox. Is dat logisch?

Daarnaast zit in de meterkast niet zo veel nog, maar hopelijk wel genoeg om alles straks te installeren? Zie foto's! Op de glasvezel box staat trouwens Caiway. Het splittertje zit behoorlijk laag in de meterkast.

 


Hallo @dekraan , die onderste splitter is van de kabelaansluiting van Ziggo of een andere kabelboer.

KPN levert bij jou dus geen glasvezel, maar de concurrent.

Als je glasvezel wilt (aanbevolen) zou je moeten overstappen naar de concurrent.

 

 


Op de glasvezel van Caiway levert KPN niet. Evenmin als die groene kabels van Ziggo correctie Caiway-coax.

Via de rood/wit/blauw omwikkelde kabel komt voor jouw het signaal binnen. Vervolgens via dat rode en blauwe draadje (met grijze huls) net linksonder de Caiway glasbox gaat het verder je huis in, naar de Experiabox. Van daar is het verder UTP. Dat moet dus allemaal niet weg als je nu je diensten via KPN hebt….

Wat in de meterkast zit mag sowieso niet weg. Dat zijn de overnamepunten van de providers (KPN, Ziggo Caiway coax én Caiway glasvezel).


In dit gebied heeft caiway glasvezel aangelegd in een “ziggo gebied” ?

Het kan ook een caiway coax zijn van voor glasvezel aanleg.

Ik weet ook een huis van enkele jaren oud waar caiway een glasvezel en coax heeft aangelegd, coax alleen voor radio.

 


In dit gebied heeft caiway glasvezel aangelegd in een “ziggo gebied” ?

Oh oeps… het zal inderdaad Caiway coax zijn dan.

Vorige bericht (wat) aangepast.


Hallo @dekraan , die onderste splitter is van de kabelaansluiting van Ziggo of een andere kabelboer.

KPN levert bij jou dus geen glasvezel, maar de concurrent.

Als je glasvezel wilt (aanbevolen) zou je moeten overstappen naar de concurrent.

 

 

Hallo Jan, dat is wel het laatste dat ik eigenlijk wil. Glasvezel is vooral interessant voor de snelheid toch? Dan hoeft het voor ons op het moment nog niet per se, maar ik zal er eens induiken. Als we al glasvezel hebben, want wellicht is dit dan de coax voor de radio en is er helemaal geen glasvezel aanwezig.


Op de glasvezel van Caiway levert KPN niet. Evenmin als die groene kabels van Ziggo correctie Caiway-coax.

Via de rood/wit/blauw omwikkelde kabel komt voor jouw het signaal binnen. Vervolgens via dat rode en blauwe draadje (met grijze huls) net linksonder de Caiway glasbox gaat het verder je huis in, naar de Experiabox. Van daar is het verder UTP. Dat moet dus allemaal niet weg als je nu je diensten via KPN hebt….

Wat in de meterkast zit mag sowieso niet weg. Dat zijn de overnamepunten van de providers (KPN, Ziggo Caiway coax én Caiway glasvezel).

Hallo Peter,

We hebben op het moment nog niets, dit is onze nieuwe woning en we zijn nog volop aan het klussen. Als ik jou begrijp moeten we straks de experiabox aansluiten op dat grijze snoertje, en moet daar een utp-kabel in naar de Mediabox? Dan kan de coax weg lijkt me? Evenals die dingen op de foto in mijn first post? Een vaste telefoonlijn hebben we ook niet nodig.


In de woonkamer willen we alles van foto 1 weghalen.

Dat zou ik niet direct doen. Die 'varkenssnuit’ is de aansluiting van KPN. Als je daar de Experiabox aansluit scheelt dat trekken van UTP kabels. Naar bv de woonkamer al is 't alleen maar voor de Interactieve TV van KPN.

ISDN kastje kan zeker weg. Dat systeem bestaat niet meer. Het kan ook zijn dat de kabel die nu die box IN gaat straks de DSL naar de woonkamer is.


. . . Als we al glasvezel hebben . .

Op de foto zie ik een glasvezel kastje van caiway.

( of wat bedoelde je precies ? )


. . . Als we al glasvezel hebben . .

Ik op de foto zie ik een glasvezel kastje van caiway.

( of wat bedoelde je precies ? )

Ik zag in een paar posts dat dit wellicht alleen de coax is voor radio en geen glasvezel zelf? Ik heb geen idee hoe dit precies werkt :)


Dat is gewoon glasvezel. Hierover kunt u gewoon internet, tv en telefoon krijgen. Maar niet van KPN.


In de woonkamer willen we alles van foto 1 weghalen.

Dat zou ik niet direct doen. Die 'varkenssnuit’ is de aansluiting van KPN. Als je daar de Experiabox aansluit scheelt dat trekken van UTP kabels. Naar bv de woonkamer al is 't alleen maar voor de Interactieve TV van KPN.

ISDN kastje kan zeker weg. Dat systeem bestaat niet meer. Het kan ook zijn dat de kabel die nu die box IN gaat straks de DSL naar de woonkamer is.

Hi Peter,

'probleem' is dat de situatie op foto 1 precies aan de andere kant van de muur zit dan de tv. Alles daar staat dus eigenlijk in de weg. In ieder geval esthetisch :)

En van daar moet dan alsnog een utp langs de plint, voor een raam en een schuifdeur langs. Dan doen we dat liever gelijk vanuit de meterkast, als dat kan.


Dan doen we dat liever gelijk vanuit de meterkast, als dat kan.

Het modem kan in de meterkast als daar een stopcontact is, dat zie ik daar nu niet. Een elektricien kan dat zo doen. Van daaruit kunnen (meerdere) UTP kabels dan het huis in. O.a. naar de plek waar de TV dient te komen.

Ikzelf heb het modem het liefst in de woonkamer. Want dan is tevens het wifi punt (modem) op de plek waar het meest wifi wordt gebruikt.


Allemaal nuttige feedback van de rest 🙂 . Mocht ik vanuit KPN iets voor je kunnen doen, geef maar een gil.

En succes met klussen!