Skip to main content

Al maanden heb ik toestanden met slechte wifi in huis. Inmiddels ben in twee Experia boxen (nu v10a) en verschillende kanaalwisselingen verder. Gisteren een nieuwe dieptepunt bereikt: 12 Mbps. Na de wifi-manager te hebben gestart een kleine verbetering naar… 26 Mbps. Vanochtend inmiddels weer terug naar 16 Mbps. 

Waar ik van baal is dat ik bij KPN tegen een muur lijk te lopen. Ik wordt niet geholpen met mijn probleem (“Ja u heeft een contract voor maximaal 104 Mbps, maar dat is bekabeld hoor mevrouw.”). Of niet juist geholpen (“We sturen u een nieuwe Experia box toe” of “Gebruik de WIFI manager maar even om te optimaliseren, die geeft vanzelf wel aan wat er moet gebeuren”).

KPN claimt goede wifi op de website, maar ik ervaar alleen slechte wifi en slechte service. 

Of service waar ik extra voor moet betalen (“U kunt een monteur laten komen, dat is niet kosteloos.” of “U kunt extra wifipunten aanschaffen”).  

Dus nog iets waar ik van baal. Ik neem een product af met een belofte van KPN, die niet werkt, en om het vervolgens goed werkend te krijgen moet ik extra betalen? Lijkt mij de omgekeerde wereld. 

Als ZZP’er ben ik afhankelijk van mijn wifi, dus is goede wifi voor mij essentieel. Heeft iemand nog briljante ideeën wat ik kan doen om mijn probleem op te lossen?

 

Hi @Prawi, welkom op het forum!

Wat jammer dat je al langere tijd aanhoudende problemen met de wifi ervaart :slight_frown:  Wifi is een verbindingstechniek met een hoop mogelijkheden maar ook een aantal beperkingen. Hoe verder je bij het modem vandaan bent, hoe slechter het signaal wordt. Als het signaal ook nog eens door muren en plafonds heen moet, wordt het signaal nog meer belemmerd. De materialen die zijn gebruikt bij de bouw van je huis kunnen daar nog een schepje bovenop doen, net als bijvoorbeeld een ondervloer onder je laminaat en dergelijke.

Daarnaast kunnen netwerken van de buren en andere apparatuur storen als ze gebruik maken van dezelfde frequenties als jouw modem. De omgeving waar je modem zich bevind, kan dus een enorme invloed hebben op de kwaliteit van je wifi signaal. Door de Corona maatregelen, werken er meer mensen thuis dan ooit, wat ook een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van jouw wifi.

Al met al zijn er dus nogal wat factoren waar wij geen invloed op hebben, we hebben niet de mogelijkheid om vanaf afstand iets te veranderen aan de omgeving waar jouw modem zich in bevindt. De Wifimanager kan jouw thuissituatie wél doormeten en op basis van de verschillende tests een oplossing bieden, vandaar dat we die aanraden; het is ons beste wapen tegen slechte wifi :wink: De Wifimanager hoort op het eind met een conclusie/oplossing te komen, waar komt hij bij jou mee als je hem volledig doorlopen hebt? Zou je daar een screenshot van willen maken en die hier willen delen, zodat ik met je mee kan kijken?

Als de Wifimanager je echter geen stap verder helpt, hoor je wel goed door ons geholpen te worden en daar gaat het nu mis, aangezien jij je absoluut niet goed geholpen voelt nu. Zou je je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Ook hoor ik nog graag of je overal in huis problemen ervaart of dat het op sommige plaatsen beter is? En heb je nu al wifiversterkers in gebruik of nog helemaal niet? Ik hoor het allemaal graag!


Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!


Hi Marja,

 

Dank voor je bericht. Het is helaas nog niet opgelost. (Sorry voor de late reactie trouwens.) Ik heb mijn profiel aangevuld. 

Ik snap heel goed dat er heel veel invloeden zijn op de wifi. De wifi-manager geeft elke keer aan dat de instellingen gewijzigd moeten worden. En dat er verder niets mis is. Daarna is de wifi iets beter, maar nog steeds is het bij lange na niet voldoende. Ik vermoed ook dat de wifi erg schommelt in sterkte, omdat hij telkens tegen het minimum aan zit, merk ik dat dan meteen. Vorige week zat ik op 12Mbps, toen weer helemaal de wifi-manager doorlopen, en dan komt hij net weer boven de 20 uit. Zo gaat het elke keer. 

Ik heb een abonnement van 104Mbps, er komt over de lijn 91 binnen (bekabeld gemeten). Wanneer ik een meter naast het wifi-kastje ga zitten, houd ik er nog 40 van over. In de woonkamer nog zo'n 35. Dat is ook op zolder zo. Op mijn werkkamer (1e verdieping) komt hij meestal niet boven de 25 uit. De meting uit de screenshot is van zojuist. 

Ik gebruik geen wifi versterkers. 

Dank alvast voor je antwoord!

Groet,

Bianca

 

 

 


Het is anno 2020 onmogelijk om goed Wi-Fi te hebben met alleen een modem. Gewoon omdat er teveel Wi-Fi in de lucht is.  U  zult dus aan de slag moeten met Wi-Fi versterkers. Die krijgt u gratis van kpn maar u moet ze wel zelf aansluiten. Dit moet bekabeld. Als u het goed wil hebben dan zorgt u voor een kabel naar iedere etage en daar zet u een versterker neer. Veel werk maar succes gegarandeerd.


Duidelijk @Prawi, je wifi wisselt dus qua snelheid en sterkte en door de stappen te doorlopen is het tijdelijk weer beter en daarna zakt het weer af. Zo blijf je aan de gang natuurlijk, zonder dat je echt verder komt :rolling_eyes: Ik wil dan ook graag even op zoek naar een andere oplossing!

Zou je nog eens naar je profiel willen kijken? Ik zie hier geen gegevens in staan, dus wellicht is er iets niet helemaal goed gegaan met het opslaan?


Hi Maja,

Precies dat!

Als het goed is, zijn mijn profielgegevens nu wel bijgewerkt. 

 


Yes, ik zie alles nu staan :relaxed:

Ik ga er voor zorgen dat je later deze week gratis 2 Experia Wifi thuisbezorgd krijgt, dit zijn wifi versterkers die met een kabel aangesloten dienen te worden op je Experia Box. Ze nemen de netwerknaam en het wachtwoord van je Experia Box V10A over,  je hoeft dus niet in de weer met nieuwe wachtwoorden en aanmeldingen enzovoorts :wink:

Laat je het weten als je ze ontvangen hebt? Ik ben benieuwd hoe de wifi daarna gaat zijn!


Zo @Prawi die heb je te pakken:wink: nu nog even kabel trekken en je hebt een zorg minder. We horen graag hier hoe het afloopt. 


@Maja_  Helemaal super! Ik ga er mee aan de slag. 



@Joep1965 dank ook voor je tips. Ik laat het zeker even weten. 



 



Voor nu, blij dat ik weer een stapje dichter bij goede wifi ben!


Ik heb de Experia WIfI ontvangen hoor, lekker snel! Nu aan de slag met de kabeltjes trekken. 


Top dat ze er al zijn! :smiley:

Ik hoop dat je direct een verschil gaat merken als je ze aangesloten hebt, geef je ons een update? 


Hoe is het nu @Prawi? Gaat het nu een stuk beter? Hoor het graag! :relaxed:


Hi @Maja_ 

Gaat stukken beter! Aantal Mbps is verdubbeld, en we hebben nog niet eens alles bekabeld doorgetrokken (=veel werk). Het lijkt ook een stuk stabieler. Dank je wel voor de hulp!

 

Groet,

Bianca


🥳 Goed nieuws! Heel graag gedaan, dan sluit ik hierbij het topic :smiley: