Skip to main content

Beste KPN,

Ik heb de laatste weken zeer slechte wifi. Al een aantal keren WIFI manager gedaan, maar daar wordt het niet beter van. Krijg als oplossing WIFI versterkers aan te schaffen. Dit is toch idioot? Mijn WIFI is altijd goed geweest en ineens niet meer en daarom moet je maar geld uitgeven. Is dit een nieuw beleid van KPN ofzo?

Ik wil dat dit probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. Ik werk en volg mijn colleges thuis en dat is op dit moment niet eens mogelijk!

U mag verwachten dat het internet normaal zal functioneren naar behoren, daar betaald u immers voor.

Zoals u aangeeft is het op dit moment wel degelijk van belang wat u mag verwachten van u internet.

Mijn advies: Maak een melding bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) want ook KPN dient zich aan de overeenkomst te houden.

Voel u absoluut niet gedwongen om de wifi versterkers aan te schaffen, deze mogen wel ter compensatie worden aangeboden door KPN zelf in vanwege het niet naar behoren functioneren van het internet.

 


Even ter nuancering: kpn, noch enige andere provider zal nooit spijkerharde garanties geven over de kwaliteit van Wi-Fi. Wi-fi is namelijk nogal onderhevig aan allerlei externe invloeden buiten de invloedssfeer en aansprakelijkheid van providers ((gewapend) betonnen muren en vloeren, magnetrons, LED-lampen, dimmers en (de meestal belangrijkste) Wifi van de buren). Door een steeds verder toegenomen gebruik van Wi-Fi door iedereen in de buurt neemt de kwaliteit in de tijd steeds verder af. Daar kun jij niets aan doen, maar kpn ook niet. Als het internetsignaal bekabeld wel van goede kwaliteit is voldoet een provider als kpn aan zijn verplichtingen.

Ik heb zelf thuis zo goed als alles bekabeld aangesloten (behalve m'n slimfoons en één laptop zonder LAN-aansluiting) en heb verder met 2 ExperiaWiFi's en een KPN WiFi Versterker Dual Band (al een wat ouder type, dat niet meer geleverd wordt) dan ook geen klagen.

Als uit de WiFi Manager komt dat je Wi-Fi-signaal op bepaalde plekken in je huis minder dan 20 Mb/s is, worden vaak 2 ExperiaWiFi's gratis aangeboden. Boven die snelheid zul je ze zelf moeten aanschaffen.


@Ka PN zit er totaal naast!! U betaald voor een goede verbinding tot en met het modem. Alles wat daarna komt is voor u zelf. Wifi is heel gevoelig voor omgevingsfactoren. Daarom is een provider nooit verantwoordelijk voor goed wifi. Kpn gaat heel ver om te zorgen dat u goed wifi heeft in het hele huis. U krijgt dan ook 2 wifi versterkers gratis als de wifi snelheid onder de 20Mbit/s is. Doe de wifimanager en wellicht krijgt u de versterkers geheel gratis. Overigens moeten die wel met een kabel aangesloten worden op het modem maar dat is natuurlijk altijd het beste.


Hallo @Wendybunk, goed dat je de KPN Community hebt gevonden, welkom op het forum :)

Henk legt de werking van wifi erg duidelijk uit, in een notendop: het draadloze internet signaal verandert constant, de kwaliteit neemt af door externe factoren in en rondom je huis. Je kunt er wat tegen doen door je modem geregeld te controleren en opnieuw in te stellen. Joep geeft daar een uitstekend advies voor: we helpen je graag bij het verbeteren van je wifi-signaal door de KPN wifimanager. Dat is een tool die we speciaal voor onze klanten hebben ontwikkeld, deze is eenvoudig te gebruiken. De wifimanager maakt contact met je modem en meet onder andere de snelheid van je wifi. De tool is gemaakt om direct instellingen van je modem aan te passen zodat je wifi-signaal verbetert, handig! 
Nog steeds geen optimale wifi? Geen zorgen, dan helpen we je meteen verder door adviezen: zoals het verplaatsen van je modem naar een centraler punt in huis. Mocht je meer dan dat nodig hebben, dan zal de tool je adviseren om een monteur in te plannen of wifi versterkers in gebruik te nemen. 

Meer informatie vind je op: Slechte wifi: oplossingen voor trage en wegvallende wifi 

Mocht je nog vragen hebben, de community staat voor je klaar :)

@Ka PN, ik zie dat je in meerdere topics onze forumleden adviseert om contact te zoeken met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder is nodig om de markt in de gaten te houden zodat aanbieders een concurrerende positie in de markt verkrijgen zodat er een evenwichtig speelveld ontstaat, waar consumenten van profiteren door innovatieve dientsten en producten tegen een goede prijs-product verhouding. Ook beschermt de ACM consumenten door organisaties te controleren op de bedrijfsvoering, en op het naleven van wet- en regelgeving. Mocht er veelvoudig overtredingen plaatsvinden, dan kan de ACM optreden door boetes op te leggen. Het is goed om te weten wat je rechten zijn als consument, en wanneer een bedrijf precies in overtreding is. Een hulpvraag of klacht betekent nog niet meteen dat de wet is overtreden. Het is niet direct verwijtbaar, laakbaar of misleiding wanneer je als klant een slechtere dienstverlening ervaart. Betekent dat wij dan niets voor de klant (willen) doen? Absoluut niet! We lezen hier graag klachten, niet omdat we daar plezier uit halen maar omdat we dan samen met de klant tot een goede oplossing kunnen komen. Vaak hebben we elkaar nodig om te verbeteren: it takes two to tango ;)

Dan nog dit, meteen een klacht indienen bij de ACM is onverstandig: het kost je onnodig tijd en eventueel (nog) meer frustratie. De toezichthouder adviseert de consument éérst het gesprek met de provider aan te gaan, zodat die de kans krijgt om te verbeteren. Wanneer dit niets uithaalt kun je eerst een officiële klacht bij de organisatie indienen. Biedt dat ook geen soelaas: de onafhankelijke Geschillencommisie kun je dan nog inschakelen. En eventueel als laatste redmiddel de ACM op de hoogte stellen.  

Ik heb het idee dat jij een onprettige ervaring met ons hebt waardoor je wat kritisch bent, dat vinden we erg jammer. Ik wil je vragen om je probleem in je eigen topic te omschrijven, we kijken graag samen met de community wat we voor je kunnen betekenen. Wij waarderen het enorm dat mede forumgebruikers anderen advies geven, maar laat dat wel zinvol zijn. Een onterechte verwijzing naar de ACM wordt gezien als niet relevant en bij meer maal plaatsen is dat cross-posten. Dat is niet toegestaan omdat het afleidt van de vraag van de topic starter, zie daarvoor de Huisregels van het KPN forum. 

Meer informatie over de Autoriteit Consument en Markt: onze taken ACM


Als KPN in 2021 nog steeds niet kan waarmaken wat men minimaal mag verwachten van een Internet aansluiting maar wel miljoenen nettowinst weten te behalen, dat zegt voor mij meer dan genoeg.

Vooral in deze tijden zijn we allemaal gedwongen/verplicht om meer gebruik te maken van het internet.

Het is in mijn ogen een schande dat we in een welvarend land waaraan een x aantal miljarden aan infrastructuur is uitgegeven en hier wordt aangegeven dat je maar genoegen moet nemen met een instabiele wifi connectie?

Educatie is DE weg naar vooruitgang, opgeven kan iedereen.

 

 

 


Vast blijven zitten in eigen gedachtewereld? Als kpn bekabeld de juiste snelheid levert maken ze de verwachting waar. Wi-Fi is nooit de maat. Zie mijn eerdere opmerkingen daarover. Of lees je alleen je eigen reacties? 


Wat begrijpt u niet dan?

"Veilig en betrouwbaar wifi in uw hele huis"

Zoek het maar lekker zelf uit, we hebben u geld al mentaliteit is ACM melding waardig.

 

 

 


@Ka PN verdiep je eens goed in de materie wat Wi-Fi betreft. Overigens krijg je bij slecht Wi-Fi gratis Wi-Fi punten van KPN dus wat loop je nou te klagen?!


https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/draadloos/#page=1

Waarom is het dan voor een bepaald bedrag bestelbaar als het "gratis" is bij slechte verbinding, stabiliteit, bereik?

Waarom zou je betalen voor 2 superwifi punten als je wifi gewoon ok/bruikbaar is?

Help de topic starter ipv een reactie op mijn reactie te geven wat niets bijdraagt aan het wifi probleem.

Ik hoop dat de topic starter inmiddels gewoon naar behoren functionerend wifi kan gebruiken zoals wordt aangegeven en men mag verwachten maar absoluut niet daarvoor extra moet betalen…

 

 

 

 


Ik wil graag aanvullen op het statement van Joep1965, het is zelfs zo dat KPN een Gratis Wifi monteur kan sturen naar probleemgevallen als ze dit nodig vinden.