Skip to main content
Antwoord

Slechte wifi sinds overstap naar glasvezel (modem V10 + 2 bedrade Eperiaboxen)

• August 29, 2025
  • 9 reacties
  • 112 keer bekeken

Sinds twee weken ben ik overgestapt naar glasvezel omdat dit net is aangelegd in de straat. Voorheen met dezelfde apparatuur nooit problemen gehad, maar sinds de overstap ervaar ik continu slechte wifi in huis.

Ik gebruik een Experia Box V10 als modem en heb daarnaast twee bedrade Experia WiFi versterkers aangesloten. Voor de overstap naar glasvezel werkte dit probleemloos, maar nu is de wifi vaak traag of valt helemaal weg.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Ligt dit aan instellingen van de V10, de aansluiting op glasvezel of moet ik wellicht overstappen naar andere apparatuur (bijvoorbeeld de Box 12 of SuperWifi)?

Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@Andre123123, fijn om te zien dat je hier al zo op weg geholpen bent! Onze community denkt graag met je mee :)

Als antwoord op je vraag: Jazeker, vooral oudere ethernetkabels kunnen uiteindelijk een oorzaak zijn van lagere snelheid of slechte verbinding. Het gebeurt vaak niet zo snel, maar ze worden wel gebruikt en kunnen daardoor op den duur minder goed (kwalitatief) gaan werken. Het kan ook meespelen of ze stil liggen of geregeld eens verplaatst worden. Gezien alles dat je hebt getest en de uitkomst, zou ik inderdaad aanraden om ze te vervangen! 

9 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • August 29, 2025

Dat is inderdaad wel erg traag!

Is er een mogelijkheid om een speedtest te doen op een laptop/pc die bekabeld is aangesloten op je v10?

Leen59
Wijsgeer
  • August 29, 2025

Heb je al eens de speedtest gedaan met een bedraad aangesloten pc?

o, dit overlapt😂

• Auteur
  • Topper
  • August 29, 2025

Ik heb net de speed test weer gedaan en ik kom dus nu beneden weer op 80Mbs download en upload is dat ook zo ongeveer. 
Dan heb ik nu net ook boven, waar de andere Experia Wifi staat en heb dit:

Leen59
Wijsgeer
  • August 29, 2025

Dat ziet er al beter uit. Misschien de Experia beneden even opnieuw opstarten? Welke snelheid zou je volgens je abo moeten halen?

• Auteur
  • Topper
  • August 29, 2025

Dat ziet er al beter uit. Misschien de Experia beneden even opnieuw opstarten? Welke snelheid zou je volgens je abo moeten halen?

Ik heb deze Experia al twee keer opnieuw opgestart. KPN vertelt mij dat ik 200Mbit/s krijg op mijn huidig abonnement. 

Leen59
Wijsgeer
  • August 29, 2025

Dat haal je nu dus boven wel. Je zou als test de experia van boven en beneden even kunnen wisselen en kijken wat dat oplevert.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 29, 2025

Ik vraag me af of je het testen van de wifipunten niet te snel doet. Het duurt echt wel een paar minuten voor je mobiel het snelste wifipunt pakt. Leg je mobiel een minuut of 5 naast het wifipunt beneden en test dan opnieuw. 

• Auteur
  • Topper
  • September 1, 2025

Update / Vervolg onderzoek

Ik heb inmiddels het volgende getest:

• Experia WiFi van woonkamer en slaapkamer omgewisseld → geen resultaat.
  • Alleen de woonkamer-Experia WiFi aan, slaapkamer uit → geen resultaat.
  • UTP-kabels op het modem gewisseld → geen resultaat.
  • Alleen slaapkamer-Experia WiFi aan (woonkamer uit) → wel goed resultaat. Dit terwijl dit oorspronkelijk de woonkamer-Experia was.

Conclusie tot nu toe: de Experia WiFi zelf is in orde.

Daarmee blijft als mogelijke oorzaak eigenlijk alleen de bekabeling over. De UTP van WCD naar Experia WiFi in de woonkamer is de originele KPN-kabel, maar de kabel van WCD naar modem blijkt een oude Cat5 met 2x2 paren (dus niet volledig 4x2).

Test gedaan: Experia WiFi rechtstreeks met een standaard KPN-kabel aan modem → wel goed resultaat.

Mijn vraag: kan het inderdaad zo zijn dat de oude 2x2 Cat5-kabel de snelheid / verbinding beperkt?

De kabel naar de slaapkamer is wel volledig 4x2, en daar werkt het dus prima.

Ik hoor graag jullie bevestiging of dit inderdaad de verklaring is. Mijn kennis reikt niet zo ver, maar dit lijkt me nu de oorzaak.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Andre123123, fijn om te zien dat je hier al zo op weg geholpen bent! Onze community denkt graag met je mee :)

Als antwoord op je vraag: Jazeker, vooral oudere ethernetkabels kunnen uiteindelijk een oorzaak zijn van lagere snelheid of slechte verbinding. Het gebeurt vaak niet zo snel, maar ze worden wel gebruikt en kunnen daardoor op den duur minder goed (kwalitatief) gaan werken. Het kan ook meespelen of ze stil liggen of geregeld eens verplaatst worden. Gezien alles dat je hebt getest en de uitkomst, zou ik inderdaad aanraden om ze te vervangen!