Skip to main content
Beantwoord

Slechtere WiFi verbinding op thuisbatterij sinds overstap naar KPN

• June 2, 2026
  • 11 reacties
  • 102 keer bekeken

Besten,

Ik heb sinds gister een aansluiting bij KPN en zie op mijn thuisbatterij dat het WiFi signaal 20% slechter is geworden. Ik heb de WiFi van het modem uitgeschakeld, DMZ ingesteld naar mijn Netgear Orbi omdat daar alles geregeld wordt.

Klantenservice zegt dat ik hier moet vragen om tips, dus hoop dat iemand kan helpen. Vind het namelijk wel erg toevallig!

Gr Dennis

Beste antwoord door rvk01

Je kunt met een WiFi analyser aan de gang gaan om te kijken wat voor storingen er zijn. Er is ook nog de KPN WiFi manager.

Andere band en/of kanaal instellen. Etc.

Maar de KPN lijn zelf heeft geen invloed op het WiFi signaal van de Orbi (die twee staan compleet los van elkaar). Dus als die voorheen beter signaal had, dan is het toeval dat je nu 20% minder hebt. Zeker als je WiFi van de KPN router uitgeschakeld hebt want die kan dus niet storen.

11 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 2, 2026

20% slechter is toch niet zo'n probleem? Dat kan ook gewoon een kanaal switch zijn of dat de buren op hetzelfde kanaal erbij komen.

Ervaar je problemen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 2, 2026

20% slechter is toch niet zo'n probleem? Dat kan ook gewoon een kanaal switch zijn of dat de buren op hetzelfde kanaal erbij komen.

Ervaar je problemen?

Als het eerst rond de 65 (medium) zat en nu rond de 80/85 (weak) dan vind ik dat wel een verschil…

Ik weet niet of de batterij problemen ervaart, maar hij geeft wel aan dat het signaal weak is, deze heeft hij nodig om via de P1 te praten 

rvk01
Slimmerik
  • Antwoord
  • June 2, 2026

Je kunt met een WiFi analyser aan de gang gaan om te kijken wat voor storingen er zijn. Er is ook nog de KPN WiFi manager.

Andere band en/of kanaal instellen. Etc.

Maar de KPN lijn zelf heeft geen invloed op het WiFi signaal van de Orbi (die twee staan compleet los van elkaar). Dus als die voorheen beter signaal had, dan is het toeval dat je nu 20% minder hebt. Zeker als je WiFi van de KPN router uitgeschakeld hebt want die kan dus niet storen.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hi en welkom ​@DZT86! Wat leuk dat je net bij ons bent aangesloten. Wel lees ik dat je wifi wat aandacht kan gebruiken, we denken hier graag met je mee.

Wat rvk hierboven al uitlegt klopt helemaal. Wat voor verbinding je hebt, nu dus een KPN verbinding, heeft geen invloed op je wifi. Wifi is draadloos en lokaal: het signaal gaat bij jou thuis draadloos door je woning en is gevoelig voor andere signalen en storingsbronnen in je omgeving. Ik sluit me aan bij de tip van ​@rvk01: het kan heel nuttig en inzichtgevend zijn om eens met een Wifi analyzer bezig te gaan. Zulke apps geven je inzicht in welke signalen er in jouw buurt zijn en welke instellingen je voor je eigen wifi het beste kunt kiezen. Daarmee kan je vervolgens met je Netgear Orbi aan de slag.

In onderstaand artikel hebben we tips en meer informatie verzameld, daar lees je ook meer over de storingsbronnen zoals ik hierboven al noem:

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 7, 2026

hi ​@DZT86 ,

Welke thuisbatterij heb jij?

Wat voor aansluiting zit erop voor het netwerk? Alleen WiFi of ook kabel?

Verder is dit een lokaal probleem, niet van Internet, met je eigen Orbi Wifi.

Dus hopelijk kunnen we daarin jou ondersteunen 👍

Groetjes,

Bammy 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 7, 2026

Marstek Venus E 3.0

Ook al zit het probleem binnen mijn netwerk, dan vind ik het nog steeds opvallend dat sinds mijn nieuwe modem het signaal 20% zwakker is.

Elk persoon die in de IT werkt zou dit gek vinden..

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 7, 2026

hi ​@DZT86 ,

Dat signaal probleem is zeker een bezorgdheid en onderzoek waard.

Echter de Venus E Gen 3.0 is uitgerust met een speciale LAN-poort. Dit zorgt voor snellere reacties, maximale stabiliteit en geen storingen, zelfs in omgevingen met veel draadloze signalen.
Misschien kun jij ook gebruik maken van de lan aansluiting??

Vriendelijke groet,

Bammy 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Heb je de tip van Bammy en de andere tips erboven nog kunnen bekijken ​@DZT86

Als je wilt dat de community met je meedenkt, deel dan liefst zo uitgebreid mogelijk wat je opmerkt en wat je al hebt geprobeerd. Dan kunnen we je hier het beste op weg helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

LAN kabel is geen optie anders had ik dat wel gedaan.

Ik zie sinds 03-06-20260 - 22:50 overigens dat het weer redelijk stabiel blijft op bijna het oude niveau dus laten we het er maar bij zitten

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Oké, fijn om te lezen dat het wel beter gaat ​@DZT86. Dank voor het delen! We gaan ervoor dat 't zo blijft :) Loop je toch tegen dingen aan en wil je het daarover hebben, deel het dan gerust hier en neem dan de wifi tips verder bovenin nog even door.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • June 9, 2026

LAN kabel is geen optie anders had ik dat wel gedaan.

Ik zie sinds 03-06-20260 - 22:50 overigens dat het weer redelijk stabiel blijft op bijna het oude niveau dus laten we het er maar bij zitten

hoi ​@DZT86 ,

Mogelijk kun je een "Powerline" gebruiken als tijdelijke oplossing?

WiFi netwerk kan soms hinderlijk worden gestoord door buren en objecten.

Mooi dat het al iets beter met je verbinding gaat.

Vriendelijke groet,

Bammy