Skip to main content

We hebben een normaal 5 ghz netwerk en daarnaast heb ik een gast netwerk aangemaakt, 2.4 ghz. Ideaal om de lampen, printer, e.d. aan te koppelen. En ook voor pubers die hier komen ;)

Deze apparaten waren gekoppeld aan de 2.4 ghz echter een maand of twee geleden was het gastnetwerk onverklaarbaar verwijderd. Deze opnieuw aangemaakt en dacht dat het opgelost was. Het wifi signaal wordt gewoon afgegeven. 

Echter lampen, airco, enz.  kunnen het netwerk niet meer vinden. 

Weet iemand waar dit aan kan liggen en wat ik kan doen dit op te lossen? 

 

Ik denk dat je qua modem de v10a of de box 12 hebt. Op beide modems is het niet meer mogelijk om de 2.4ghz en de 5ghz band apart in te stellen.  Er gaan geruchten dat dit binnen afzienbare tijd weer terug komt.


Oké, dat is niet praktisch dan met alle "slimme" apparaten die alleen op 2.4 werken. 

Hoe zorg ik er dan voor dat deze apparaten wel gekoppeld kunnen worden? 


Ik ben zelf even aan het denken geweest. 

Heb "vroeger" een sitecom router gehad en die lag gelukkig nog ergens in de kast. 

Die aangesloten en nu lukt het wel verbinding te krijgen. 

Hoop wel dat kpn zelf met een oplossing komt hiervoor want zo ongeveer alle slimme apparatuur, die niet meer weg te denken zijn,  draaien op 2.4 ghz.


Goed bezig!! Voor nu is dat inderdaad de oplossing!!! 


Beste KPN,

 

ook wij hebben dit probleem , veel apparaten werken met 2.4 ghz en ik was benieuwd of er reeds een oplossing was voor dit probleem. Wij hebben de experia box 12 en het zou handig zijn als 2.4 ghz in te stellen was voor bepaalde apparaten. 
 

 


Dat kan ook. Er is sinds kort een extra wifi netwerk op het modem.  Standaard staat dit uitgeschakeld.  Met dat netwerk kunt u de 2.4ghz band en de 5ghz band wel splitsen. 


Hoi Joep,

Dat zou fijn zijn!

Is dat voor alle type modems? 

 


Nee alleen voor de box 12.


Helaas voor ons,  wij hebben een 10a.


Daar is een update voor in de maak. Maar nog onbekend wanneer die wordt uitgerold.  Heb je misschien nog een wifi versterker in huis?


Het werkt nu met een oude sitecom router, maar dat bereik is niet zo heel goed.

Dus het werkt, maar niet optimaal. 

 


Okay, klinkt positief! En hoe stel je dit extra netwerk in en hoe zet je het ene naar 2.4 en het andere naar 5? 
 

Er zijn overigens wel nog 2 super WiFi versterkers in het netwerk: 1 bedraad en 1 onbedraad, maakt dat nog uit? 


@Nick_bird Hoe je dit kunt instellen kun je vinden in het kennisbankartikelen!

Voor de Box12 kun je dit hier vinden: 

 

Als je alleen superwifipunten had in deze:

Als je er daarmee niet uit komt kun je het beste even een eigen topic aanmaken 😊


Okay, klinkt positief! En hoe stel je dit extra netwerk in en hoe zet je het ene naar 2.4 en het andere naar 5? 
 

Er zijn overigens wel nog 2 super WiFi versterkers in het netwerk: 1 bedraad en 1 onbedraad, maakt dat nog uit? 

Het enige wat van belang is dat u geen Experiabox v10a heeft. Want op dat model kan het nog niet.


Die reactie met instructie van Thomas is super! Ik ga er morgen meteen mee aan de slag. Bedankt!

Â