Skip to main content
Vraag

Slimme apparaten maken geen verbinding met internet

• July 22, 2025
  • 4 reacties
  • 32 keer bekeken

Tim098b
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Heb hetzelfde probleem, probeerde een gastnetwerk in te stellen voor alle slimme apparaten in huis. Alleen alle apparaten zeuren dus dat ze het internet niet kunnen bereiken. Zou het fijn vinden als ik voor het gast netwerk een andere DNS kan instellen.

4 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 24, 2025

Hi ​@Tim098b, ik heb een nieuw topic voor je aangemaakt. 

Mag ik weten welke slimme apparaten je hebt waarmee het niet lukt? Ook al ondersteunen we dit niet, denk ik wel graag mee. 

Heb zelf ook een paar thuis waar ik eerst moeite heb moeten doen om ze werkend te krijgen. 😉

• July 24, 2025

Volgens mij is het gast​​​netwerk hiervoor ook niet bedoeld. Dat staat om veiligheidsredenen nl helemaal los van je standaard netwerk waarop je smartphone, tablet of laptop verbinden. Als je de nieuwe software hebt kun je gebruik maken van het extra 2,4 netwerk, dat een andere naam is voor je standaard netwerk en alleen geschikt voor de 2,4 GHz band waartoe veel slimme apparaten beperkt zijn. 

Tim098b
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2025

Het probleem ligt niet zo zeer bij de slimme apparaten. “Slimme” apparaten zijn over het algemeen kwetsbaarder om gehacked te worden in verband met verouderde protocollen. Vandaar dat ik ze graag op een ander netwerk zet dan waarop alle persoonlijke apparaten staan. Denk bijvoorbeeld aan een afwasmachine of een airco. Het probleem is is dat het gasten netwerk überhaupt niet werkt, slimme apparaat of niet. Dit komt doordat ik thuis pi-hole draai. Als DNS staat mijn locale Raspberry Pi ingesteld. Maar schijnbaar gebruikt het gasten netwerk dezelfde DNS instellingen als het prive netwerk. Dit zorgt er voor dat alle apparaten op het gasten netwerk zoeken naar een lokale Raspberry Pi met een op adres waar ze niet bij kunnen, dus niet het internet op kunnen. De vraag is meer op dat er voor het gasten netwerk apparte DNS instellingen zijn.

BruisTablet
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • July 25, 2025

Nee er zitten geen separate dns instellingen voor het gast netwerk op deze software. Enige uitweg die ik zie is een methode gebruiken die niet geheel ideaal kan zijn.

Rust de PI-hole met een dubbele ethernet interface  uit en koppel interface 1 in segment LAN en interface 2 via LAN poort 4 die is omgezet naar gast modus.Op deze manier is de pi-hole dus bereikbaar in zowel het 192.168.2.x segment als het 192.168.3.x gast segment.

Voor nu onder DNS 1 (in het modem) het ip adres in van pi-hole op interface 1 en onder DNS 2 het ip adres van pi-hole op interface 2.

DNS 1 en 2 zullen nu bekend zijn bij de aangesloten apparaten op beide netwerken. Omdat de netwerken onderling een communicatie blokkade hebben zal 1 van de geprobeerde DNS (door het aangesloten apparaat) geen reactie geven. Er zal dan een terugval plaatsvinden naar de andere bekende DNS die wel reageert. Met een beetje mazzel wordt die in de cache van het apparaat opgenomen zodat die daar op blijft reageren bij de vervolg DNS vragen.

Als de pi-hole niet met een dubbele interface kan omgaan dan zal er een tweede gebouwd moeten worden die dan exclusief in het gast netwerk wordt gehangen.

Apparaten die niet goed omgaan met de de niet reagerende DNS zullen handmatig van een DNS moeten worden voorzien.

Lukt dit allemaal niet dan zou ik zeggen zet de DHCP op het gast gedeelte uit en laat een ander apparaat zoals een nas of de pi-hole als die het kan ook de adressen voor gast uitdelen inclusief de benodigde DNS info.