Skip to main content

Ik had een Experiabox V9 maar die is vervangen door een V10 in verband met sneller internet (Hussel 500). Op deze nieuwe versie werkt mijn p1monitor voor het uitlezen van de slimme meter niet meer omdat de website met het toepasselijke ip-adres niet bereikbaar is. (pingen lukt wel).

Het probleem doet zich voor als ik de p1monitor installeer op een Raspberry Pi3 maar ook op de Pi4.

Is er een oplossing? Op de V9 had ik dit probleem niet.             

Ik gebruik sinds een poosje de Homewizard Energy Lekker simpel, plug en play, en als je meter SMR 5.0 heeft pakt die gewoon de voeding uit de P1 poort. Alleen nog even wachten hier op de 3 fase kwh meter, dan is die helemaal compleet qua uitlezen. Zijn de paneeltjes nog beter inzichtelijk dan nu :sweat_smile: ​​​​​​

 

Bedankt voor de tip besteld 

Ik heb nu een Plugwise Smile P1

Versie 1 draaien 

App is niet echt mooi 

Zou mij benieuwen 


Wanneer je electriciteitsmeter geen SMR 5.0 heeft kan je de USB poort van de Experiabox V10 gebruiken als voeding. Scheelt een stopcontact in je meterkast. Zo heb ik mijn P1 meter aangesloten van Homewizard Energy.


Wanneer je electriciteitsmeter geen SMR 5.0 heeft kan je de USB poort van de Experiabox V10 gebruiken als voeding. Scheelt een stopcontact in je meterkast. Zo heb ik mijn P1 meter aangesloten van Homewizard Energy.

Deze reactie gelezen?

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/slimme-meter-uitlezen-513916?postid=1132018#post1132018


@Nick83 , ja zeker. Ik hoop dat je ook gelezen hebt dat ik mijn P1-METER aangesloten hebt op de USB aansluiting van mijn Experiabox V10. Zoals je ziet is mijn P1 meter online.
 

 


Wanneer je electriciteitsmeter geen SMR 5.0 heeft kan je de USB poort van de Experiabox V10 gebruiken als voeding. Scheelt een stopcontact in je meterkast. Zo heb ik mijn P1 meter aangesloten van Homewizard Energy.

Deze reactie gelezen?

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/slimme-meter-uitlezen-513916?postid=1132018#post1132018


je kunt rustig de usb poorten gebruiken maar hou je aan de normen wat een poort kan leveren

en dat geld ook voor voedingen zo kan een 1A voeding zou ook passen op een 2A apparaat en zal dan ook werken maar heet worden en door branden of helemaal niet werken

zo kan een 0,5A hdd / ssd achter een usb poort net als dat ik een switch achter de usb van mijn tv heb

 


@peter-keetfm Leuk, ga je vast leuk vinden!  :grinning:

Bij SMR4.0 is eea inderdaad gewoon te zwak, indien je een geschikte usb hebt, die de juiste waarden kan leveren, prima lekker gebruiken, indien het er geschikt voor is Anders gewoon een doodnormale old-skool bijpassende adapter aanschaffen. 

Btw, is zo'n switch achter de tv ook wel handig in sommige situaties zeg! 

@Hoopvol Hoe zit dat er mbt de panelen nu uit in het overzicht? Ben gewoon stiekum nieuwschierig,.. Maar moet nog even wachten,..  Topic op tweakers is me ook veelste lang om door te spitten  :joy:


jeroen de 5 heb ik helaas niet

een Kaifa MA304 meter

wat betreft de switch het is een (domme) switch

deze ondersteund geen igmp snooping dus niet geschikt voor itv

voor andere netwerk apparaten prima switch

 


@JeroenB22, hier wat screenshots. Het werkt super en was erg makkelijk om te installeren.

 


Ziet er mooi uit

Mag toch wel aannemen dat nu verbruik er ook op zit 

 


 


@Hoopvol

Ziet er mooi uit 

Meterstanden kan zeker ook wel?

 


Nee, geen meterstanden. De App is nog in ontwikkeling. Werkt overigens prima, maar ze “luisteren“ naar mensen welke ideeën hebben om hun app te verbeteren.

Website Homewizard Energy


Wel vindt je in de App onder Instellingen → Meters→ P1 meter je actuele meterstanden zoals je ook ziet wanneer je de deur van je meterkast open trekt :sunglasses: Hoef je niet van de bank af enzo,…

 

 

Er is helaas geen real-life Gasverbruik beschikbaar :(

 


@JeroenB22 , ik heb weer wat geleerd. Bedankt  👍


we gaan het zien

krijg hem morgen binnen

kan hem naast de plugwise gebruiken

speciale splitter heb ik al toen ik ook met toon aan het prutsen was

 


Ik gebruik sinds een poosje de Homewizard Energy Lekker simpel, plug en play, en als je meter SMR 5.0 heeft pakt die gewoon de voeding uit de P1 poort. Alleen nog even wachten hier op de 3 fase kwh meter, dan is die helemaal compleet qua uitlezen. Zijn de paneeltjes nog beter inzichtelijk dan nu :sweat_smile: ​​​​​​

Wat bedoel je met ‘wachten op 3 fase kwh meter’? Een andere slimme meter dan je nu hebt? Of is het de software die de data uit de P1 poort nog niet volledig kan interpreteren?

Het gratis Domoticz kan dat i.i.g. wel. Maar ik denk dat die P1 plug dicht zit en je er zelf/thuis niks mee kan.

En kun je je verbruiksdata ook downloaden?

 


Ik gebruik sinds een poosje de Homewizard Energy Lekker simpel, plug en play, en als je meter SMR 5.0 heeft pakt die gewoon de voeding uit de P1 poort. Alleen nog even wachten hier op de 3 fase kwh meter, dan is die helemaal compleet qua uitlezen. Zijn de paneeltjes nog beter inzichtelijk dan nu :sweat_smile: ​​​​​​

Wat bedoel je met ‘wachten op 3 fase kwh meter’? Een andere slimme meter dan je nu hebt? Of is het de software die de data uit de P1 poort nog niet volledig kan interpreteren?

Het gratis Domoticz kan dat i.i.g. wel. Maar ik denk dat die P1 plug dicht zit en je er zelf/thuis niks mee kan.

En kun je je verbruiksdata ook downloaden?

 


denk deze :

https://www.homewizard.nl/shop/homewizard-wi-fi-kwh-meter

maar dan het 3 fasen model en die is er nog niet


Klopt @peter-keetfm @tmoesel  Mijn MK heeft een verzwaarde 3-fase aansluiting ivm inductiekoken enzo,.. Hierop gaat de 1-fase kwh meter niet echt werken :sweat_smile:


Klopt @peter-keetfm @tmoesel  Mijn MK heeft een verzwaarde 3-fase aansluiting ivm inductiekoken enzo,.. Hierop gaat de 1-fase kwh meter niet echt werken :sweat_smile:

Wij hebben 3 fasen 40A 

Maar je kunt het via de p1 poort toch uitlezen 

Of is het een andere verdeelkast dat je apart wilt meten 


Ja klopt, maar et die meter krijg je nog een mooier verbruiksoverzichtvsn bv je zonnepanelen en dat wil ik óók. 

Nu kun je real life ook al eea goed uitlezen hoor! Als je de app bij je stroom een kwartslag draaid, dan kun je met je vinger er over schuiven en zie je ook op alle momenten wat je opwek/teruglevering is. Tis ook meer een hebbedingetje die kwh meter en met verstand easy peasy er tussen te plaatsen :yum:


Ja kun je er zo tussen zetten

Mijn ovk moet ik nog plaatsen

Die kan ik met knx uitlezen

 


Ja klopt, maar et die meter krijg je nog een mooier verbruiksoverzichtvsn bv je zonnepanelen en dat wil ik óók. 

Nu kun je real life ook al eea goed uitlezen hoor! Als je de app bij je stroom een kwartslag draaid, dan kun je met je vinger er over schuiven en zie je ook op alle momenten wat je opwek/teruglevering is. Tis ook meer een hebbedingetje die kwh meter en met verstand easy peasy er tussen te plaatsen :yum:

Maar kun je je eigen data ook downloaden? En werkt het zonder internet?

Als ik dit lees:

Bij HomeWizard geven we om je privacy. Daarom gebruiken we de nieuwste technologieën om je gegevens beveiligd op te slaan zodat alleen jij er toegang toe hebt. Dit maakt HomeWizard Energy een zorgeloze ervaring.

denk ik van niet. Men probeert hier denk ik duidelijk te maken dat je buurman o.i.d. niet mee kan kijken en ook een crimineel niet bij die data kan (om b.v. te zien waanneer je thuis bent of slaapt enz). Allemaal triviaal. Maar waarom moet die data van jouw thuis eerst ergens anders heen zodat je vervolgens dat middels grafiekjes op je smartphone kan bekijken?


Ja klopt, maar et die meter krijg je nog een mooier verbruiksoverzichtvsn bv je zonnepanelen en dat wil ik óók. 

Nu kun je real life ook al eea goed uitlezen hoor! Als je de app bij je stroom een kwartslag draaid, dan kun je met je vinger er over schuiven en zie je ook op alle momenten wat je opwek/teruglevering is. Tis ook meer een hebbedingetje die kwh meter en met verstand easy peasy er tussen te plaatsen :yum:

Maar kun je je eigen data ook downloaden? En werkt het zonder internet?

Als ik dit lees:

Bij HomeWizard geven we om je privacy. Daarom gebruiken we de nieuwste technologieën om je gegevens beveiligd op te slaan zodat alleen jij er toegang toe hebt. Dit maakt HomeWizard Energy een zorgeloze ervaring.

denk ik van niet. Men probeert hier denk ik duidelijk te maken dat je buurman o.i.d. niet mee kan kijken en ook een crimineel niet bij die data kan (om b.v. te zien waanneer je thuis bent of slaapt enz). Allemaal triviaal. Maar waarom moet die data van jouw thuis eerst ergens anders heen zodat je vervolgens dat middels grafiekjes op je smartphone kan bekijken?

Die discussie was er ook bij het invoeren van de slimme meter 


Nee, momenteel kun je geen grafieken downloaden. Tot een jaar terug is het standaard inzichtelijk. Er komt wel een abonnementsvorm met energy+ voor een euro per maand. Dan blijft het heroïsche verbruik ten alle tijde inzichtelijk. Maar daarvoor heb ik al een lifetime account bij slimmemeterportal. Dus voor mij niet noodzakelijk. 

 

 

 

 

 


Ja klopt, maar et die meter krijg je nog een mooier verbruiksoverzichtvsn bv je zonnepanelen en dat wil ik óók. 

Nu kun je real life ook al eea goed uitlezen hoor! Als je de app bij je stroom een kwartslag draaid, dan kun je met je vinger er over schuiven en zie je ook op alle momenten wat je opwek/teruglevering is. Tis ook meer een hebbedingetje die kwh meter en met verstand easy peasy er tussen te plaatsen :yum:

Maar kun je je eigen data ook downloaden? En werkt het zonder internet?

Als ik dit lees:

Bij HomeWizard geven we om je privacy. Daarom gebruiken we de nieuwste technologieën om je gegevens beveiligd op te slaan zodat alleen jij er toegang toe hebt. Dit maakt HomeWizard Energy een zorgeloze ervaring.

denk ik van niet. Men probeert hier denk ik duidelijk te maken dat je buurman o.i.d. niet mee kan kijken en ook een crimineel niet bij die data kan (om b.v. te zien waanneer je thuis bent of slaapt enz). Allemaal triviaal. Maar waarom moet die data van jouw thuis eerst ergens anders heen zodat je vervolgens dat middels grafiekjes op je smartphone kan bekijken?

Die discussie was er ook bij het invoeren van de slimme meter 

Ja en nee. Deze extra meter koop je zelf, naast de al bestaande slimme meter. En bij de bestaande kan je weigeren om hoogfrequent data te versturen (dus elke b.v.elke 10seconde zoals de P1 poort uitspuugd).