Skip to main content

Hallo,

Ik heb enkele slimme stekkers gekocht. Deze moeten met het 2,4ghz wifi worden gekoppeld. Nu blijkt dit erg lastig te zijn. Mijn telefoon en laptop koppelen automatisch met het 5ghz netwerk, en na wat onderzoek met de router en apps op mijn telefoon blijkt dat het niet mogelijk is om geforceerd connectie te maken met het 2,4ghz netwerk. Ik zie in een wifi scan wel dat beide bandbreedtes in de lucht zijn, maar met dezelfde naam en wachtwoord.

Nu wil ik op mijn KPN experiabox 10a de 5ghz tijdelijk uitzetten of een andere naam geven, maar zover ik zie is dit niet mogelijk. En ook andere items op het forum geven weer dat dit onmogelijk zou zijn. Wat is hier aan te doen? Helemaal niks? Dat betekent dan dat smart devices op 2,4ghz niet gebruikt kunnen worden?

Ander probleem is dat de browser interface van mijn Experiabox erg slecht benaderbaar is. Soms kan ik inloggen en 1 of 2 minuten naar instellingen kijken, maar op een ander moment is de modem voor lange tijd niet benaderbaar. Ik krijg een foutmelding dat de site niet bereikbaar is. De wifi is echter helemaal prima, het ligt dus aan het benaderen van de Experiabox via de browser.

 

Heeft iemand een idee? Of kan ik de smart stekkers (en andere smart device) maar beter verbannen?

Hoi @twfloris, welkom bij ons op het forum. 

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen en jouw vraag te beantwoorden. Je kan op de V10a inderdaad niet beide bandbreedtes scheiden. Ze zijn beide actief inderdaad onder dezelfde naam. 

Nu begrijp ik dat het niet lukt om de smartstekkers te installeren omdat de telefoon niet via de 2,4GHz verbindt? Want ze moeten via een app geïnstalleerd worden? Kun je ook niet verder van het modem gaan? Dus buiten bereik van de 5GHz?


Nee dat werkt ook niet, want dan maken de stekkers alsnog geen contact met de app. Of het ligt aan de stekkers of de wifi/router weet ik niet. Maar het probleem hoeft niet meer opgelost, want ik heb de stekkers retour gedaan.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!