Skip to main content

Enkele dagen geleden zijn op ons huis zonnepanelen geplaatst met een Solar Edge omvormer . Omvormer heeft geen display dit maakt het extra lastig om de omvormer te configureren met de wifi aansluiting. Enkel een Lan aansluiting met powerline adapters kan een verbinding maken naar de router KPN box 12. De monteur kon de wifi niet voor elkaar krijgen. Vreemd wat is hier aan de hand? Poortforwarding? En hoe is dit op te lossen? Ik weet dat dit thema al vaker hier op dit forum is besproken maar ook met deze configuratie?

@Nick83 waarschijnlijk heeft hij deze hangen,…

Die rode knop links is de omstelknop. 

Blauwe led communiceerd met het monitoring platform. 

Groene led geeft aan dat er energie wordt geproduceerd. 

En erboven zit nog een rode led maar als die brand, dan is er een systeemfout. 

Ik begrijp zelf nooit zo goed waarom er bij pv installaties gekozen wordt voor WiFi. Monitoring wil je altijd wel bereikbaar hebben. Ook is er altijd wel een oplossing voor een bekabeld aangesloten verbinding. Hetzij met wat werk hetzij zonder. Ik snap dat nooit zo goed,... 


Exact, deze foto is de situatie bij mij. De led,s branden bij mij ook zo.


laat maar. powerline adapters.. 

wifi is tegenwoordig echt net zo betrouwbaar als bedraad binnenshuis mits je GOED spul gebruikt ( dus geen KPN modems)

ik zou investeren in een mooi tp-link routertje met een paar onemesh range extenders.
Die router achter je box plaatsen, wifi van je box uit. en de router als DMZ in stellen in de box. Voor de netheid ook een adresje reserveren.

met die opzet is het gezeik op het wifi deel over en zullen die solar edge ontvangers zeker weten werken op de wifi.

 


Ik denk zelf dat er voor WiFi wordt gekozen ivm. de telefoon en tablet of laptop is populairder dan een pc met alleen bedrade lanverbinding.


Ik gebruik dus beide , zowel een pc als de overige. Daarom de vraag waarom de WiFi niet werkte.


de wifi werkt niet omdat de bandsteering van al die kpn modems niet goed is, zeker dit soort spul op 2,4 ghz geeft problemen. 


of een fritzbox met fritz extenders.Ik hoor daar hele goede verhalen over.

@Doornekamp33 weet daar het fijne van.


Ik denk zelf dat er voor WiFi wordt gekozen ivm. de telefoon en tablet of laptop is populairder dan een pc met alleen bedrade lanverbinding.

Dat maakt helemaal niks uit. De router verbind alles met elkaar. Daar is dat ding voor. 


of een fritzbox met fritz extenders.Ik hoor daar hele goede verhalen over.

Als je geld uit gaat geven, dan lijkt me een fritzbox het meest verstandig ja. 


Als je geld uit gaat geven, dan lijkt me een fritzbox het meest verstandig ja. 

Eventueel zijn ze ook te huur bij kpn,Voor 7,50 per maand geloof ik.


Bandsteering was ook al een dingetje bij mijn vorige provider Tmobile. Dat was met tussenkomst van Tmobile op te lossen. KPN blijkt daar gezien de postings op dit forum nog niks aan te doen. Uitzetten van 2,4 of 5 GHz is dan het enige. Dit speelde ook al bij mijn mediaplayer Xiaomi. 


Dus op dit moment werkt de box 12 gewoon standaard zoals hij wordt geleverd, met  1 super WiFi , eigenlijk alleen als extender.


pfff, als ik eerlijk mag zijn heb ik ook geen idee meer:thinking:

Wjb is toch wel dé forumgebruiker die er veel van weet.Even afwachten dus(als hij uberhaupt wil komen).

Anders weet misschien @NHendriks het.

Ik heb echt nul ervaring met zonnepanelen dus ik kan hier niet in bijdragen helaas. Ik zal straks nog even door het topic bladeren om te kijken of ik nog iets zie maar verwacht er niet te veel van.


Bandsteering was ook al een dingetje bij mijn vorige provider Tmobile. Dat was met tussenkomst van Tmobile op te lossen. KPN blijkt daar gezien de postings op dit forum nog niks aan te doen. Uitzetten van 2,4 of 5 GHz is dan het enige. Dit speelde ook al bij mijn mediaplayer Xiaomi. 

of gewoon de gehele wifi uit en je eigen router er achter.

 

ik snap overigens niet die fritzbox voorkeuren van velen, ja hele goede router, maar het kan gewoon simpeler en goedkoper met dezelfde stabiliteit


Bandsteering was ook al een dingetje bij mijn vorige provider Tmobile. Dat was met tussenkomst van Tmobile op te lossen. KPN blijkt daar gezien de postings op dit forum nog niks aan te doen. Uitzetten van 2,4 of 5 GHz is dan het enige. Dit speelde ook al bij mijn mediaplayer Xiaomi. 

of gewoon de gehele wifi uit en je eigen router er achter.

 

ik snap overigens niet die fritzbox voorkeuren van velen, ja hele goede router, maar het kan gewoon simpeler en goedkoper met dezelfde stabiliteit

Dan heb je dus 2 x NAT achter elkaar. Ingewikkeld. En extra stroomverbruik door een extra apparaat. 


of gewoon de gehele wifi uit en je eigen router er achter.

 

ik snap overigens niet die fritzbox voorkeuren van velen, ja hele goede router, maar het kan gewoon simpeler en goedkoper met dezelfde stabiliteit

Dan heb je dus 2 x NAT achter elkaar. Ingewikkeld. En extra stroomverbruik door een extra apparaat. 

En ook dubbele DHCP.Als je dat wilt liever een AP.


Enkel de ap functie maakt dat een mesh wifi niet correct werkt.

Dubbele nat hoeft niet per se een issue te zijn.

En dubbel stroomverbruik... Valt best wel mee hoor. Die fritzbox gebruikt pas veel stroom


Die fritzbox gebruikt pas veel stroom

Hoe kom je daar nu bij?


omdat er o.a. een dect zend unit in zit Nick

van de 7590AX:

15 watt en 22 in gebruik

van wat ik heb staan (2 apparaten) 6 watt en 7 watt, dus 13 watt samen in bedrijf. en hoger heb ik het nog niet kunnen meten met de slimme stekkers die er achter zitten.

een box 12 gebruikt 8 watt idle en in bedrijf ook die 13 watt

dus ja de fritz box is een onzuinig apparaat
ja tov de box 10 is ie zuinig… 


omdat er o.a. een dect zend unit in zit Nick

van de 7590AX:

15 watt en 22 in gebruik

van wat ik heb staan (2 apparaten) 6 watt en 7 watt, dus 13 watt samen in bedrijf. en hoger heb ik het nog niet kunnen meten met de slimme stekkers die er achter zitten.

een box 12 gebruikt 8 watt idle en in bedrijf ook die 13 watt

dus ja de fritz box is een onzuinig apparaat
ja tov de box 10 is ie zuinig… 

Er zijn meerdere modellen hé. Je hoeft niet de 7590 ax te nemen.


Volgens mij ben je afhankelijk van wat KPN je geeft als je het niet zelf koopt. En icm ADSL zal het wel die 7590 ax zijn.

Verder is het gewoon niet voor elk netwerk de ultieme oplossing. 

Ook die Fritz extenders zijn stevig aan de prijs.

Ik vind hem zelf behoorlijk overhyped.


Tja, zo kan iedereen wel wat roepen,… Mijn 7530 AC, verbruikt momenteel gemiddeld 36% van de maximale 18w. 

En dect heeft ook een Eco oplossing, wat standaard aanstaat, als je dect op dat moment niet gebruikt. Ik gebruik het sowieso al niet. 

 


Volgens mij ben je afhankelijk van wat KPN je geeft als je het niet zelf koopt. En icm ADSL zal het wel die 7590 ax zijn.

KPN geeft niet de 7590AX in bruikleen maar de 7590. Op pairbonding lijnen wordt de 7583 geleverd. ADSL komt overigens nog maar weinig voor, het wordt steeds meer VDSL icm een 8b of 17a-profiel of LR-VDSL. ADSL2+ kom je steeds minder tegen.


Tja, zo kan iedereen wel wat roepen,… Mijn 7530 AC, verbruikt momenteel gemiddeld 36% van de maximale 18w. 

En dect heeft ook een Eco oplossing, wat standaard aanstaat, als je dect op dat moment niet gebruikt. Ik gebruik het sowieso al niet. 

 

6,48 watt dus,Dat is echt niet veel.


De 7590 is idd iets zuiniger maar zonder wifi 6... Dan kan je beter eigen apparatuur neer zetten. Dan is die 7.50 per maand veel te veel.