Skip to main content

Ik heb een Solaredge bedraad via een utp verdeelkastje aangesloten op de Experiabox V10. 

Via telefoon weigeren ze me te helpen, wat een K*T bedrijf is die KPN.

De SolarEdge geeft de code 1100000, wat betekent dat er verbinding is met de router (eerste 1) en een IP adres krijgt toegewezen (de tweede 1). Het derde cijfer is een nul wat aangeeft dat de PING naar de rouer van SolarEdge mislukt, Ook de PING naar Google mislukt (de vierde nul).
Kortom de Experiabox geeft het signaal niet doorgeeft aan het internet.
 

Oplossing schijnt te zijn om de poort vrij te geven van de Experia waar de omvormer aan hangt .
Hoe doe je dat?

Zie: 

 

Natuurlijk kunnen ze je daar niet bij helpen want ze hebben geen verstand van omvormers.  Je moet bij je leverancier zijn van de omvormers. En als je hier op een normale manier om hulp vraagt is er vast een forumlid die je helpt.


Dank voor je snelle reactie.
Maar deze fout ligt toch écht aan de Experiabox.


Poorten openzetten is helemaal niet nodig. Hier ook een Solaredge. Bekabeld aangesloten via een switch. En of ik het nu via een switch of rechtstreeks in het modem zou doen. Het moet in de basis gewoon werken. Zeker met een V10 werkt dit probleemloos. 

Heb je het rechtstreeks al geprobeerd met een losse kabel? Wat gebeurt er dan?

Wat bedoel je met een 'utp verdeelkastje'?

Wat zit er verder op dat utp verdeelkastje aangesloten. (ivm eventuele storingsbron)? En heb je deze ook al eens gereset? 

En dat kpn je hiermee niet kan helpen is vrij logisch. Het is geen product wat in hun draaiboeken voorkomt 🤣


Kijk even het filmpje "SolarEdge LAN service" op ongeveer 8:30 minuten, dan snap je het wellicht.


Ik begrijp meer dan dat jij denkt, heb ik geen filmpje voor nodig,... Maar prima zo. Succes. 


Bedankt voor de reacties, maar nu heb ik nog geen oplossing voor het feit dat de Experiabox het signaal van de omvormer NIET doorlaat naar het internet..
Iemand anders die er nog even naar wil kijken?


Ik zou kunnen helpen, maar heb dezelfde vragen als jeroen:

  1. ik help alleen als het respectvol en niet vooringenomen is. Dus de bewoording K bedrijf, dat draagt niets bij, en support op een omvormer kun je niet verwachten.

Wat voor verdeelkastje spreken we over? hebben we het hier over een switch met IMGP snooping? 

Is alles al een keer uit en weer aan geweest?

Kun je de server van solaredge pingen vanaf de command line, om zeker te weten dat die server wel in de lucht is? Het zal niet de eerste keer zijn dat ie eruit ligt.

Het openen van poorten is absoluut flauwekul, poorten van binnen naar buiten staan altijd al open. Bovendien is het naast nutteloos, ook een beveiligingsrisico.


Dank voor je reactie.
Er zit een Netgear ProSafe 9 Port Gigabit Switch waarop zijn in totaal 4 Solaredge omvormers zijn aangesloten. Deze gewisseld met een andere identieke Netgear, gaf geen verschil.

De 3 stuks SolarEdge (noem  ze de oude) hangen hier al 2 jaar zonder connectieproblemen, het is de nieuwe recent aangeschafte Solaredge die niet wou aankoppelen.
Nu heb ik alles meerdere keren gereset, niets hielp.

Daarna wat draadjes verwisseld, de nieuwe omvormer werkte echter ook niet op het utp kabeltje van een andere omvormer die wél data doorgaf.

Interessant werd het toen ik dat kabeltje weer terugzette op de oude omvormer, die gaf toen ook verbindingsproblemen.

Nu zijn er dus 2 SolarEdge omvormers die geen data meer doorgeven en 2 "oude" die dit nog wel doen. Wellicht ontstaan er verbindingsproblemen bij apparaten die opnieuw worden aangesloten.

De Solaredge hulplijn gaf als oplossing:

Betreft de verbindings vraag raad ik u aan om de volgende poorten to forwarden in de modem router:

22222

22221

443

83

81

 

Zorg dat u een 100Mb poort ingang gebruikt.


iemand enig idee?


Thx, die netgear is prima.

 

Port forward gaat nooit werken, want hoe vertel je de router naar welke van de 4 omvormers er doorgestuurd moet worden? Je kunt een binnenkomend signaal maar naar 1 omvormer doorsturen. Maar zoals ik al aangaf, dit zou het verschil niet moeten maken. dit zijn poorten die gewoon open staan vanuit binnen.

Ik ben ook verbaasd over die 100MB poort, lijkt me ook niet correct er wordt automatisch geswitched als er 100mb poort op de omvormer zit.

Welke IP nummers hebben de omvormers? zijn ze via DHCP of op een vast IP dat toevallig dezelfde is?

Kun je die nieuwe ook via wifi laten communiceren?

 

 

 

 

 


Wat doen de lampjes bij de poorten op de switch? 

Bij 100 mbit zou de linkse moeten branden. Is dat het geval?

Log in op de Experiabox en controleer daar of u de omvormers allemaal ziet staan bij de aangesloten apparaten. 


Thanx voor je supersnelle antwoord!
Ik heb niet zo veel verstand hiervan, maar de omvormer die ik het eerst wel deed en nu niet meer geeft DHCP failure.

Voorzover ik weet hebben ze geen vast IP adres toegewezen, de vorige gewoon via utp kabeltjes aangesloten op de Netgear en ze deden het.

Wifi heb ik ook aan gedacht, maar er zit nu geen wifi op deze nieuwe omvormer. Zou ik kunnen kopen, maar denk dat het probleem elders ligt.


Als er een DHCP failure foutmelding is, dan ben ik toch bang dat er een vast IP of dubbel IP zit.

Kun je in de router kijken welke IP adressen er zijn uitgedeeld aan de omvormers?

Ik neem aan dat je de instellingen al gecheckt hebt?

https://solarpartners.nl/wp-content/uploads/2017/07/communication_troubleshooting_application_note_nl.pdf


Thanx voor je supersnelle antwoord!
Ik heb niet zo veel verstand hiervan, maar de omvormer die ik het eerst wel deed en nu niet meer geeft DHCP failure.

Voorzover ik weet hebben ze geen vast IP adres toegewezen

Moet ook niet. Maar ze moeten desalniettemin wel gewoon in de Experiabox staan.

de vorige gewoon via utp kabeltjes aangesloten op de Netgear en ze deden het.

Wifi heb ik ook aan gedacht, maar er zit nu geen wifi op deze nieuwe omvormer. Zou ik kunnen kopen, maar denk dat het probleem elders ligt.

Als bekabeld al niet werkt, begin dan niet aan WiFi. Dat is dan echt de oplossing niet.

Hoe staat het nu met de lampjes?


De helpdesk heeft enkel verstand van en/of hoeven je alleen maar te helpen met KPN apparatuur. Logisch. 

Loop je tegen problemen aan met klanteigen apparatuur ? Dan is er de Service plus optie.

Dan mag je overal over bellen. Je slimme lampen, deurbel, koelkast en waarom je slimme koffiezetapparaat vanochtend geen vers bakje koffie heeft gezet. En ja, ook omvormers.


links de kabel die naar de Experiabox gaat, rechts de aangesloten omvormers

 


links de kabel die naar de Experiabox gaat, rechts de aangesloten omvormers

 

Dus de switch krijgt geen voedend signaal binnen?


links de kabel die naar de Experiabox gaat, rechts de aangesloten omvormers

 

Er branden geen lampjes bij de linkse kabel. En de meest rechtse kabel, is dat een ander model omvormer? Want die heeft een 1000 mbit verbinding. De andere 3 een 100 mbit verbinding. Wat overigens helemaal niks geeft hoor. De tv ontvangers van KPN bijvoorbeeld, die doen ook alleen 100 mbit.


de experiabox (blauw-links) verbindt maar met 100? daar zit iets niet lekker. kabel of connectie is niet ok.

 

Het is overigens ook geen GS108E dus igmp snooping wordt niet ondersteund. Maar dat zal hier wel niet zo uitmaken als er geen ipTV aan hangt.


Branden idd geen lampjes bij de inputkabel van de switch.
Bij de uitgaande UTP kabeltjes op de Experiabox knipperen ook geen lampjes.
Wat nu verder te onderzoeken?


Branden idd geen lampjes bij de inputkabel van de switch.
Bij de uitgaande UTP kabeltjes op de Experiabox knipperen ook geen lampjes.
Wat nu verder te onderzoeken?

 

Staat modem wel aan? Branden alle lampjes erop? Heb je Internet? Kabels eruit en erin, totdat je klik hoort. Kabels wisselen van poort. Andere kabel ertussen. 


Zou de netwerkkabels maar eens testen. Zijn zo te zien zelf geknepen en mogelijk is dat niet helemaal goed gegaan. Zoek een paar netwerkkabels die gegoten zijn om te testen. Denk dat je dan snel de oorzaak hebt gevonden


Kabeltje naar de Netgear vervangen door een nieuw gegoten kabeltje en het werkt weer!

De nieuwe omvormer #4 krijg in niet aan het internet, blijft 1100000 aangeven op het schermpje van de omvormer


Nog dank voor de tip om de kabeltjes te testen!


Wat zegt die precies? Nog steeds dhcp failure?


Nee, de dhcp fail was van een andere omvormer, die is nu weer aangesloten. 

Deze foutmelding: 11000000 wordt bij SolarEdge omschreven als "De Ping test naar de router is mislukt".
Is raar want de omvormer #4 is met een nieuwe geknepen kabel aangesloten aan de Netgear router.

Dit kabeltje heb ik getest en werkt elders wel goed.