Skip to main content

Hoi allemaal,

Sinds KPN bij mij op 12 maart 2025 glasvezel heeft geïnstalleerd met een nieuwe Sagemcom Fast 5359 router, is mijn SolarEdge 500 HD-Wave omvormer structureel offline. Daarvoor werkte alles probleemloos. Sindsdien krijg ik hem niet meer verbonden via LAN of Wi-Fi, en ik loop vast in de oplossing.

Mijn concrete hulpvraag:

Hoe krijg ik mijn SolarEdge omvormer weer online voor monitoring?

Wat ik al geprobeerd heb:

1. Wi-Fi via 2.4 GHz:

• 2.4 GHz handmatig ingeschakeld op de KPN-router.

• SSID’s voor 2.4 GHz en 5 GHz gesplitst (eigen netwerknamen ingesteld).

• Er staat een Wi-Fi versterker op zolder, maar deze is bewust verbonden met het 5 GHz netwerk vanwege mijn werk.
    (Ik heb glasvezel genomen voor hoge snelheid, en op 2.4 GHz is de verbinding niet snel of stabiel genoeg voor dagelijks gebruik.)

• De omvormer kan echter alleen overweg met 2.4 GHz, en ziet het versterkte netwerk dus niet, want de omvormer staat op zolder en de modem beneden in de meterkast.

2. LAN-verbinding:

• LAN-kabel loopt van de omvormer (zolder) naar poort 4 van de router (meterkast).

• Routerinterface toont status van poort 4 als “inactief”.

• Geen lampjes of netwerkactiviteit zichtbaar.

• De LAN-kabel lijkt permanent aangesloten in de omvormer (komt via wartel naar buiten), dus ik kan deze niet testen.

3. SolarEdge SetApp en resetten:

• Bluetooth-verbinding lukt, maar vaak alleen in “alleen kijken”-modus. Lijkt alleen voor een monteur en eerste installatie bedoeld. Ik kan er niets mee.

• P-schakelaar 5 seconden op “P” gezet om installatiemodus te activeren. Helpt niet.

• Omvormer uit en aan gezet via schakelaar naar 0 en na een paar minuten weer naar 1. Helpt niet. 

• Firmware-update mislukt met foutmelding: “Bestanden niet opgehaald, scan een ander apparaat.”

4. Router:

• Andere apparaten functioneren prima via LAN en Wi-Fi.

• Router is gloednieuw sinds installatie glasvezel.

Wat ik zoek:

• Suggesties om de LAN-verbinding te testen zonder directe toegang tot de omvormer.

• Is het verstandig een aparte Wi-Fi versterker op zolder te koppelen aan 2.4 GHz voor de omvormer, naast de bestaande 5 GHz versterker?

• Wat kan ik zelf nog proberen? Of moet ik een monteur laten komen?

KPN Klantenservice zegt dat ze niets voor mij kunnen doen, behalve op mijn kosten een KPN-monteur sturen. Daar ga ik niet mee akkoord.
De problemen zijn ontstaan na de plaatsing van de nieuwe router en glasvezel.
De zonnepaneleninstallateur rekent €175 voor een oplossing. Ik overweeg die kosten op KPN te verhalen.

Alvast dank voor het meedenken!

Hi ​@ianb77 en welkom bij de KPN Community! Niet handig dat de omvormer niet werkt dus ik denk met je mee. 

Wat als je een Extra Wifi netwerk instelt op je wifi versterker? Als je die op alleen 2,4 Ghz zet ben ik benieuwd of de omvormer daar wel mee kan verbinden. 

Als ook dat niet werkt, lukt het je dan om tijdelijk een lange internetkabel aan te sluiten op de omvormer en deze door het huis heen naar je modem te laten lopen? Is puur tijdelijk, om te kijken of er dan wel verbinding te krijgen is. 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Hoi Sanne, Bedankt voor je reactie!

Mijn wifi versterker kan maar 1 netwerk tegelijk versterken. De enige optie is dat ik die een 2,4 GHZ netwerk laat versterken, maar ja, dan verlies ik op alle apparaten snelheid, alleen maar vanwege dit probleem.

Daarnaast is er nog een probleem: uberhaupt lukt het niet om verbinding te maken met het access point van de omvormer (het interne wifi-netwerk van de omvormer).

Dit betekent dus dat er ook iets mis is met de omvormer zelf, denk ik. Ik heb daarom nu eerst contact opgenomen met de installateur van de omvormer, om te kijken of zij dat onder garantie kunnen verhelpen.

Daarna ga ik proberen met een ethernet kabel de verbinding te maken.

En als dat niet lukt, zal ik de 2,4 GHZ verbinding proberen.​

Ik houd je op de hoogte, en iedereen die meeleest. Bedankt nogmaals.

@ianb77 Bij welke provider was je voor KPN? SolarEdge gebruikt standaard 192.168.1.x en KPN 192.168.2.x. Je moet de omvormer handmatig met wifi verbinden, via App gaat het niet wegens verschillende subnet.

Dank je voor je reactie! In mijn geval is dat het probleem helaas niet. Ik probeer namelijk verbinding te maken met het wifi-netwerk dat de omvormer zelf uitzendt (Access Point-modus) — dus niet via mijn router of thuisnetwerk.

Dat netwerk van de omvormer (SEDG_...) is zichtbaar op mijn apparaten, maar ik kan er via geen enkel apparaat verbinding mee maken, ondanks het juiste wachtwoord.

Ook ethernetverbinding werkt niet: er is geen linkactiviteit op de routerpoort.

Omdat het hier om lokale communicatie gaat (zonder dat internet of subnet een rol speelt), lijkt het op een defecte communicatiekaart in de omvormer.

Toch bedankt voor het meedenken!

Je hebt een omvormer die met een utp kabel is aangesloten. Wat heb je dan met WiFi te maken? Helemaal niks toch?

De KPN Box is soms een zeur wat betreft utp kabels/stekkertjes. Heb je een switch in huis? Kun je die er tussen zetten? Dus van KPN Box eerst naar de switch. Dan de kabel vanuit omvormer in de switch. 

Hmmm dan zou je zeggen dat SolarEdge dit op kan lossen. Hopelijk is het via hen dan snel geregeld, of je kunt in de tussentijd de tip van Marlon nog proberen. Wellicht werkt het daar ook al mee.

SEDG_...) is zichtbaar op mijn apparaten, maar ik kan er via geen enkel apparaat verbinding mee maken, ondanks het juiste wachtwoord.

Dus je kan niet met de hotspot van de omvormer verbinden, wat heeft dan met wifi van de KPN modem te maken?

Probeer handmatig de omvormer met wifi van KPN modem te verbinden (niet per App maar aan de omvormer zelfs)

1. Zet de AAN/UIT-schakelaar van de omvormer UIT (AC blijft AAN)
  2. Houd de OK-knop minstens 5 seconden ingedrukt
  3. Druk de knoppen "Omhoog, Omlaag, OKOmhoog, Omlaag, OKOmhoog, Omlaag" om het wachtwoord voor de configuratiemodus in te voeren:  "12312312"
  4. Ga naar communicatie menu
  5. Ga naar Wi-Fi configuratie
  6. Scan Networks

Ook ethernetverbinding werkt niet: er is geen linkactiviteit op de routerpoort.

Hier helpt alleen de omvormer te openen en controleren of de kabel in de ethernet-port zit. Je kan ook tegelijkertijd controleren of het wifi-module goed zit.

Hoi allemaal, het probleem is opgelost. De SolarEdge monteur is langs geweest. Het probleem bleek uiteindelijk bij de omvormer te liggen en had niet met KPN of met Glasvezel te maken. Het probleem is opgelost. Ik heb nu verbinding via een werkende Ethernetconnectie. Dat omzeilt de 5Ghz/2.4Ghz situatie.

(Wel heb ik de Superwifi-punten weggedaan. Dat gaf onstabiel internet en een onstabiele connectie met mijn printer. Ik heb nu Deco’s en dat werkt prima.)

Bedankt voor de hulp. Dit topic kan gesloten worden.

Reageer