Vanaf het moment dat wij een Fritz!box 7590 AX in huis kregen kan ik mijn Sonos apparatuur (gaat om een Sonos Connect) niet meer verbinden met de router. Ik heb al een half uur aan de lijn gehangen met de Sons helpdesk, geen resultaat. Fabrieksinstellingen van de Sonos hersteld, de Sonos app vernieuwd, het wifi wachtwoord veranderd (= het voorlopig laatste idee van de Sonos helpdesk), helpt ook niet.
In UK vond ik iemand met een Sonos Play en een Fritz!box 7590, zelfde probleem (21-10-2024), kan niet verbinden.
Wie heeft een oplossing?
Dus via de app kunt u geen netwerk (2.4- of 5Ghz) kiezen?
Wat gaat er wel en niet goed?
Ik kan gewoon de router kiezen, maar nadat het wifi wachtwoord is ingevuld (werkt goed bij alle andere apparaten) komt de melding “kan geen verbinding maken”.
Voor meer info zie https://support.sonos.com/nl-nl/article/set-up-your-sonos-connect
Vermoedelijk is er een probleem met de versie van de controller en/of de connect is al wat ouder.
De Controller? Wat is dat?
De Connect is al wat ouder, maar vereist de Sonos 2 app, niet de Sonos 1. Dat laatste dacht de helpdesk ook, maar bij uitproberen moest het toch de Sonos 2 app zijn.
De ‘controller’ is de app waarmee je de connect aanstuurt. Probeer dan de connect te zoeken in het netwerk, indien gevonden moet je verbinding kunnen maken.
Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest. Met de controller, de app, kan ik de Connect vinden. Daarna kan de router vinden en kiezen. Dat werkt dus allemaal zoals het hoort. Na het intikken van het wachtwoord volgt de weigering “kan geen verbinding maken”. Er moet dus iets zijn in de router dat maakt dat de Connect niet verbonden wordt.
Heb je al is de telefoon een herstart gegeven.
ik heb het zelfde gehad contact met helpdesk kwam niks uit. Toen dacht ik herstart even de telefoon. En daarna werkte het gelukkig.
Dat zou mooi zijn. Geprobeerd, maar het heeft geen effect. Tijdelijke wifi-verbinding van de telefoon met de Connect werkt dus wel (want dat is de werkwijze), maar daarna overschakelen naar de router niet.
Heb je al geprobeerd om de Connect eerst bedraad aan het netwerk te hangen en configureren?
Daarna WiFi wachtwoord voor Connect instellen en de bedrade verbinding verbreken.
Recent nog niet, in het verleden wel, dat leverde niets op, maar ik zal het opnieuw proberen. Bedraad aan het netwerk hangen kan goed, ik heb op dit moment de Sonos naast de router staan. Laat van me horen.
Hoi
Bedraad aansluiten helpt niet. Ik kan dan niet de wifi gegevens invullen.
Er is iets anders aan de hand, en dat is tijdens het steeds weer proberen gaan optreden (weet helaas niet wanneer precies): Ik zie nu de router niet meer als ik de app/de box laat zoeken naar in de buurt zijnde wifi stations (met de bedoeling hem daarmee te verbinden).
Ik zie wel een aantal wifi stations om me heen, maar het zijn er minder dan ik zie als ik bijvoorbeeld mijn laptop laat zoeken naar wifi stations.
De Fritz!box 7590 router gebruikt “WPA2 (CCMP)” beveiliging.
De Sonos box werkt met WEP, WPA, WPA2 beveiliging. WPA2 (CCMP) staat er niet bij.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn?
Probeer eens in te loggen in de FritzBox. Ga dan naar tab ‘Wi-Fi’ en ‘toegang voor gasten’.
Je kan een zg. gastennetwerkje aanmaken, met daarbij de versleuteling op ‘WPA2 + WPA3’ aangeven. Dan zou de Sonos het gastennetwerk moeten kunnen vinden en verbinden.
Dank voor je idee.
Helaas werkt dat niet. Ik heb al een gasten netwerk, en dat ziet de Sonos box wel (wat ik overigens vreemd vind). Echter als ik dat netwerk kies, dus al geprobeerd, begint de Sonos app te mopperen dat mijn telefoon op het andere ‘gewone’ netwerk zit, wat ook zo is op het moment dat ik in het huis ben. Ik zou er nog voor kunnen kiezen mijn telefoon ook over te zetten naar het gasten netwerk.
Heb al wel bedacht dat ik misschien moet proberen het beveiligingsprotocol van het 'gewone’ netwerk te veranderen in WPA2+WPA3.
Dat zou je ook kunnen proberen inderdaad. Ik ben benieuwd of je dan ook het ‘gewone’ netwerk ziet met de Sonos
Voordat ik WPA2+WPA3 probeer, moet ik dan alle apparaten weer opnieuw aanmelden? Zij er intussen een stuk of 10.
De test met het gebruiken van ons gasten-netwerk: de Sonos box ziet het netwerk wel, maar na intikken wachtwoord “we konden geen verbinding maken met …...”.
Uitgaand van het gasten netwerk heb ik in dat netwerk het beveiligingsprotocol omgezet van WPA2 (CCMP) naar WPA2+WPA3. Dat levert niets op, ook nu na intikken wachtwoord "we konden geen verbinding maken met ….”.
Theoretisch zou het nog kunnen dat ik bij de Connect box eerst de fabrieksinstellingen moet herstellen voordat ik een nieuwe poging doe. Dus fabrieksinstellingen hersteld. Daarna gebeurt er iets opvallends: ook het gastennetwerk wordt niet meer gevonden door de Connect box.
Zit hier iets bij? “De meeste Sonos producten hebben een 802.11b/g-netwerk nodig. Als je router is ingesteld op ‘alleen N’ of ‘alleen AC’ dan moet je dit veranderen in B/G/N (wordt ook wel 'gemengd’ genoemd)”
Ik kan die instellingen niet vinden als ik inlog bij de router.
Het lijkt er mijns inziens op dat er een instelling/eigenschap van de router is die maakt dat de Sonos connect geen verbinding kan maken.
Je zegt dat Sonos Connect al wat ouder is, klopt dat?
802.11b/g werkt in 2,4GHz. Heb je wel de dual band, d.w.z. 2,4 en 5GHz voor WiFi aanstaan?
Daar ga ik wel vanuit. Zijn de namen voor de beide banden dan wel hetzelfde?
Wellicht ten overvloede: via https://support.sonos.com/nl-nl/article/connect-sonos-to-a-new-router-or-wi-fi-network heb ik meer informatie gevonden voor je. Vooral het stukje:
‘niet-ondersteunde producten’ is van belang denk ik.
Dual band staat aan onder dezelfde naam. We hebben een aantal apparaten die met 2,45 werken en een aantal die met 5 werken.
De link die je stuurt noemt inderdaad de Sonos Connect (gen2). Nu weet ik niet of die van ons een gen2 is, maar de Sonos app maakt er uitstekend contact mee.
Dat is namelijk hoe het werkt. Vanuit de Sonos app wordt eerst via een tijdelijke rechtstreekse wifiverbinding tussen telefoon en box met de box contact gelegd. Dat werkt, dus de app en de telefoon hebben verbinding met de box. Daarna wordt via die verbinding door de Sonos app aan de box “opgedragen" om contact te zoeken met de router, en daar gaat het mis. Als de router gevonden wordt stopt het na het invoeren van het wifi wachtwoord, ‘kan geen verbinding maken’.
Da’s inderdaad erg vreemd. Toevallig gisteravond mijn Sonos One (gen1) weer eens aangezet, ook die wilde niet meteen connecten, maar dat was een update issue van de app op de MacPro. Sonos kan wel eens voor hardnekkige issues zorgen.
Het lijkt erop dat de box geen ‘retour’ kan maken naar de Sonos Connect. Zie je op de box bij ‘thuisnetwerk’ bij het tabblad ‘netwerk’ de Sonos Connect staan bij de ‘actieve verbindingen’?
Even voor de duidelijkheid: met “box” bedoel ik de Sonos Connect box, niet de router. Ik zal vanaf nu het woord box niet meer gebruiken.
De Sonos Connect maakt geen verbinding met de router. En dus zie ik op de router (d.w.z. inloggen bij de router via PC of laptop) de Sonos Connect niet. Ik zie hem (natuurlijk) wel als ik de Sonos Connect tijdelijk via een UTP kabel verbind met de router. Dat permanent doen is bijna onmogelijk, diagonaal door de woonkamer.
Ik denk dus niet dat het ligt aan de Sonos app, maar aan de Sonos Connect-Fritz!Box 7590 combinatie. maar welk aspect van de Fritz!Box router het is, nog geen idee.
Wat voor router heb jij?
De router die ik heb staan is een FB7590.
Ik heb nog een suggestie, in de FB bij ‘wifi’ tabje ‘beveiliging’ heb ik nog wat gevonden v.w.b. communicatie onderling.
Staat dat aan?
Helaas , ja staat aan.
Stap verder.
Ik heb de ‘Ondersteuning voor beveiligd aanmelden van wifi-apparaten (PMF)’ aangezet. Het leek me onlogisch vanwege de al wat oudere Sonos, maar toch maar eens proberen.
Nu ziet de Sonos Connect ineens mijn netwerk, d.w.z. de Frtiz!Box 7590 router, wèl!
Inloggen lukt nog niet, ‘kan geen verbinding maken’ (na intikken wachtwoord), maar deze zoekrichting levert dus iets op.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.