Skip to main content

Vanaf het moment dat wij een Fritz!box 7590 AX in huis kregen kan ik mijn Sonos apparatuur (gaat om een Sonos Connect) niet meer verbinden met de router. Ik heb al een half uur aan de lijn gehangen met de Sons helpdesk, geen resultaat. Fabrieksinstellingen van de Sonos hersteld, de Sonos app vernieuwd, het wifi wachtwoord veranderd (= het voorlopig laatste idee van de Sonos helpdesk), helpt ook niet.
In UK vond ik iemand met een Sonos Play en een Fritz!box 7590, zelfde probleem (21-10-2024), kan niet verbinden.
Wie heeft een oplossing?

Verder gezocht.
De in gebruik zijnde kanalen door mijn router:

En naar beneden scrollend zag ik ineens de Sonos Connect staan (niet verbonden met de router, maar als apparaat dat werkt met een wifi verbinding, zoals ik ook veel routers van andere huizen zie), als gevolg van het feit dat ik weer eens had geprobeerd verbinding tot stand te brengen tussen de Sonos en de router. De Sonos gebruikt voor de tijdelijke verbinding met mijn telefoon kanaal 1. Zou hij dat ook doen voor de verbinding met de router? De router lijkt voor de 2,4 GHz alleen 5 t/m 13 te gebruiken.
En kan ik de router opdracht geven kanaal 1 ook te (gaan) gebruiken? Zo ja heeft dat gevolgen voor de ander apparaten die gebruik maken van mijn router?

Dat zou zomaar kunnen, als je de kanalen inderdaad ‘vast’ hebt staan.

Ikzelf heb deze instelling.

Nog een suggestie: bij wifi beveiliging, naar beneden scrollen en staat deze optie aan?

Beide staan bij mij hetzelfde: ‘automatisch uitvoeren’ en ‘alle nieuwe wifi-apparaten toelaten’.
Kanaal dat nu door de router gebruikt wordt: 11.

Kanalen instellen ziet er zo uit.

2,4 GHz band, wifi-kanaal kan van 1-13, staat nu op ‘auto’. Wifi-standaard kan alleen op 4 of 6. Ik wil kanaal 11 dat nu gebruikt wordt niet uitschakelen. Eigenlijk wil ik het kanaal van de Sonos Connect wijzigen, maar dat kan volgens mij niet. Ik denk nog even na. Mogelijk terug naar de Sonos helpdesk, met deze kennis.
Overigens hartelijk dank voor het meedenken en de tijd die je erin steekt!!

Dank voor je update.

Graag gedaan, zelf vind ik e.e.a. ook leerzaam en leuk om erin te duiken. 

Zie ik dat goed? Wifi 6 standaard?? Dat zou ‘m weleens kunnen zijn i.c.m. met de oudere SC!

Bron: wikipedia

Als de SC met 802.11 b/g/n overweg kan, is 802.11ax iets teveel van het goede! Wellicht kan dat ook een verschil maken met connectie.

Zou inderdaad wel eens kunnen dat je gevonden hebt waar het hem in zit.
Ik dacht overigens dat jouw Sonos Connect ouder dan de mijne is, en die doet het wel met de FB.

Nummer dat onderop mijn Sonos Connect staat: 1703 94-9F-3E-25-32-0A-6. Dat tweede deel is een MAC adres. Als ik daarop zoek is het een Sonos MAC adres, uit 2015. Dat is net vóór 6.

Zelf heb ik geen Sonos Connect, wel twee Sonos One (gen1) en Play3 (gen1). Sinds een update van jaren terug, kon ik de Sonos Bridge, nodig voor een ‘extra’ netwerk, eruit halen en de SO (in stereo paar) rechtstreeks op wifi zetten i.c.m. de FB7590. Dit werkt uitstekend met Sonos Radio en Apple Music.

Ah dat is een uitgebreidere configuratie. Hier alleen de Connect gekoppeld aan een audioversterker.
Zou het iets uithalen als ik bij de 2,4 GHz de wifi-standaard op 4 zet i.p.v. 6? Want dat kan namelijk. En wifi-kanaal op ‘autokanaal’ laat staan? Ik weet niet of andere apparaten van die ‘4’ last van zullen hebben. Wij hebben een P1 meter die via 2,4 GHz communiceert en een zonnepaneel controller (zo noem ik dat apparaat maar even) die dat ook doet.

‘t Kan geen kwaad als je deze naar de volgende waarde zet, de meeste apparaten kunnen hiermee overweg.

Ikzelf heb de ‘aanbevolen’ optie, dus op ‘auto’ gezet.

Geen succes.
Of moet ik na instellen van 2,4 GHZ wifi-standaard op 4 eerst de router opnieuw opstarten? En mogelijk de Sonos app verwijderen en opnieuw installeren?

Dat laatste zou niet nodig zijn. Het kan geen kwaad om na elke verandering even opnieuw op te starten. 

Ok, dat wordt morgen, de TV staat aan 😎. Dank.

Geen resultaat.
Router opnieuw opgestart. Zag hem eerst niet met de Sonos Connect, maar na omzetten beveiliging van WPA2 naar WPA2+WPA3 wel. Toch nog steeds na intikken wachtwoord: ‘kan geen verbinding maken’.
Na het in de router overschakelen van ‘Automatisch kanaal kiezen’ naar ‘handmatig instellen’ is door de router bij de 2,4 GHz gekozen voor kanaal 1. Precies het kanaal dat de Sonos Connect ook gebruikt. Ik had blijde verwachting, zoals dat heet, maar dus niet.
Ik ga nog eens overleggen met de helpdesk van Sonos.

2x gebeld met de helpdesk van KPN.
De Sonos Connect maakt inderdaad gebruik van (waarschijnlijk) maximaal wifi 4. Hun advies was schakel de de router terug naar wifi 4. Dat heb ik dus aal gedaan. Daarna: schakel het 5 GHz signaal tijdelijk uit, en probeer dan de Sonos Connect te verbinden via de 2,4 GHz. Heeft geen resultaat.
Als laatste optie: geef de 2,4 GHZ verbinding en de 5 GHZ een andere naam en probeer dan verbinding met de 2,4 GHz te realiseren. Geen resultaat. Ik heb wel steeds de router opnieuw opgestart.

Zaten we toch op het goede spoor… jammer, dat het allemaal niet werkt. Je zou eventueel nog kunnen proberen om via een pc of laptop de Sonos controller te verwijderen en opnieuw binnen te halen. Dit is de nieuwste versie:

Voor de rest drogen mijn ideeën een beetje op. Misschien is er een mede community lid die nog een blommig idee heeft?

Dat kan ik me voorstellen, dat er een eind is aan je ideeën.
Ik heb vandaag ca. een uur gebeld met de Sonos helpdesk. Alle dingen die ik al gedaan heb met hulp van jou, en op aangeven van de KPN Helpdesk, waren de basis. Heb het 2,4 GHz signaal op wifi 4 laten staan, hij vond ook dat de goede weg is, bij de Sonos Connect de fabrieksinstellingen hersteld en de Sonos app gereset (zit onder het poppetje, en dan ‘app-voorkeuren'). Dat laatste had ik nog niet eerder gedaan. Daarna begon de Sones Connect, na het doorlopen van het gebruikelijke proces onder aansturing van de app, verbinding te maken, wat hij nog nooit gedaan heeft. Helaas kwam er na 20 seconden toch weer de melding ‘kan geen… enz.  Maar er gebeurde dus wel iets wat weer een stapje verder is. Jammer genoeg hield het toch op, ondanks alle moeite daarna. Hij vroeg nog naar of de wifi4 met 20.000 Hz werkte of 40.000. Dat wijzigen zou nog een weggetje kunnen zijn. Kon ik echter niets aan wijzigen.
De veronderstelling is nu dat het aan de hardware van de router kan liggen. Ik ga nu eerst testen op een andere router, bijv. bij de buren.
Mijn Sonos controller heeft versienummer 80.11.33, release 20241024 (Android 13). Lijkt me tamelijk recent.

Die is zeker recent te noemen. De iOS versie is 80.11.39, rel.29.10.2024. Hopelijk geeft dat testen een positief resultaat.

Het is gelukt, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom nu wel.
Ik had, als laatste strohalm, hulp gezocht bij AVM in Berlijn, de leverancier van de router Fritz!box 7590. Die heeft me een stel punten gestuurd die ik moest nalopen. Daar was niets nieuws bij en het leverde niets op.
Toen heb ik nog eens de basis-werkwijze van Sonos support uitgevoerd, want die leek het dichtst in de buurt te komen van verbinding van de Sonos Connect met de wifi.
- de router zo instellen dat de 2,4 GHz frequentie werkt met wifi4 (en niet met wifi6). Want de Sonos werkt via de 2,4 GHz frequentie, en met wifi4. De 5 GHz frequentie staat gewoon op wifi6.
- in de Sonos Connect de fabrieksinstellingen herstellen
- de Sonos app resetten

Daarna de procedure met de Sonos app weer uitgevoerd: verbinding met de Sonos Connect zoeken en dan de Sonos Connect opdracht geven verbinding te maken met onze router. De router werd gevonden en na ca. 45 seconden wachten werd de verbinding tot stand gebracht. Bij dat laatste - de verbinding tot stand brengen - ging het tot nu toe steeds mis.
Mijn vermoeden is dat we, toen ik met hulp van Sonos support deze weg bewandelde, pech gehad hebben. En we hebben het toen niet opnieuw geprobeerd. 

Opvallend was dat - direct nadat de verbinding tot stand gebracht was - er een update binnen kwam op de Sonos Connect. Die update is dus al die keren dat ik de Connect met een netwerkkabel aan de router had hangen niet binnengekomen. Het is volgens mij niet mogelijk na te gaan wat het versienummer of firmware nummer is van het systeem dat nu op de Connect geïnstalleerd is. Erg jammer, gemiste kans.

@A. van der Hoeff Super fijn dat e.e.a. nu wél werkt zoals het hoort! Leuk om te horen welke stappen je hebt gevolgd en we waren samen op de goede weg.

Heel veel luister plezier, met de Sonos Connect i.c.m. de Fritz!

Dank je wel, en we waren inderdaad op de goede weg, dankzij jou.
Ik heb nog wat aan het bericht toegevoegd, over de op de Connect geïnstalleerde firmware, als het zo heet tenminste. Ik wil nu eigenlijk wel weten welke versie erop staat.
Heb die vraag ook neergelegd bij Sonos support.

@A. van der Hoeff Geen idee hoe je daar zo snel achter kan komen, nog even de Sonos pagina’s doorgelopen, maar helaas niets voor je kunnen vinden. Blij dat het werkt i.i.g.

De op de Connect geïnstalleerde firmware is toch te vinden in de Sonos app, ik had niet goed genoeg gezocht. Sonos support reageerde op mijn terugkoppeling.
Instellingen (tandwiel) > Beheren > Over je systeem. Daar staan het versie nummer van de app en het versienummer van de firmware van de Sonos Connect.

Zo eenvoudig kan het zijn. Dank voor je berichtje, weer wat geleerd. Top!

Reageer