Skip to main content

Hallo, ik was hier al vaker, maar wellicht ben ik hier in het verkeerde onderwerp of topic-pagina beland, maar dan moet dan maar even. Wel excuus mocht dat zo zijn.  Ik kom er gewoon ff niet uit qua zoeken naar ‘mijn’ probleem. Want,  ik heb een prachtige KPN Box 12 in bruikleen. Doet het prima. Niets van te zeggen. Maar, ik ondervind helaas twee ongemakken waarbij ik hulp nodig heb. Sinds deze Box 12 ‘in de lucht’ is, wil mijn Samsung HW-Q90R Soundbar niet meer aan WiFi koppelen. In het forum van Samsung wordt beschreven dat deze soundbar géén 5GHz signaal ‘lust', alleen 2,4. Zou kunnen want voorheen was er geen probleem. Nu, in de Android-app Smartthings blijft de soundbar offline. Wat ik ook probeer. Mijn TV echter, Samsung QLED QE75Q90R (Model 2019) maakt 't blijkbaar niet uit, want die doet 't perfect op WiFi. Nu meen ik te weten dat de Box 12 zélf uitmaakt op welke frequentie die uitzendt. Da's prima, maar in geval van géén WiFi in mijn soundbar (melding: WiFi disconnected) zou ik graag willen instellen dat ik zélf 5GHz kan uitschakelen om vervolgens verbinding met 2.4 GHz tot stand te kunnen brengen in, je raadt 't al, mijn soundbar.  Ik ken daarvan onderhand de handleiding uit mijn hoofd! Vervelende is dat ik géén spotify meer kan beluisteren alsmede géén internetradio. Verder werkt 't apparaat uitstekend want is verbonden met de TV via HDMI-ARC-aansluiting. Dit is probleem 1. Probleem 2 is dat ik via de webinterface niet in de router kan komen. Veld Admin blijft uitgegrijsd en in combinatie met het wachtwoord, wat ik lees op de sticker achterop de Box 12, krijg ik de melding “wrong login information”. Ik snap 't allemaal, maar  hoe kom ik dan wél in de 'krochten’ van mijn Box 12. En ja, mijn Netwerk heeft een andere naam gekregen evenals het wachtwoord. Hiermee ben ik bekend. Sorry voor mijn ellenlange uitleg, maar wellicht dat iemand mij op weg kan helpen. 

Goedemiddag @ElbersHJ ,

Welkom terug op het Forum. 

Wat vervelend dat je sinds de komst van de V12 niet meer van jouw muziek kan genieten via de soundbar. Het kan inderdaad wel eens voorkomen dat een apparaat het 5ghz signaal niet herkend. De experiabox V12 is een dualband modem, dit houdt in dat hij zowel een 2,4ghz als een 5ghz band gelijktijdig uitzend. De meeste apparaten kiezen dan zelf het meest geschikte signaal, maar dat gaat niet altijd goed. Als dit problemen oplevert is er de mogelijkheid om deze twee banden te splitsen door beide banden een ander SSID te geven. 

Je zat op de goede weg.  Je kunt de namen van de 5ghz en 2,4ghz van elkaar wijzigen door in te loggen op het modeminterface. Dit kan door mijnmodem.kpn in te voeren in de adresbalk. Ik begrijp dat dat momenteel niet lukt helaas. Heb je al geprobeerd om het modem een reset te geven? Dit kun je doen door een paperclip of tandenstoker in het reset gaatje op de achterkant van het modem te steken. Als het goed is kun je dan het ‘admin password’ die je achterop het modem vindt gebruiken om in te loggen. Let op, het hele modem gaat dan wel weer terug naar de fabrieksinstellingen.

Ik hoop dat het zo lukt, zo niet hoor ik graag van je. :grinning:

 


Dag Hanna, dank voor je antwoord. Inmiddels was ik erachter hoe ik toch in het modeminterface kon komen. Inderdaad een reset van het modem waarna ik zelf kon inloggen. Ik was in de veronderstelling dat de namen van netwerk en wachtwoord ook terug op ‘default’ zouden teruggaan, maar dat was niet het geval 🙂. Nu ben ik erg voorzichtig in dergelijke modem-omgevingen. Voor je het weet vink je zaken uit/aan die ‘niet handig’ zijn. Toch heb ik 5GHz kunnen uitvinken, dus nu is alleen 2.4GHz actief.  Het resultaat is echter dat ik mijn soundbar nog steeds niet online wil. Snap er geen hout van. In SmartThings blijft deze ‘offline'. Alle pogingen om het te verhelpen zijn mislukt. Gek eigenlijk, want voorheen was deze wél online in de app. Toen kon ik gewoon mijn radiozender en spotify spelen. Conclusie: ik heb nog géén uitweg gevonden. Denk ook dat ik voor dit probleem nu verder moet schakelen naar het forum van Samsung. Heb wel gelezen dat massa's mensen met dit probleem kampen en er op gehamerd wordt op het uitschakelen van 5GHz.  Nu dit nog niet helpt ga ik verder puzzelen. Dank voor nu! 


Login op de V12 en zet wifi 6 uit door de wireless mode van zowel 2.4 als 5GHz te wijzigen naar de waarden zoals onderstaand aangegeven.

Kan je de soundbar nu wel verbinden met de wifi?


Beste WJB, hartelijk dank voor je reactie en een voorstel hoe de instellingen aan te passen van de V12.  Allereerst heb ik printscreens gemaakt van de default instellingen. Daarna jou voorstel toegepast. Het gaat dus alleen voor beide om de ‘wireless mode-instelling’. WiFi6 ging inderdaad uit. Maar dat maakt me niet uit. Ik heb al snel internet (500/500) dus dat beetje is niet erg op mijn S10+. Mijn andere telefoons blieven geen WiFi6, dus OK. Heb de netspanning van TV en soundbar éérst nog eraf gehaald. En toen, spannend en..eh, helaas. In SmartThings blijft mijn soundbar offline. Toch typisch, mijn TV maakt er geen probleem van, anders dan dat ik al eerder opmerkte dat (bij uitschakelen van 5GHz), Youtube filmpjes iets langer tijd nodig hebben om te laden met 2.4GHz. Maar het is secondenwerk. Bij de bron-instelling van de soundbar, blijft bij zappen naar WiFi, deze ‘disconnected’ aangeven. Ik heb de V12 ook nog uitgeschakeld, maar met hetzelfde resultaat. Het laat me niet los, zeker vanwege het feit dat ik de soundbar wél aan WiFi heb gehad. Want juist bij WiFi kan ik in het menu van SmartThings de soundbarsettings beter afregelen en andere features zoals TuneIn en Spotify benaderen. De zoektocht gaat gewoon door. Ik switch tussen de fora van KPN en Samsung want ik weer zeker dat érgens de oplossing voorhanden is. Maar ja, waar? Dank je wel hoor. Suggesties blijven altijd welkom!


Jammer om te lezen dat het uitzetten van wifi 6 geen soelaas heeft geboden. Er zijn anderen met een Sonos soundbar bij wie het probleem daarmee wel verholpen werd.


Ja, jammer, maar ooit komt het goed. Overigens…..Sonos werkt misschien met een andere appbediening. Ik bezit dat merk niet. Het gaat hier over mijn amsung HW-Q90R Soundbar, maar dat even terzijde, maar  toch maar even genoemd om verwarring te voorkomen. Dank en fijne avond!


Sprak i.v.m. dit onderwerp een KPN monteur die bij mijn vader werkzaamheden moest verrichten. Die zei….dat je voor betreft het WiFi kanaal “AUTO”  in BOX 12 moest uitschakelen met ook (natuurlijk) 5 GHz uitgeschakeld. Ik moest zou kiezen tussen kanaal 3,6 of 9.  Geprobeerd, maar tot op heden géén succes. Ik bedacht me om in SmartThings de soundbar los te koppelen. Vrees is een beetje doordat ik totaal geen WiFi meer kan ontvangen in de soundbar, ik deze nimmer meer zal kunnen koppelen in SmartThings. Voorlopig géén succes dus. Ik wacht op betere tijden.


Reageer