Skip to main content

De instellingen van de WIFI op het KPN modem zijn te beperkt. Ik wil guest WIFI aan op 2.4GHz en mijn eigen WIFI aan op 5GHz. Dit kan dus niet. Automatisch wordt gasten WIFI aangezet op het kanaal dat ik voor mijn eigen WIFI kies. Ik wil deze koppeling niet. Het feit dat ik geen verschillende SSIDs kan instellen voor mijn eigen WIFI netwerk voor 2.4 en 5 GHz maakt het vrij nutteloos

Het is geen koppeling. Een gastennetwerk en het eigen netwerk naast elkaar op 2,4 GHz en 5 GHz kan prima. Die zijn gewoon gescheiden. Uw buren hebben ook allerlei netwerken op 2,4 en 5 GHz. Dat levert ook geen problemen.

Wilt u desondanks meer mogelijkheden, dan zult u eigen WiFi apparatuur aan moeten schaffen. Van bijv. Netgear of TP-Link.


Hallo @Arno_k , welk merk en type modem heb je?

Je maakt een denkfout door te denken dat gasten die op hetzelfde wifikanaal zitten als jij, bij jouw gegevens kunnen komen, dat is niet zo. Die scheiding tussen hoofdgebruiker en gastgebruiker wordt op IP-niveau geregeld, jullie kunnen niet bij elkaars netwerken komen.

 


Nee ik maak geen denkfout want ik heb het niet over 'het bij elkaars gegevens komen’ Ik heb het over de signaal. Ik wil voor mijn gasten alleen (, of misschien ook) een 2.4 GHz signaal. Ik wil geen gecombineerde SSID voor 2.4GHz en 5GHz, want 'die luie devices’ pakken het sterkste signaal, niet het snelste netwerk. 2.4GHz is door lagere frequentie vaak sterker, maar het is een langzamer netwerk. Dus wil ik zelf bepalen of ik 5GHz of 2.4GHz netwerk kies. Dat kan je dus niet instellen. 

Zet ik 2.4 GHz aan voor gasten netwerk, dan zet het KPN modem automatisch 2.4 GHz aan voor thuisnetwerk. 

Zet ik 5GHz uit voor gasten netwerk, dan zet ik dus ook 5GHz uit voor thuis netwerk.

En prima om 2.4GHz en 5GHz netwerken naast elkaar te hebben, daar zit het probleem niet. 

 


Hallo @Arno_k , de enigste oplossing is dan een eigen accesspoint aan te sluiten die over dual band beschikt en een dualband gasttoegang heeft.

 


Dat kan ook niet, want de kpn router is ook dhcp server. Een tweede AP met gastenfunctie (ik heb een tweede AP) werkt niet omdat gasten netwerk geen dhcp vindt. 
Ik snap gewoon niet waarom de kpn/leverancier van die router de software niet zo instelt dat je 2.4/5GHz en gasten/thuis wifi volledig loskoppelt qua instellingen. Waarom kan ik wel voor gasten netwerk twee ssids instellen en voor thuisnetwerk niet. beetje zonde om daarvoor andere apparaten aan te gaan schaffen
 


Voor een goed veilig gastennetwerk wat je zelf naar eigen inzicht in kunt stellen, zoals u wilt, heb je inderdaad een 2de router achter de KPN Box of andere router ter vervanging van de KPN Box nodig.


Dat kan ook niet, want de kpn router is ook dhcp server. Een tweede AP met gastenfunctie (ik heb een tweede AP) werkt niet omdat gasten netwerk geen dhcp vindt. 
Ik snap gewoon niet waarom de kpn/leverancier van die router de software niet zo instelt dat je 2.4/5GHz en gasten/thuis wifi volledig loskoppelt qua instellingen. Waarom kan ik wel voor gasten netwerk twee ssids instellen en voor thuisnetwerk niet. beetje zonde om daarvoor andere apparaten aan te gaan schaffen
 

Niet alleen zonde maar ook schandalig, erg jammer dat we extern naar oplossingen moeten zoeken voor een functie die in het verleden ALTIJD mogelijk was. Begin enorm mijn geloof in KPN te verliezen. Ikzelf zit met het probleem dat mijn laptop gaan 5ghz ontvanger heeft maar toch wordt het ingedeeld bij de 5ghz frequentie. Volledig nutteloos kan je wel zeggen en kan nu niet meer mijn laptop draadloos gebruiken thuis. Net nog door genomen en dacht wellicht een een gast frequentie te kunnen openen met puur en alleen 2.4GHz voor mijn laptop. Maar dat gaat ook niet.


Een laptop zonder 5 GHz WiFi? Dat is dan toch wel een oud beestje onderhand...


Reageer