Skip to main content

Regelmatig slecht bereik via mijn SuperWifi apparaat.

Is het mogelijk om alleen via 5GHz te verbinden ?

Nu schakelt hij vaak naar 2,4

Als de SuperWFi (of je draadloze client) vaak naar 2.4 GHz schakelt, vraag ik me af of er niet teveel obstakels zijn om draadloze verbinding met 5 GHz überhaupt wel in stand te houden?

2.4 GHz gaat beter door muren en vloeren heen dan 5 GHz.


ik woon gelijkvloers : 5 meter tussen de twee superwifi punten + een gipsen wand

De eerste staat naast de router , tweede 5 meter verder , TV weer 5 meter verder

Op de wifi extender zie ik soms 5GHz  1733 Mbps  of  2,4GHz  463 Mbps

Netflix stopt af en toe


Nee, je kunt 5 GHz niet forceren. Kunt u niet beter een kabel leggen?


Nee , dat is de reden , dat ik deze dure oplossing heb aangeschaft


ik woon gelijkvloers : 5 meter tussen de twee superwifi punten + een gipsen wand

…...

Op de wifi extender zie ik soms 5GHz  1733 Mbps  of  2,4GHz  463 Mbps

Een gipsen wand "lijkt” nu juist weinig dempende weerstand te geven voor draadloze connectie, maar met de chemische samenstelling en meer kristallijne samenstelling van gips staat het materiaal toch bekend als behoorlijk WiFi dempend.  Mogelijk nog aangevuld  met een metalen gaaswerk in die gipsplaten als bewapening / stevigheid, in dat geval nog veel meer.

Dus ik kan me voorstellen, dat juist eerder die 5 GHz WiFi daarin wordt tegengehouden.
Heb geen indicatie “waar” die gipsen wand als indeling in je woning is aangebracht? Maar kun je die eerste WiFi extender niet met een gaatje door de gipswand heen vóór die gipswand plaatsen?
Dat zou naar ik vermoed direct al erg veel kunnen schelen.


nee , dat gaatje door de wand is geen optie.

Probleem is , dat er om mij heen in de flat veel wifi gebruikers zijn , waar ik kennelijk last van heb.

Het lijkt goed te werken op 5GHz , nu op kanaal 60 .

Echter bij instellingen kan ik hem niet vast zetten op 60 , maar kan alleen kiezen uit 36 tot 48   ??!!

Anders zou ik hem ipv auto , op 60 vast zetten.


Dat is ook niet toegestaan he. Die kanalen zijn voor andere doeleinden.


nee , dat gaatje door de wand is geen optie.

Waarom niet? Gewoon een boor van 20 mm er door rossen. Kan je het stekkertje gewoon aan het kabeltje laten zitten. Lekker makkelijk 🥰


dat gaatje is geen probleem , maar met dat gekke voetje kan je hem niet fraai ophangen.

dat van kanaal 60 wist ik niet , maar in “auto” mode heeft hij die zelf gekozen


Kanalen boven de 48 zijn zgn "DFS" kanalen die gedeeld worden met o.a. militaire en buienradars en apparatuur van bv brandweer. Zodra het modem detecteert dat er een dergelijk apparaat in de buurt is, zal het de wifi onderbreken omdat wettelijk gezien deze diensten allemaal voorrang hebben. Lage kanalen t/m 48 zijn geen DFS kanalen en hebben dus dit probleem niet. Sommige providers hebben er voor gekozen om het gebruik van die kanalen onmogelijk te maken.


dat gaatje is geen probleem , maar met dat gekke voetje kan je hem niet fraai ophangen.

Dat half boog voetje zit met één schroefje “binnenin” vastgeschroefd.
Er zijn gebruikers die het schijfje met veel moeite en kans op beschadiging open hebben gemaakt, en dat voetje eraf hebben gehaald. Maar dan nog zit je met de voeding en ethernetkabeltje aan de achterkant van dat eerste WiFi-punt, wat voor wandmontage in de weg staat.

Er zijn via google wel plaatjes van te vinden een keer hier ergens als reactie op het forum.

Het gemakkelijkste gebruik je een metalen hoek profieltje, en een vrij dik houten blokje wat je dan haaks op de wand kunt schroeven.  Het eind 6 cm cm van de wand af.

Op de kopse kant van dat blokje,  --feitelijk een stukje vooruitstekend van de wand--
een schroefje erin, wat past in het ophanggaatje van de SuperWiFi, als je het dekseltje achterop met QR-code eraf schuift.

Dan zit de SuperWiFi dus eigen iets vooruit vanaf de wand bevestigd.
En is er nog voldoende ruimte aan de achterkant voor de plugjes van voeding en kabel.
En al helemaal voor het halfboog voetje wat dan “vrij” voor de wand hangt.
 

 

 

 


Overigens voordat je allemaal gaat hobbyen, zou ik het eerst eens testen met een losse kabel even door de ruimte getrokken, of bevestiging vóór de wand het gewenste effect oplevert.  :wink: