Skip to main content

Ik ben op zoek naar de manier om mijn nieuw aangeschafte Hue Bridge op mijn Wi-Fi aangesloten te krijgen. De situatie ter plaatse:

Sinds enkele maanden beschik ik over een KPN router met twee superwifi satelieten. Werkt als een trein. Ik gebruik ook al een tijdje Hue lampen via de Hue Bluetooth app, ook als een zonnetje.

Ik heb nu een uitbreiding van mijn Hue lampen aangeschaft waar een bridge voor moet worden geïnstalleerd. Volgens de handleiding plug and play; stekker in het stopcontact, kabel in de Wi-Fi router en klaar ben je. Ik zie alle lichtjes op de bridge branden, maar de Hue app vindt de bridge niet, ook niet de 'gewone' Hue app.

Nu vraag ik me af, kan dit veroorzaakt worden door de superwifi? Deze opstelling neemt in principe de Wi-Fi functie van de router over. Om de bridge te vinden moeten de bridge en de app in hetzelfde Wi-Fi netwerk hangen. Als de router niet meer het primaire Wi-Fi apparaat is, werkt het dan nog als ik de bridge op de router in plug? 

Heeft iemand een suggestie of een oplossing? Wat doe ik verkeerd of wat kan ik doen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Dat is vreemd. Je hebt de Hue direct in het modem??


Dat klopt. Ik ben geen techneut, maar zover kom ik nog wel 😉

Alle lichtjes op de bridge staan aan. Het lichtje op de router van de Wi-Fi niet, maar dat is waarschijnlijk omdat die functie is overgenomen door de superwifi.


Overigens branden de drie bovenste lichten op de bridge, maar de grote niet. Deze geeft aan of de bridge de lampen kan vinden. De Hue app (beide varianten geprobeerd) vindt de bridge niet.

Voor de duidelijkheid, ik ben ook bij Hue aan het troubleshooten, maar wat ik mij in de context van mijn KPN producten afvraag is of het feit dat superwifi de WiFi functie van de router heeft overgenomen het probleem zou kunnen veroorzaken. 


Nee dat veroorzaakt het probleem niet.  Althans bij mij niet.


Je hebt de grote knop op de bridge ingedrukt toen de app aan het zoeken was ernaar?

 

Anders even resetten.


Ik heb een Router van de KPN met twee WiFi versterkers.

Als ik de Hue bridge verbind met een kabel naar de router en mijn telefoon is verbonden met een WiFi versterker, dan ziet mijn app de hue bridge niet. Het wordt gezien als twee verschillende netwerken.

maar ik kan mijn telefoon niet rechtstreeks verbinden aan de router, want die WiFi werkt niet meer als er een wifiversterker op is aangesloten. 
(Daar ging de toegevoegde waarde van mijn eerste WiFi versterker, maar dat is een ander verhaal)

de manier waarop het wel werkt:

een aparte wifirouter met een kabel aansluiten op de router van de KPN. Zowel de telefoon als de hue bridge verbinden met die router. Dan kan ik de bridge in mijn app vinden.

Geen echte oplossing, maar bewijst wel de hue bridge de kpn router en de wifiversterker ziet als aparte netwerken.

heeft iemand een goede oplossing?


Wifi netwerk met Versyerker is aangelegd door een KPN monteur. Die vertelde mij dat wifisignaal van de router niet meer werkt als er een Wifiversterker op wordt aangesloten. Er komt deze zomer een update die dat moet verhelpen 


Wifi netwerk met Versyerker is aangelegd door een KPN monteur. Die vertelde mij dat wifisignaal van de router niet meer werkt als er een Wifiversterker op wordt aangesloten. Er komt deze zomer een update die dat moet verhelpen 

Welke Experiabox heeft u? En welke versterkers? U heeft geen andere routers en WiFi apparatuur in het netwerk? Want u heeft het over een "aparte wifirouter", deze was niet in gebruik?


Alles is gistermorgen aangelegd. De Expedia box is box12 en de wifiversterkers zijn van de KPN.

de extra router had ik aangesloten als test, toen de hue bridge niet gevonden kon worden.

 


Heb je de wifi van de Box 12 uit staan?


Ik heb nadat de monteur weg was, daar niets aan gewijzigd. Kun je de WiFi uitzetten? Dat wist ik niet, maar ik denk van wel. Volgens de monteur gingen het WiFi signaal van de router niet samen met die van de versterkers


Het is verstandig om de wifi van de 12 uit te zetten. Er zit een knopje aan de zijkant waarmee je dat kan doen.  Lukt dat niet dan inliggencen uitzetten.  Daarna help ik je even verder met de hue bridge. 


WiFi staat inderdaad uit.


Is de KPN Box voorzien van de laatste update?

 


Ik neem aan van wel. Hij hangt er nu 1,5 dag…

maar hoe check ik dat?


Gebruik je wel de goeie Hue app??


Inloggen op http://192.168.2.254. Het Admin Password staat achterop, helemaal onderaan op de witte sticker.


Ik gebruik de goede Hue app, want ik kan wel verbinden op een andere router die ik heb.

en ik check de router update


Die andere router heeft dan wellicht een andere ssid dan je Wi-Fi van de super wifi's. 


Ik heb de laatste versie, dezelfde als in het screenshot


En die andere router heeft inderdaad een andere SSID. 
 


Ok. De bridge is dus met een kabel aangesloten op de box 12. Je gebruikt alleen de Wi-Fi van de super wifi's? Ik denk dat de Hue de Wi-Fi van de super wifi's ziet maar je telefoon de Wi-Fi van de router gebruikt of andersom.


Correct


En de hue app is versie 3.48.0


Je telefoon moet wel hetzelfde Wi-Fi netwerk gebruiken als de bridge.