Skip to main content

Ik heb een slimme deurbel die alleen met 2.4 ghz wifi werkt. Met alleen de experia box was dit geen probleem, hier kon je 2 wifi netwerken maken, 1 voor 2.4 en 1 voor 5ghz. Nu hebben we 2 superwifi punten om het bereik op zolder te verbeteren. Dat werkt prima, alleen kan de deurbel geen verbinding meer maken. Hoe is dit op te losen?

Welke Experiabox heeft u? Zenden de SuperWiFi's nu dezelfde naam en wachtwoord uit als die u voorheen voor de deurbel gebruikte?


We hebben een v10 (zonder 'A"). Naam en wachtwoord is hetzelde.


Hallo @Nickzw038 even de versterkers loskoppelen, de 5.0band op de V10 uitzetten,de 2,4band op de V10 even aanzetten, verbinding met de bel maken totdat dit werkt,de versterkers weer aankoppelen.

Zorg wel dat de wifinamen gelijk zijn met de modem en de versterkers, anders gaat het niet goed. Als alles blijft werken de WiFi op de V10 weer uitzetten en het zou moeten blijven werken.

Succes.


Hallo @Nickzw038 even de versterkers loskoppelen, de 5.0band op de V10 uitzetten,de 2,4band op de V10 even aanzetten, verbinding met de bel maken totdat dit werkt,de versterkers weer aankoppelen.

Wat een ramp dat zoiets nodig is om een simpele handeling als het koppelen van een deurbel te realiseren. Wanneer heeft KPN eens door dat hier een oplossing voor moet komen in de vorm van het kunnen laten afwijken van de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz.


Het probleem is opgelost. Ik had het superwifi punt op de slaapkamer alvast uitgezet, daarna ben ik even gaan onbijten en ineens was de deurbel weer online. Daarna de superwifi op de slaapkamer weer aangezet en het werkt nog steeds.


Ik ben benieuwd of het blijft werken. Waar ik ook benieuwd naar ben: waarom heb ik een groene rand om de tekst die ik aan het typen ben? :rolling_eyes:

 


Het probleem is opgelost. Ik had het superwifi punt op de slaapkamer alvast uitgezet, daarna ben ik even gaan onbijten en ineens was de deurbel weer online. Daarna de superwifi op de slaapkamer weer aangezet en het werkt nog steeds.

Hi, goed om te zien dat er al hulp in je topic toegesneld is, en fijn om te horen dat het intussen weer werkt! Mocht je toch iets opmerken of vragen hebben, laat het dan gerust weten. 

@Nick83 Ja, de groene balken waren bij ons ook aanwezig gisteren, gelukkig van korte duur :grin: Als het goed is zijn ze intussen verdwenen.


Begrijp ik het goed dat de ‘superwifi’ na aanschakelen weer zelf gaat bepalen of het 2,4 of 5ghz uitzendt? Net zoals Nickzw038 gebruik ik een deurbel op 2,4. maar ook diverse andere apparaten zoals brandmelders, lichtschakelaars en de wtw installatie. Die slikken de wisseling niet tussen 2.4 en 5.

Als ik niet in staat ben de superwifi enkel op 2.4 te zetten, heeft het geen zin.    


Dit topic is al weer 11 maanden oud. Tegenwoordig is er "Extra WiFi". Dat is een 2de WiFi netwerk met een andere naam. Dat kan geactiveerd worden en daarbij kan gekozen worden voor alleen 2,4 Ghz. 


@Haarzicht 

Nee dat begrijp je verkeerd, standaard worden beide frequenties uitgezonden, alleen sommige apparatuur welke alleen 2.4GHz aankan gaat dan moeilijk doen omdat er ook een 5GHz signaal is met dezelfde SSID / WiFi naam (waarom die apparaten daar überhaupt naar kijken is mij een raadsel).

Oplossing in zo'n geval is Extra WiFi zoals vermeld door @Nick83 


... alleen sommige apparatuur welke alleen 2.4GHz aankan gaat dan moeilijk doen omdat er ook een 5GHz signaal is met dezelfde SSID / WiFi naam (waarom die apparaten daar überhaupt naar kijken is mij een raadsel). ...

De oorzaak ligt zeer waarschijnlijk niet bij het apparaat zelf maar in de bandsteering functionaliteit van de wifi apparatuur van KPN. Het lijkt er op dat deze het apparaat forceert met 5GHz verbinding te maken ookal ondersteunt dat apparaat geen 5GHz.


Daar had en heb ik met 2 oudere mobiele telefoons (Microsoft en Huawei) met alleen 2,4GHz geen problemen mee, die verbinden gewoon op 2,4GHz (ook op KPN apparatuur), er moet dus meer aan de hand zijn dan alleen bandsteering lijkt mij.


Die problemen komen meestal voor bij apparatuur van twijfelachtige herkomst en kwaliteit.

 


Ook dat @JanD 

Sommige van die apparaten melden dat ze geen 5GHz kunnen gebruiken, ze doen dus wel iets met 5GHz en waarschijnlijk zal dat i.c.m. bandsteering fout gaan.

Waarschijnlijk zijn het chips die eigenlijk wel 5GHz aankunnen maar waar het uitgezet is voor normaal gebruik.

Maar als zo'n apparaat het voor normaal gebruik niet ondersteunt lijkt het mij logischer dat ze dus helemaal niets met de 5GHz band doen.

Bandsteering zou je i.d.d. ook uit moeten kunnen zetten, dan werken die apparaten waarschijnlijk wel.

Dat is de eenvoudigste oplossing om het probleem te omzeilen.


Hallo @GeSp je zou er ook voor kunnen kiezen goed spul te kopen en geen troep van AliBaba of hoe die sites ook heten.

In de standaard winkels in NL ligt ook veel van die troep van B- en C-keus, het kost (bijna) niets, maar het is ook niets.

Een familielid kocht laatst een dashcam en vroeg of ik wilde helpen met installeren omdat dat familielied er geen verstand van heeft. Ik vroeg ‘heb je er een fatsoenlijke handleiding bij’?

Nee, alleen in het Chinees. Ik zei snel terugsturen en geld terug vragen, zonde van jouw geld en mijn tijd.

Â