Skip to main content

Ik ben sinds deze week gewisseld van Ziggo naar KPN. Hierbij heb ik mijn bij Ziggo gehuurde TP-Link Deco M4 mesh (3 access points) gewisseld voor een mesh bestaande uit de KPN SuperWifi (2 access points) en de Experia Box 12 (ook onderdeel van de mesh).
Helaas lijkt het bereik van de Kpn SuperWifi/Experia mesh veel slechter dan van de TP-Link M4. Als ik dezelfde opstelling gebruik als voorheen, dan hebben de SuperWifi punten geen verbinding (lampje rood) of een slechte verbinding (lampje geel, dus teruggeschakeld naar 2,5 Ghz). Na uitvoerig testen lijkt het erop dat de SuperWifi niet meer dan een meter of 3 tot 4 uit elkaar mogen staan. Met de TP-Link kon dit makkelijk een meter of 10 tot 12 zijn, zonder verlies van 5Ghz! 

Bij het aansluiten en configureren van de SuperWifi punten heb ik verschillende installatie-procedures geprobeerd, namelijk die uit de meegeleverde flyer (1ste op ethernet aansluiten, wachten, verplaatsen en dan de volgende) en de variant (1 ste op ethernet aansluiten, wachten, volgende op ethernet aansluiten, wachten, daarna beide pas verplaatsen)

Wat ik nog niet geprobeerd heb is andere kanalen instellen, maar daar verwacht ik niet veel van omdat ik weinig last heb van bezette kanalen.

Mijn aanname is dat de SuperWifi punten simpelweg een veel korter bereik hebben dan de TP-Link M4, en ik dus niet meer verder hoef te gaan proberen. Is deze aanname correct, of is er iets dat ik gemist heb?

Hoi @ForumCrawler . Welkom op het forum.

Ik heb niet de parate kennis om die twee producten met elkaar te vergelijken.  Wat ik wel kan zeggen is dat de setup die jij beschrijft gemaakt is om een gemiddelde woning van stabiel en snel internet te voorzien.  Als jij die afstanden op de 5Ghz meet zitten er dan ook muren/vloeren etc. tussen? 


Na uitvoerig testen lijkt het erop dat de SuperWifi niet meer dan een meter of 3 tot 4 uit elkaar mogen staan.

Tja, het kan alle kanten uit, afhankelijk van de situatie en set-up.
Ik heb twee SuperWifi punten die 18-20 meter overbruggen naar de overkant van de straat.
Zonder problemen op 5 GHz, draait dat al pakweg 16 maanden zo.

Zie speedtest vergelijking  < HIER >  en aanvullende berichten ervoor en erna voor het overzicht.


Er zitten inderdaad muren tussen, maar dat gold ook voor de TP-Link opstelling. Ik heb ondertussen een KPN monteur over de vloer gehad;  die kreeg het gewenste bereik ook niet voor elkaar met deze Wifi punten. Wel heeft hij de oude vervangen door de nieuwe (zwarte, Wifi6, punten). Het bereik is ongeveer hetzelfde, dus daar is geen verbetering, maar deze punten hebben 2 LAN poorten (de oude maar 1). Hiermee kan ik dus “doorlussen” waardoor ik meer mogelijkheden heb de punten bedraad aan te sluiten. Is ook niet ideaal, en de hypothese blijft dat de TP-Link echt een stukje beter werkt, maar het is werkbaar.

 

Al met al ben ik niet ontevreden over de service van KPN, maar kan ik deze (Super)Wifi punten niet aanraden bij wat moderne huizen (met wat dikkere binnenmuren).