Skip to main content

Hoi, ik had een vraagje ik heb gisteren nieuwe kabels geplaatst en dan via een switch naar mn tv, maar als ik de switch verbind aan de muur internet aansluiting wilt hij deze niet pakken. Het gaat dan om een cat 6A kabel 100% koper, en als ik dan een 6 kabel pak verbind hij wel. Waar ligt het aan? 
 Overigens loopt van de router naar de woonkamer 5e in de muren. 

Hoi @Netwerker 
Cat 5E en Cat 6 is prima.
Cat 6A geen ervaring mee of dat werkt, maar naar jou te horen niet, misschien dat @wjb  daar op kan antwoorden?


Ook Cat6A mag geen problemen geven.

Als je die kabel eens gebruikt om een PC aan te sluiten, werkt deze dan wel?


Ook Cat6A mag geen problemen geven.

Als je die kabel eens gebruikt om een PC aan te sluiten, werkt deze dan wel?

Ja die werkt dan perfect, als ik hem op de switch aan sluit een netgear gs305 knippert ie een paar keer en stopt dan. Ook mer verschillende soorten cat6a kabels geprobeerd maar werkt niet, tot ik de cat 6 gebruikte 


Hoi @Netwerker 
Cat 5E en Cat 6 is prima.
Cat 6A geen ervaring mee of dat werkt, maar naar jou te horen niet, misschien dat @wjb  daar op kan antwoorden?

Ook Cat6A mag geen problemen geven.

Als je die kabel eens gebruikt om een PC aan te sluiten, werkt deze dan wel?

Ja die werkt dan perfect, als ik hem op de switch aan sluit een netgear gs305 knippert ie een paar keer en stopt dan. Ook mer verschillende soorten cat6a kabels geprobeerd maar werkt niet, tot ik de cat 6 gebruikte 

Van de switch naar tv met een 6a werkt ook gewoon, het is echt alleen van de muur aansluiting naar de switch, kan het zijn omdat het geen crossover is? 


Het mag ook geen crossover zijn.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de weerstand van de kabel i.c.m. de kabel in de muur te hoog is.

Als jij die switch met die Cat6A kabel rechtstreeks op de Experia/KPN Box aansluit, werkt het dan wel?


De LAN-aansluitingen in de muur zijn ook onderhevig aan kwaliteit-soorten zoals CAT5, CAT5e, CAT6 e.d.

Het kan best zijn dat jouw muurcontacten maximaal CAT5 ( e ) ondersteunen en daarom de CAT6-kabel niet pakt.

Misschien als je het muurcontact vervangt door een versie die CAT6 ondersteunt, dat het dan wel werkt, maar dat is een aanname van mij @Netwerker 

 


De LAN-aansluitingen in de muur zijn ook onderhevig aan kwaliteit-soorten zoals CAT5, CAT5e, CAT6 e.d.

Het kan best zijn dat jouw muurcontacten maximaal CAT5 ( e ) ondersteunen en daarom de CAT6-kabel niet pakt.

Misschien als je het muurcontact vervangt door een versie die CAT6 ondersteunt, dat het dan wel werkt, maar dat is een aanname van mij @Netwerker 

 

De cat 6 wordt wel gepakt, maar de cat 6a doet het weer niet.


Lees hier het verschil tussen de Cat5e Cat6 Cat6a en Cat7 kabels
Als je dit leest dan zou het gewoon moeten werken….


U probeert dus de switch met verschillende kabels aan de "muuraansluiting" te verbinden? Als u het nu eens rechtstreeks op de Experiabox/KPN Box probeert? Krijgt u dan wel 2 brandende ledjes bij de poort? Bij de verschillende kabels die u heeft?


U probeert dus de switch met verschillende kabels aan de "muuraansluiting" te verbinden? Als u het nu eens rechtstreeks op de Experiabox/KPN Box probeert? Krijgt u dan wel 2 brandende ledjes bij de poort? Bij de verschillende kabels die u heeft?

Als ik de switch rechtstreeks op de box aansluit doet hij het gelijk. 


Het mag ook geen crossover zijn.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat de weerstand van de kabel i.c.m. de kabel in de muur te hoog is.

Als jij die switch met die Cat6A kabel rechtstreeks op de Experia/KPN Box aansluit, werkt het dan wel?

Als ik de switch rechtstreeks op de box aansluit doet hij het gelijk. Met wen 6a werkt hij gelijk


Als ik de switch rechtstreeks op de box aansluit doet hij het gelijk. 

Dan mankeert er gewoon wat aan de kabel die in de muur zit. Die is dan niet helemaal fris. 


Als ik de switch rechtstreeks op de box aansluit doet hij het gelijk. 

Dan mankeert er gewoon wat aan de kabel die in de muur zit. Die is dan niet helemaal fris. 

De kabel in de muur is namelijk een 5e, en die vervangen is een hoop gedoe, dus zal wel een cat 6 gebruiken naar de sw en dan van de sw naar andere apparaten een 6a 


U probeert dus de switch met verschillende kabels aan de "muuraansluiting" te verbinden? Als u het nu eens rechtstreeks op de Experiabox/KPN Box probeert? Krijgt u dan wel 2 brandende ledjes bij de poort? Bij de verschillende kabels die u heeft?

Trouwens dit was ik vergeten te melden, als ik rechtstreeks via de muurpoort kabel verbind aan een apparaat werkt het namelijk weer wel. Het is echt voornamelijk van de muur maar de switch


Netwerker schreef:

Trouwens dit was ik vergeten te melden, als ik rechtstreeks via de muurpoort kabel verbind aan een apparaat werkt het namelijk weer wel. Het is echt voornamelijk van de muur maar de switch

Dat zien we helaas wel vaker. Dat houdt in dat de combinatie van kabels gezamelijk een dusdanige demping (weerstand) veroorzaakt dat daardoor de gevoelige netwerkpoorten er geen chocola meer van kunnen maken.


Netwerker schreef:

Trouwens dit was ik vergeten te melden, als ik rechtstreeks via de muurpoort kabel verbind aan een apparaat werkt het namelijk weer wel. Het is echt voornamelijk van de muur maar de switch

Dat zien we helaas wel vaker. Dat houdt in dat de combinatie van kabels gezamelijk een dusdanige demping (weerstand) veroorzaakt dat daardoor de gevoelige netwerkpoorten er geen chocola meer van kunnen maken.

Dus het beste is dan 6 van muur naar switch en vanaf daar 6a naar de andere appartaten


De kabel in de muur is namelijk een 5e, en die vervangen is een hoop gedoe...

Het zal waarschijnlijk niet aan de kabel zelf liggen. Maar aan het stekkertje wat er in de meterkast opgezet is. Of in de wandcontactdoos in de woonkamer. 


Mee eens, de kabel zou echt beter moeten zijn.

Cat6a kabel is flink dikker dan cat 6. Ook de stekkertjes zijn vaak van metaal en lijken net wat dikker.

De issues die ik heb gezien waren allemaal te herleiden tot de stekkertjes, al dan niet in in combinatie met de ontvangende poort. Afknippen en een andere erop knijpen?


Mee eens, de kabel zou echt beter moeten zijn.

Cat6a kabel is flink dikker dan cat 6. Ook de stekkertjes zijn vaak van metaal en lijken net wat dikker.

De issues die ik heb gezien waren allemaal te herleiden tot de stekkertjes, al dan niet in in combinatie met de ontvangende poort. Afknippen en een andere erop knijpen?

De stekkers van een Cat6a kabel zijn qua grootte precies hetzelfde als die van van Cat6 en Cat5(e).

Het enige is dat een Cat6a kabel veelal "shielded" is en dus een stalen omhulsel heeft. Die doet een plug groter lijken maar het is nog altijd een RJ45 plug.


Het enige is dat een Cat6a kabel veelal "shielded" is en dus een stalen omhulsel heeft. Die doet een plug groter lijken maar het is nog altijd een RJ45 plug.

Mee eens, en toch merk ik uit eigen ervaring dat er verschillen zijn.

Mogelijk omdat die kabel dikker is, en dus minder flexibel, ik zie vaker dat ze minder lekker in de poortjes zitten dan 5e, en ook vaker niet klikken. Misschien ligt het aan het merk dat ik heb, maar ze zitten echt wat strakker.

De stekkertjes zijn inwendig ook anders geworden met de geleidingsblokjes, maar dat zal er niets mee te maken hebben.. 

 

 

verschil tussen een Cat5e connector en een Cat 6A: