Skip to main content

Ik heb sinds kort KPN als internet en TV provider. Alles werkt prima, maar toch nog wat gekke dingen en daarom een vraag.

Ik heb mijn eigen router achter de Experia 12 box als volgt aangesloten (zie plaatje):

Experia 12 → Netgear GS108Ev3 switch → Openwrt wifi router → openwrt switch/wifi AP

 

Ik dacht dus dat ik de switch zou zien als ik mbv een kabel rechtstreeks verbonden ben met de Experia 12, maar helaas. Ook wanneer verbonden met de Openwrt router zie ik de switch niet.

Weet iemand hoe dat kan? Ik wil toegang tot de switch voor firmware upgrade etc, maar dat kan nu dus niet.

 

Heeft u de switch al eens gereset? Firmware updaten is zo goed als nutteloos, tenzij u vlans gebruikt misschien. Maar die gebruikt u toch niet.


Heeft u de switch al eens gereset? Firmware updaten is zo goed als nutteloos, tenzij u vlans gebruikt misschien. Maar die gebruikt u toch niet.

 

 

Bedankt voor je reactie! Ook een reset is nu lastig, want ik zie de switch dus niet. Dan kan het alleen door de stekker er even uit te trekken.


Heeft u de switch al eens gereset? Firmware updaten is zo goed als nutteloos, tenzij u vlans gebruikt misschien. Maar die gebruikt u toch niet.

 

 

Bedankt voor je reactie! Ook een reset is nu lastig, want ik zie de switch dus niet. Dan kan het alleen door de stekker er even uit te trekken.

Dat is geen reset. Het ding heeft een resetgaatje waar je een paperclip in kunt steken. Even vasthouden.


Heeft u de switch al eens gereset? Firmware updaten is zo goed als nutteloos, tenzij u vlans gebruikt misschien. Maar die gebruikt u toch niet.

 

 

Bedankt voor je reactie! Ook een reset is nu lastig, want ik zie de switch dus niet. Dan kan het alleen door de stekker er even uit te trekken.

Dat is geen reset. Het ding heeft een resetgaatje waar je een paperclip in kunt steken. Even vasthouden.


Ok, maar als ik dat doe dan ben ik alle settings kwijt. Want dat is een fabrieksreset toch?

 


Welke switch zie je niet, de Netgear GS108Ev3 of die OpenWRT switch/AP in de kelder?


Welke switch zie je niet, de Netgear GS108Ev3 of die OpenWRT switch/AP in de kelder?


De Netgear GS108Ev3


Die zou altijd benaderbaar moeten zijn op zijn IP adres.

Zie jij de switch op de V12 bij de DHCP leases staan?

Zo nee, Installeer de app Fing op een Android telefoon of tablet en sluit deze aan op de wifi van de V12.

Zie je de switch in de lijst met aangesloten apparaten?

Wat is het IP adres van de switch? 


Ach wat suf….

Nadat ik de switch een keer uit/aan heb gedaan krijgt het wel een IP van de Experia v12. Ik kan nu dus gewoon de interface benaderen en al dan niet managen.

Bedankt voor de input allemaal!


Zie net overigens wel dat de switch weer onzichtbaar is geworden. Maar nog wel bereikbaar op hetzelfde IP


Ok, maar als ik dat doe dan ben ik alle settings kwijt. Want dat is een fabrieksreset toch?

 

En welke "settings" heeft u er zoal op staan dan?


Ok, maar als ik dat doe dan ben ik alle settings kwijt. Want dat is een fabrieksreset toch?

 

En welke "settings" heeft u er zoal op staan dan?


Onder andere de IGMP snooping, want anders werkt de iTV niet


Falco75 schrijft:

> Ik dacht dus dat ik de switch zou zien……

Een switch is nooit te zien in een netwerk. Een router wel. Hele dure switchen zijn wel te updaten, maar voor privé gebruik heb je zulke dure switchen echt niet nodig.

Ik vind de constructie met de Netgear GS108E en de Open WRT router/AP wat vreemd. Ik zou die verwisselen, maar ik kan natuurlijk niet zien hoe je huis gebouwd is.
Wat ook een beetje vreemd is de ip-tv via een switch. Dat die het op die manier doet. Ip-tv moet een rechtstreeks verbinding LAN-verbinding met het modem hebben. Er mogen géén andere apparaten op deze verbinding aangesloten worden.

Ik heb alleen internet. Dus geen ip-telefoon en ip-televisie.

Mijn hele interne netwerk heb ik om één FRITZ!Box 4040 gebouwd. Ik gebruik het modem (inmiddels is de Experia Box v8 vervangen door een FRITZ!Box 7590, wat al een hele verademing is) alleen maar om internet te hebben en echt alles gaat via de FRITZ!Box 4040. Ik heb drie switchen (Linksys LGS108 met 8 poorten elk) waar ik de diverse apparatuur op heb aangesloten. Een ip-adres krijgen de apparaten via DHCP van de FRITZ!Box 4040. Voor de wifi heb ik een Unifi AP AC LR accesspunt die op een switch zit aangesloten. Zo'n AP is zoals mijn overleden tante altijd zei kreunduur (ongeveer € 110,--) maar werkt erg goed. Ik heb uit eigen ervaring nog nooit zulke goede wifi bij mensen ontdekt.


Ok, maar als ik dat doe dan ben ik alle settings kwijt. Want dat is een fabrieksreset toch?

 

En welke "settings" heeft u er zoal op staan dan?


Onder andere de IGMP snooping, want anders werkt de iTV niet

Dat is onzin. Dat hoort default gewoon goed te staan. 99% van de klanten weet niet eens dat je überhaupt op dat ding in kunt loggen, laat staat staan dat ze weten wat ze in moeten stellen. En dan zou bij al die mensen de tv niet werken? Dat is volkomen bulshit.

Edit: onder andere @gensnet hierboven weet dus niet dat je op dat ding in kunt loggen. Geeft ook helemaal niet, heeft ook helemaal geen toegevoegde waarde om op dat ding in te loggen. Tenzij je in de weer gaat met vlans.

@gensnet tv werkt wel degelijk via een switch. Gelukkig maar, anders zou ik 2 utp kabels naar boven moeten hebben liggen. 1 voor tv en 1 voor de andere apparaten. Gelukkig hoeft dat niet. Met de switch bovenaan de trap kan ik gewoon alle apparaten aansluiten, inclusief de tv ontvanger. Die werken dan allemaal via die ene kabel naar beneden.


Nick83 schrijft:

> onder andere@gensnet hierboven weet dus niet dat je op dat ding in kunt loggen.

Leg me dan eens uit hoe ik kan inloggen op een Linksys LGS108? Een Netgear GS108E is vergelijkbaar met een Linksys LGS108 switch .


Falco75 schrijft:

> Ik dacht dus dat ik de switch zou zien……

Een switch is nooit te zien in een netwerk. Een router wel. Hele dure switchen zijn wel te updaten, maar voor privé gebruik heb je zulke dure switchen echt niet nodig.

Ik vind de constructie met de Netgear GS108E en de Open WRT router/AP wat vreemd. Ik zou die verwisselen, maar ik kan natuurlijk niet zien hoe je huis gebouwd is.
Wat ook een beetje vreemd is de ip-tv via een switch. Dat die het op die manier doet. Ip-tv moet een rechtstreeks verbinding LAN-verbinding met het modem hebben. Er mogen géén andere apparaten op deze verbinding aangesloten worden.

Ik heb alleen internet. Dus geen ip-telefoon en ip-televisie.

Mijn hele interne netwerk heb ik om één FRITZ!Box 4040 gebouwd. Ik gebruik het modem (inmiddels is de Experia Box v8 vervangen door een FRITZ!Box 7590, wat al een hele verademing is) alleen maar om internet te hebben en echt alles gaat via de FRITZ!Box 4040. Ik heb drie switchen (Linksys LGS108 met 8 poorten elk) waar ik de diverse apparatuur op heb aangesloten. Een ip-adres krijgen de apparaten via DHCP van de FRITZ!Box 4040. Voor de wifi heb ik een Unifi AP AC LR accesspunt die op een switch zit aangesloten. Zo'n AP is zoals mijn overleden tante altijd zei kreunduur (ongeveer € 110,--) maar werkt erg goed. Ik heb uit eigen ervaring nog nooit zulke goede wifi bij mensen ontdekt.


Ik heb deze oplossing omdat ik met één netwerk kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer ga. Daar staat dus mijn eigen router zodat de WiFi in de woonkamer optimaal is.

Vandaar de switch net voor router en iTV kastje. TV doet het prima, zolang je dus een switch hebt die IGMP/multicast ondersteunt. Anders zou het zo niet werken.


Nick83 schrijft:

> onder andere@gensnet hierboven weet dus niet dat je op dat ding in kunt loggen.

Leg me dan eens uit hoe ik kan inloggen op een Linksys LGS108? Een Netgear GS108E is vergelijkbaar met een Linksys LGS108 switch .

Die is niet vergelijkbaar, dat is een ander merk. Op de netgear log je gewoon in door het adres in de adres te tikken. 

Ik heb een eigen DNS server, daarin heb ik dat ip adres een logische naam gegeven. Hieronder het grote broertje van de 5 poort versie:

En een TP-Link van ongeveer 35 euro:

 


Ok, maar als ik dat doe dan ben ik alle settings kwijt. Want dat is een fabrieksreset toch?

 

En welke "settings" heeft u er zoal op staan dan?


Onder andere de IGMP snooping, want anders werkt de iTV niet

Dat is onzin. Dat hoort default gewoon goed te staan. 99% van de klanten weet niet eens dat je überhaupt op dat ding in kunt loggen, laat staat staan dat ze weten wat ze in moeten stellen. En dan zou bij al die mensen de tv niet werken? Dat is volkomen bulshit.

Edit: onder andere @gensnet hierboven weet dus niet dat je op dat ding in kunt loggen. Geeft ook helemaal niet, heeft ook helemaal geen toegevoegde waarde om op dat ding in te loggen. Tenzij je in de weer gaat met vlans.

@gensnet tv werkt wel degelijk via een switch. Gelukkig maar, anders zou ik 2 utp kabels naar boven moeten hebben liggen. 1 voor tv en 1 voor de andere apparaten. Gelukkig hoeft dat niet. Met de switch bovenaan de trap kan ik gewoon alle apparaten aansluiten, inclusief de tv ontvanger. Die werken dan allemaal via die ene kabel naar beneden.

Je commentaar mag wel wat constructiever ipv iets als bullshit te betitelen…

Maar veel mensen weten wellicht niet dat je op sommige switches kan inloggen. Maar mijn switch is dus wel een managed switch waarop dat kan. Daarbij heeft IGMP verschillende layers, en door in te loggen kan ik de config checken.

Voor mij had het dus waarde in te weten hoe in te kunnen loggen. Dat het voor 99% van de mensen niet nodig is doet niet ter zake.


@Falco75 deze switch waarover het gaat verkoopt KPN gewoon in hun webshop:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Uw switch heeft dan misschien 8 poorten, maar dat maakt geen bal uit, de werking is hetzelfde. Hierop inloggen op tv te laten werken is echt nergens voor nodig. Deze switch word in 1000en huishoudens gewoon met standaardinstellingen gebruikt.


Een switch is nooit te zien in een netwerk. Een router wel. Hele dure switchen zijn wel te updaten, maar voor privé gebruik heb je zulke dure switchen echt niet nodig..

Een Netgear GS105Ev2 (€29,-) of Netgear GS108Ev3 (± €35,-) zijn beide "gewoon" zichtbaar op het netwerk en manageable.

Dat is ook waarom ik deze switches gebruik, IGMP snooping en meerdere vlans voor thuisnetwerk, gastnetwerk en zakelijk netwerk.


Falco75 schrijft:

> Je commentaar mag wel wat constructiever ipv iets als bullshit te betitelen…

Het is toch een kwestie van goed lezen. Ik heb geschreven dat het inloggen op een switch bij mij geen nut heeft. Ik heb helemaal niet de behoefte aan het inloggen van een switch. Mijn switchen zijn namelijk unmanaged en geven de data gewoon “dom” door aan een router. Dat je dat bij “duurdere” switchen- zoals jij aangeeft managed- wel kunt inloggen is logisch, omdat je dan dingen kunt instellen hoe een switch zich moet gedragen.

> Maar mijn switch is dus wel een managed switch waarop dat kan.

Logisch. Ik heb hier nog een TP-link switch liggen en ik zal eens kijken of ik daar op kan inloggen. Ik vermoed dus niet. Ik heb hier ook nog een TP-link Archer C7 liggen, maar dat is een router waar je dus prima op in kunt loggen om dingen in te kunnen stellen.

Dat je ip-tv kunt kijken als er andere apparaten op die verbinding zitten aangesloten is voor mij nieuw.


Mijn switchen zijn namelijk unmanaged en geven de data gewoon “dom” door aan een router.

En dan is de kans zeer groot dat deze ook geen IGMP snooping ondersteunen en dat daarmee die switch feitelijk ongeschikt zijn om te gebruiken i.c.m. een via zo'n switch aangesloten TV ontvanger. Eigenlijk zie je IGMP snooping alleen maar op manageable switches en gelukkig zijn die switches vandaag de dag ook affordable voor de consument.

 

Dat je ip-tv kunt kijken als er andere apparaten op die verbinding zitten aangesloten is voor mij nieuw.

Dat staat anders al bijna zes jaar op dit forum. (Klik)

En toen KPN nog bridged IPTV via LAN poort 3 van de Experia Box aanbood leverde ze ook een switch mee als je 2 of meer TV ontvangers had gecontracteerd.

 

Overigens is het netwerkplaatje van @Falco75 precies conform de beschrijving in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".


wjb schrijft:

> Overigens is het netwerkplaatje van@Falco75 precies conform de beschrijving
> in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

In het netwerkplaatje van Falco75 zit ná de experia box een switch en géén router.

Wanneer je een unmanaged switch gebruikt, kun je daarin niets instellen en is ook niet zichtbaar in een netwerk. Zo'n switch geeft de data “dom” door. Een managed switch is daarentegen zichtbaar in een netwerk, omdat je daar dingen kunt instellen zoals dat IGMP snooping.


wjb schrijft:

> Overigens is het netwerkplaatje van@Falco75 precies conform de beschrijving
> in het topic "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

In het netwerkplaatje van Falco75 zit ná de experia box een switch en géén router.

Klopt en daar helemaal niets mis mee, het is nog steeds precies conform die beschrijving.

 

Een managed switch is daarentegen zichtbaar in een netwerk, omdat je daar dingen kunt instellen zoals dat IGMP snooping.

Precies, een spijker op z'n kop en vrijwel alle KPN abonnees die ook TV van KPN afnemen gebruiken van die (zichtbare) manageable switches omdat IGMP snooping een vereiste is om de IGMP multicast TV streams efficient op het netwerk te distribueren.