Skip to main content
Antwoord

Synology DS923Plus NAS portforwarding leidt niet tot externe toegang, wel intern en via QuickConnect

• November 17, 2025
  • 2 reacties
  • 31 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo iedereen,

Op advies van de KPN-helpdesk zou ik graag jullie hulp willen inschakelen bij het extern inloggen op mijn NAS (Synology DS923Plus). In het interne netwerk heb ik een DHCP-binding aangemaakt voor  de NAS op 192.168.2.51 en port-forwarding ingesteld en geactiveerd op 5001 aangemaakt (zie onderstaande screenshots).

De firewall zou poort 5001 niet moeten blokkeren.

Intern kan ik gewoon inloggen op de NAS via poort 5001, evenals via QuickConnect.

Echter, extern is de NAS niet bereikbaar via https://externipadres:5001 (waarbij ‘externipadres’ uiteraard vervangen door mijn werkelijke externe ip-adres). QuickConnect maakt via een relay-server wel verbinding, maar niet rechtstreeks. De snelheid van QuickConnect is echter -begrijpelijk- suboptimaal, hetgeen onwenselijk is, aangezien ik over 4 Gbps-glasvezelverbinding beschik.

De router (BoxV14) is reeds door mij op fabrieksinstellingen gezet (waarna forward-regel opnieuw erin gezet en getest), en door medewerkers van de helpdesk op afstand gereset.

Een inbound traffic-profiel controle en/of reset zou echter niet door hen uitgevoerd kunnen worden?

Hebben jullie nog ideeën/tips?

Met vriendelijke groet,

DQ

Firewall laat poort 5001 toe
Portforwarding is ingesteld en geactiveerd; info over KPN Box V14
Intern is 5001 bereikbaar, ook via QuickConnect
Extern (getest via zowel VPN en 5G mobiele verbinding) is de NAS niet via het externe ip adres op poort 5001 bereikbaar, wel via QuickConnect-relay

Beste antwoord door Radioman

Hoi ​@DavyQ , zo te lezen heb je in je portforward regel de kolom “Internet IP adres” ingevuld met je lokale IP adres. Dat is niet handig, laat het “Internet IP adres” veld leeg, daarmee moet je weer toegang hebben.

2 reacties

• Antwoord
  • November 17, 2025

Hoi ​@DavyQ , zo te lezen heb je in je portforward regel de kolom “Internet IP adres” ingevuld met je lokale IP adres. Dat is niet handig, laat het “Internet IP adres” veld leeg, daarmee moet je weer toegang hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 17, 2025

Inderdaad, nadat ik het interne ip-adres bij ‘internet ip-adres’ had verwijderd, werkte de externe forwarding wel! Dank!! 👍🏻