Skip to main content
Vraag

Synology NAS extern benaderen, port forwards in Box 12 werken niet

• October 25, 2025
  • 16 reacties
  • 119 keer bekeken

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Hallo KPN gebruikers, Forum gebruikers en andere,

Ik heb eerder dit draadje gestart en ben uiteindelijk zeer goed geholpen, 

Daarna een jaartje lid geweest van Ziggo… jaja… Sorry!

Ik zit weer bij KPN en moet een nieuwe modem en nieuwe software…

Het volgende. Het forwarden van poorten voor mijn NAS lukt niet. Ik kan er een maken en alleen meerdere als ik er verschillende benamingen aan hang. Bijzonder irritant. Middels deze uitleg kom ik er niet uit. Zie: https://community.kpn.com/kennisbank%2Dmodems%2Dmet%2Dkpn%2Dsoftware%2D171/modems%2Dmet%2Dkpn%2Dsoftware%2Dport%2Dforward%2Dinstellen%2Dupnp%2Daanzetten%2D593715 Ik kan niet meerdere regels aanmaken met dezelfde naam. 

Ik heb de KNP Box 12 | V12.C.25.06.06
Een Synology NAS; DS224

Ik kom vanuit Ziggo met een van buiten benaderbare NAS middels de Apps Photo etc.
Ik kan mijn NAS ook via de browser benaderen zonder WIFI extern op poort 5000.

Ik krijg het niet voor elkaar dit juist in te stellen. Of om meerdere poorten op te slaan Ik kan niet verbinden via de app. 

De firewall staat op aangepast. Dat is het tweede probleem, voor dat ik hem had ongezet kon ik geen speedtest doen, en andere WIFI apparaten deden ook raar. Na het aanpassen niks aan de hand. Ik zoek nog steeds een verklaring. Iemand een idee? Mijn tuinlampen (Action!) deden het altijd meteen! Meteen online als ik de app opende. Maar nu niet. Na het aanpassen nergens geen last meer van.

Wie bied hulp?
Wat is er meer nodig?

16 reacties

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • October 25, 2025

Hoi BrandHet,

Ik zou VPN gebruiken en zeer zeker geen poort forwarding omdat dit altijd een open poort en daarmee een risico introduceert.

Als voorbeeld heb ik een schermafbeelding gemaakt van een NAS die men aan het internet heeft gehangen. 

• October 25, 2025

Krijgt de NAS zijn ip adres via DHCP? 192.168.2.8 heb je dus niet op de NAS ingesteld? 

Zet de firewall gewoon op "Standaard". Dan werkt die gewoon op dezelfde manier als bij Ziggo. 

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Hoi BrandHet,

Ik zou VPN gebruiken en zeer zeker geen poort forwarding omdat dit altijd een open poort en daarmee een risico introduceert.

Als voorbeeld heb ik een schermafbeelding gemaakt van een NAS die men aan het internet heeft gehangen. 

Bedankt voor je reactie. In het verleden geen VpN gebruikt. 

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Krijgt de NAS zijn ip adres via DHCP? 192.168.2.8 heb je dus niet op de NAS ingesteld? 

Zet de firewall gewoon op "Standaard". Dan werkt die gewoon op dezelfde manier als bij Ziggo. 

Bedankt voort het reactie. Helaas zet standaatd veel meer dicht en zorgt voor problemen

• October 27, 2025

Bedankt voort het reactie. Helaas zet standaatd veel meer dicht en zorgt voor problemen

Bij "Standaard" staat er niets dicht. Alle verkeer binnen vandaan naar buiten is toegestaan. 

Je moet natuurlijk nog steeds poort forwardings instellen. Maar dat is voor verkeer buiten vandaan naar binnen. Daar heeft de firewall niets mee te maken.

Werkt het nu?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Burn It, zoals je ziet denkt onze community graag met je mee! 

Ik ben ook benieuwd of je er met de informatie hierboven uit gekomen bent. We lezen het graag, mogelijk zijn andere bezoekers ook weer geholpen met jouw ervaring en terugkoppeling.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 27, 2025

Heb je misschien de firewall op je Synology NAS ingeschakeld?  

Staan de poorten daar open zonder IP beperkingen?  

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Heb je misschien de firewall op je Synology NAS ingeschakeld?  

Staan de poorten daar open zonder IP beperkingen?  

Nee hoor, er is niks veranderd in mijn NAS sinds mijn overstap.

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Hi ​@Burn It, zoals je ziet denkt onze community graag met je mee! 

Ik ben ook benieuwd of je er met de informatie hierboven uit gekomen bent. We lezen het graag, mogelijk zijn andere bezoekers ook weer geholpen met jouw ervaring en terugkoppeling.

Nee, ik ben er niet mee geholpen helaas.

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Bij "Standaard" staat er niets dicht. Alle verkeer binnen vandaan naar buiten is toegestaan. 

Je moet natuurlijk nog steeds poort forwardings instellen. Maar dat is voor verkeer buiten vandaan naar binnen. Daar heeft de firewall niets mee te maken.

Werkt het nu?

De lampen in mijn tuin en andere apparatuur werkte ontzettend instabiel met die setting. Vandaar dat ik het veranderd heb. Lees mijn eerste bericht waar ik daar over vertel. Na het omzetten werkte alles weer goed.

Bijvoorbeeld het opstarten van de speedtest (bijna elke) kreeg ik geen verbinding met de server… Mijn Lampen in de tuin reageerde ruk. Kwamen heel vertraagd stuk voor stuk online in de app. Elke keer opnieuw. vooringestelde commando's/instellingen, Licht aan om 19:00 uur deden het niet meer….

Na het omzetten werkte alles weer.

Überhaupt gek dat ik zoveel moet aanpassen waar het bij Ziggo kennelijk gene probleem was.

Tevens, wat ik nog steeds niet voor elkaar krijg is meerdere portforward's aanmaken met dezelfde naam lukt niet.

Dus alles kan open staan bij “standaard”, maar het werkte voor geen meter! Wellicht blokkades voor inkomend verkeer.. ik heb het niet nagekeken. Het heeft betrekking op de regels… Maar nu op “Aangepast” werken in ieder geval gelukkig de normale dingen weer.

• October 30, 2025

Tevens, wat ik nog steeds niet voor elkaar krijg is meerdere portforward's aanmaken met dezelfde naam lukt niet.

Dat is ook logisch. Elke naam zit gekoppeld aan een poort. En elke poort kan je maar 1 keer gebruiken. Dus ook elke naam kan je ook maar 1 keer gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld niet 2 keer poort 80 open zetten. Dus je kunt ook niet 2 keer HTTP gebruiken.

• October 30, 2025

Kun je hier nog eens op reageren? Want dat heb je nog niet gedaan. 

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Dat is ook logisch. Elke naam zit gekoppeld aan een poort. En elke poort kan je maar 1 keer gebruiken. Dus ook elke naam kan je ook maar 1 keer gebruiken.

Je kan bijvoorbeeld niet 2 keer poort 80 open zetten. Dus je kunt ook niet 2 keer HTTP gebruiken.

Snap ik. dat is ook niet de intentie. Wel wil ik graag dezelfde naam houden voor de poorten die ik open zet. Dat lukt dus niet want dat veranderd hij simpelweg de regel die ik al had aangemaakt.

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Kun je hier nog eens op reageren? Want dat heb je nog niet gedaan. 

Klopt deze staat goed:

Nu kunnen ze weinig met het interne adres, maar voor de duidelijkheid, ik heb ze zelf even weg gegumd. ;)

Wat ik me alleen even afvraag nu is of ik wel het juiste IP heb ingevuld bij de NAS wat hij toegewezen krijgt van de router… Of klopt het niet wat ik zeg?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • October 30, 2025

Wat ik me alleen even afvraag nu is of ik wel het juiste IP heb ingevuld bij de NAS wat hij toegewezen krijgt van de router… Of klopt het niet wat ik zeg?

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waar heb je dat ingevuld?
De interne IP adressen kan niemand wat mee, die kun je gerust laten staan.

Burn It
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Topper
  • October 30, 2025

Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Waar heb je dat ingevuld?
De interne IP adressen kan niemand wat mee, die kun je gerust laten staan.

Weggehaald uit de printscreen. De vraag staat los van de printscreen.

Gaat goed komen. In ieder geval bedankt!