Skip to main content
Beantwoord

Synology NAS: porttforwarding werkt niet

• 3 maart 2025
  • 6 reacties
  • 57 keer bekeken

Hallo.

ik heb al jaren een synology NAS (4 bay) en een experiabox v10. Kon hem altijd goed benaderen voor een VPN verbinding en voor DS FILE en Video. Had een vast IP adres gegeven (via de NAS)  en poorten geopend. 

na een router software update werkte dat niet meer en zag ik dat de poort mappings weg waren. Heb het maar even gelaten toen, want kon hem nog wel via quickconnect benaderen met alle aps.  Maar dat is wel erg langzaam. Films downloaden is van buiten niet te doen. 

dus wil ik graag de 5000 poort weer openen maar krijg het niet voor mekaar. Krijg maar geen access met mijn DDNS inlog methode xxxxxxxx.synology.me (wel met quickconnect metdiezelfde xxxxxxxx) . Zie foto hoe ik in port mapping het heb proberen te openen. 

kan iemand richting geven? Het lijkt de router te zijn, want thuis werkt alles goed (kan via het IP adres inloggen ook met mijn aps) en ook via quickconnect werkt het goed . 

mvg

marc

Beste antwoord door Marc en Jacqueline

Opgelost, nadat ik met synology kontakt had gehad en zij het probeerden, werkte het opeens. Was ie te benaderen. Ik had wel eerder vandaag in DSM onder DDNS de

external location address op ‘auto’ gezet en IPV6 op ‘uit’. Om dubbele benadering te voorkomen. Misschien dat dat even duurde voordat het inzonk. 
oftwel de poort openen had ik op zich goed gedaan . Poorten 5000 en 5001 zijn open en alles werkt . Topic closed 

Bekijk origineel

6 reacties

• 3271 reacties
  • 3 maart 2025

Jij hebt helemaal geen Experiabox v10. Jij hebt een Experiabox v10a. En die heeft de afgelopen jaren wel een paar kleine updates gehad. Maar niet iets van betekenis. 

Is misschien je WAN ip veranderd? Heb je dat al eens gecontroleerd? 

Hallo Marlon. Wist niet dat die a een wezenlijk verschil was.  Nou, bij een van die updates waren dus wel mijn bestaande port mappings verdwenen. Maar goed. Ik weet niet of er een nieuw WAN adres is, maar weet wel dat in de DDNS sectie van Synology DSM ik de verbinding kan testen en die staat gewoon op groen. Er is verbinding blijkbaar via mijn xxxxxxx.synology.me

Dus lijkt die WAN wel te kloppen? 

• 3271 reacties
  • 3 maart 2025
Marc en Jacqueline schreef:

Hallo Marlon. Wist niet dat die a een wezenlijk verschil was.

Dat verschil is net zo groot als het verschil tussen dag en nacht. Van buiten zijn beide boxen wit. Dat is zo ongeveer de enige overeenkomst. 

Marc en Jacqueline schreef:

Nou, bij een van die updates waren dus wel mijn bestaande port mappings verdwenen. Maar goed. Ik weet niet of er een nieuw WAN adres is, maar weet wel dat in de DDNS sectie van Synology DSM ik de verbinding kan testen en die staat gewoon op groen. Er is verbinding blijkbaar via mijn xxxxxxx.synology.me

Dus lijkt die WAN wel te kloppen? 

Dat moet je gewoon zelf nakijken. 

Toch bedankt dat je even de tijd neemt om mij dom te laten lijken. 

Opgelost, nadat ik met synology kontakt had gehad en zij het probeerden, werkte het opeens. Was ie te benaderen. Ik had wel eerder vandaag in DSM onder DDNS de

external location address op ‘auto’ gezet en IPV6 op ‘uit’. Om dubbele benadering te voorkomen. Misschien dat dat even duurde voordat het inzonk. 
oftwel de poort openen had ik op zich goed gedaan . Poorten 5000 en 5001 zijn open en alles werkt . Topic closed 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6936 reacties
  • 5 maart 2025

Fijn dat het gelukt is ​@Marc en Jacqueline en bedankt voor het delen van de oplossing met de Community. Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen betekenen!

Reageer