Skip to main content

Ik heb een Synology NAS (DS124) en deze vast gezet op 192.168.2.1, maar het gebeurt nu steeds vaker dat hij niet meer herkend wordt door de Box 12. Ik had eerst een DS213j en dacht dat het wellicht aan de leeftijd van mijn NAS lag, maar bij deze nieuwe heb ik exact hetzelfde probleem.

Als ik find.synology.com invoer, dat zie dat mijn NAS een 192.168.68.xx ip heeft gekregen. Maar als ik op de modem inlog, zie ik deze nergens terug, noch is mijn NAS te bereiken op dat ip adres.

Wat kan ik hieraan doen, dat hij gewoon herkend wordt door het modem en op het oorspronkelijke ip blijft staan? Ik word er knettergek van, dit heb ik met vorige providers echt nog nooit gehad namelijk,

Standaard is DHCP-pool 192.168.2.1-192.168.2.200. Een NAS start veel langzamer als andere apparaten, indien de 192.168.2.1 al vergeven is, kan de NAS deze niet meer krijgen en heeft een andere IP, maar hij weet vanzelf niet. Dat kan je vermeiden door de vaste IP buiten DHCP-pool te zetten, of verklein de DHCP-pool b.v. naar 192.168.2.100-192.168.2.200, nog ruimte zat voor automatische IPs. Je kan ook de 192.168.2.1 laten krijgen via IP reservering in modem, dan houdt de KPN modem rekening mee en geeft deze IP niet meer aan andere apparaten.

Standaard is DHCP-pool 192.168.2.1-192.168.2.200. Een NAS start veel langzamer als andere apparaten, indien de 192.168.2.1 al vergeven is, kan de NAS deze niet meer krijgen en heeft een andere IP, maar hij weet vanzelf niet. Dat kan je vermeiden door de vaste IP buiten DHCP-pool te zetten, of verklein de DHCP-pool b.v. naar 192.168.2.100-192.168.2.200, nog ruimte zat voor automatische IPs. Je kan ook de 192.168.2.1 laten krijgen via IP reservering in modem, dan houdt de KPN modem rekening mee en geeft deze IP niet meer aan andere apparaten.

Thanks, ik heb mijn synologyNAS al vaststaan op 192.168.2.1 en deze is ook vrij als ik in Client List kijk. Nu is mijn work around alle etherkabels uit de modem trekken en deze steeds opnieuw erin prikken tot het modem wel de NAS pakt, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn. Mijn WDcloud staat ook op een vast ip en daar heb ik nooit problemen mee. 

Ik zal wel de DHCP pool vast verhogen naar 100, kijken of dat iets gaat helpen.

@Hilk1981 

http://192.168.2.1 werkt dus niet?

Nee klopt die werkte niet vanochtend, alleen als ik dus weer alle kabels uittrek en alles opnieuw aansluit. Ik zie ook geen aanleiding waarom het midden in de nacht ineens kiest voor een ander ip in de 68 range...

Ik denk dat u beter uw vraag kan neerleggen bij het forum van synology, @Hilk1981 .

Is er nog een andere dhcp server actief op het thuisnetwerk die de 68 range uitdeelt?

Ik denk dat u beter uw vraag kan neerleggen bij het forum van synology, @Hilk1981 .

Nee ik heb mijn synology al 10 jaar gehad en bij vorige providers nooit last gehad hiervan. Het is de box12 die de ip uitdeelt en blijkbaar aanpast, vandaar mijn vraag hier. 

Is er nog een andere dhcp server actief op het thuisnetwerk die de 68 range uitdeelt?

Nee feitelijk staan de standaard instellingen gewoon in de modem, waarbij er 2 had vastgezet voor de NAS en de WDcloud. Snap niet waarom die 68 range gebruikt wordt door de modem

Ik denk dat u beter uw vraag kan neerleggen bij het forum van synology, @Hilk1981 .

Nee ik heb mijn synology al 10 jaar gehad en bij vorige providers nooit last gehad hiervan. Het is de box12 die de ip uitdeelt en blijkbaar aanpast, vandaar mijn vraag hier. 

Ik zal het daar later ook wel proberen, maar vind het gewoon heel vreemd dat ik het bij KPN wel heb en bij andere providers nooit problemen heb gehad. Hoop dat iemand nog een suggestie heeft. Kan bvb die 68 range niet dichtgezet worden?

@Hilk1981

Ik doe waarschijnlijk een aanslag op uw budget, maar om (veel)  problemen te tackelen kunt u het beste een router aanschaffen.

U zet het IP van de router in de DMZ voor port forwarding in uw KPN box, en sluit / koppel al uw apparaten aan met de router.

Dat heb ik ook.

Zo heeft u meer functies en een beter bereik dan het standaard modem.

Het besluit is aan u.

Ik heb dan een Qnap NAS, gekoppeld met de router, en nooit storingen ervaren.

Nogmaals, u bent aan bal.

Die 192.168.68.0/24 zal voortkomen uit een instelling van de Synology zelf. De Box12 zal nooit hier wat in uitsturen omdat deze enkel in het 192.168.2.0/24 subnet kan werken. Kan je eens een screenshot van de netwerkinstellingen van de Synology laten zien?

@Hilk1981

Ik doe waarschijnlijk een aanslag op uw budget, maar om (veel)  problemen te tackelen kunt u het beste een router aanschaffen.

U zet het IP van de router in de DMZ voor port forwarding in uw KPN box, en sluit / koppel al uw apparaten aan met de router.

Dat heb ik ook.

Het besluit is aan u.

Ja dat overweeg ik wel nu. Eigenlijk zijn alle routers vanuit de providers het net niet lijkt het wel. Misschien met black friday... 👍

Ja dat overweeg ik wel nu. Eigenlijk zijn alle routers vanuit de providers het net niet lijkt het wel. Misschien met black friday... 👍

Mwah, ligt er maar net aan wat je wilt doen. Ik heb jaren op een V10 gewerkt hier in huis met van alles erachter zonder problemen tot ik meer wilde gaan experimenteren en 'm vervangen heb voor een TP-Link Omada set.

Mwah, ligt er maar net aan wat je wilt doen. Ik heb jaren op een V10 gewerkt hier in huis met van alles erachter zonder problemen tot ik meer wilde gaan experimenteren en 'm vervangen heb voor een TP-Link Omada set.

Eigenlijk niks bijzonders, anders dan streamen vanaf de NAS en WDcloud. Op de DS124 heb ik helemaal nog geen instellingen veranders. Zal vanavond even kijken of ik daar iets kan vinden van de 192.168.68.0/24.

Vind het gewoon vreemd dat ik bijna 10jr al met de DS213j op een vast ip heb gezeten en dat nu ik bij kpn zit, deze steeds niet herkend werd of teruggezet wordt naar die 68 range, wat volgens mij een private range is. Nu met een nieuwe DS124 hetzelfde euvel. Maar goed, blijft al 2 dagen goed gaan en hij wordt nog steeds herkend en op het gewenste ip gehouden 🤷

@Hilk1981

Dat heb ik ook.

Het besluit is aan u.

Ik kan u van harte de BE800 van TP-Link aanbevelen.

Een wifi 7 meshrouter met 4 2.5Gb en 2 10Gb porten.

Het besluit ligt uiteraard bij u.

Hi @Hilk1981, welkom hier. 

Fijn om te zien dat je op weg bent geholpen door de community leden, waarvoor dank, waarvoor dank. Een andere router is altijd een optie. Misschien kun je nog op NHendriks, scheelt eventueel het aanschaffen van een router. 

Die 192.168.68.0/24 zal voortkomen uit een instelling van de Synology zelf. De Box12 zal nooit hier wat in uitsturen omdat deze enkel in het 192.168.2.0/24 subnet kan werken. Kan je eens een screenshot van de netwerkinstellingen van de Synology laten zien?

Hi @Hilk1981,

De NAS valt terug op de standaard range als hij geen adres via het netwerk/modem kan claimen. Dan kan hij ook niet meer fatsoenlijk communiceren binnen de range van het modem.

Hier heb ik ook een NAS achter een box 12. De netwerkkaart van de NAS staat op dhcp, in het modem is er een reservering voor het “vaste” ip adres van de NAS.

Wellicht het modem en de NAS herstarten om de veranderingen te activeren. Daarna krijgt de NAS altijd hetzelfde ip adres zoals je wilt. Werkt hier prima en stabiel, inclusief externe verbindingen via port forwards en gewoon met de box 12.

Als ik find.synology.com invoer, dat zie dat mijn NAS een 192.168.68.xx ip heeft gekregen. Maar als ik op de modem inlog, zie ik deze nergens terug, noch is mijn NAS te bereiken op dat ip adres.

Heb je toevallig een oud modem of router gehad voor de box 12 met de range 192.168.68.xx waarop je NAS altijd stond ?

Waarom gebruik je niet een ander ip voor de nas? Bijvoorbeeld 192.168.2.80 ofzo? Dat al eens geprobeerd? 

Heb je toevallig een oud modem of router gehad voor de box 12 met de range 192.168.68.xx waarop je NAS altijd stond ?

Hoi, thanks voor de suggestie, maar nee hiervoor zat hij altijd op 192.168.2.4 bij vorige providers en nooit echt problemen gehad met ip toewijzing. Ik moet het afkloppen maar sinds mijn laatste ethernetkabel aanpassingen doet hij het nog steeds op het gewenste ip 

Waarom gebruik je niet een ander ip voor de nas? Bijvoorbeeld 192.168.2.80 ofzo? Dat al eens geprobeerd? 

Mjah dat zou m.i. niet echt iets moeten uitmaken, maar fingers crossed, hij werkt nog op het gewenste ip adres. 

Reageer