Skip to main content

hi,

 

op dit moment heb ik nog mijn KPN Experiabox V10, werkt op zich, ik mis alleen functionaliteit als bijvoorbeeld VLAN configuratie.

Situatie: Ik zit er aan denken deze router/modem te vervangen voor de Synology RT2600ac. Tevens heb ik op elke verdieping (ook op de begane grond/totaal 3 verdiepingen) een kpn wifi extender aangesloten (werkt goed).

Vraag: Heeft iemand daadwerkelijk deze praktische ervaring of advies of dit gaat werken? 

 

Heeft u ook tv van KPN? En u heeft glasvezel? 


Ja klopt, ik heb tv van kpn, geen glasvezel (wel paired bounding) en geen vaste telefoon.


niemand? 


Hi @EdoZ, welkom hier. Ik heb hier sowieso geen praktische ervaring mee, dus kan je niet heel goed adviseren in deze. @Nick83? Ik weet niet welke wifi versterkers je precies hebt, maar dikke kans dat dat wel blijft werken. Alleen werkt het niet samen (roaming/mesh) met een andere modem natuurlijk.


hi Paul, dank voor je antwoord. Ik heb gisteren met KPN gesproken en de techdesk, ook om daar geadviseerd te worden. Er is geen ervaring met deze router maar kijkend naar de specs en wat nodig is om KPN internet en vooral interactieve televisie te laten werken zijn:

  • igmp versie 2
  • routed IP TV moet volledig ondersteund worden

Verder voor de switches die erachter hangen moeten deze igmp snooping volledig ondersteunen (dit is het geval). Ik ga bij Synology de vraag stellen en zal hier ook een update plaatsen. thx! 

 


Top dat de Tech Desk je goed heeft geïnformeerd! Volgens mij moet het helemaal goed komen zo. Laat het anders vooral weten.


ik heb inmiddels een antwoord van Synology (die ik als een beetje dubbel zie):

1. Does the router support/can anable this : igmpV2 proxy is it support fully routed tv (kpn is not using bridged tv anymore) so I can use interactive tv?

 

RT2600ac supported IGMP Proxy v2 and v3 and it can use for interactive tv.

 

2. more in detail, the specs kpn is using asking you if this is compatible with this router:

Je aansluitingstype

Vplus (VPLUS_POTS)

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

Experia Box V10 H369A

Je nieuwe modem moet daarom minimaal voldoen aan de volgende eisen:

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T G.993.5 standaard voor Vectored VDSL
  • ITU-T G.998.4 G.INP & SRA stabilisatietechnieken
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G.994.1 Handshake protocol
  • Long Reach VDSL2: ITU-T G.993.5/Annex B & G.993.2/Annex D of Vplus: Annex Q, profile 35b, afhankelijk van afstand

These should be the specification for DSL modem, our RT2600ac can't support it.

Base on your ISP request you still need to connect a DSL modem in front of RT2600ac.

 

Samenvattend: Het zou niet kunnen werken volgens Synology. Toch als ik het antwoord op vraag 1 zie zie ik mogelijkheden. Ik ga de Synololgy Router bestellen en kijken of het toch lukt in samenwerking met KPN techdesk. Als het niet lukt de kpn modem te vervangen dan ergste geval soort van bridged modem zodat zo goed als alle functionaliteit van de synology router af komt. 

 

 


Samenvattend: Het zou niet kunnen werken volgens Synology. Toch als ik het antwoord op vraag 1 zie zie ik mogelijkheden. Ik ga de Synololgy Router bestellen en kijken of het toch lukt in samenwerking met KPN techdesk. Als het niet lukt de kpn modem te vervangen dan ergste geval soort van bridged modem zodat zo goed als alle functionaliteit van de synology router af komt.

Die Synology RT2600ac is een router + WIFI accespoint, er zit geen DSL modem in. En aangezien de ExperiaBoxv10 niet in bridgemode gezet kan worden, koop je volgens mijn een kat in de zak (met de zak is al open want het ‘ergste geval’ is gewoon de werkelijkheid). Ik persoonlijk zie niet in wat er zo speciaal aan een router/WiFi-AP van Synology is, maar misschien wil je perse de functie van DSLmodem splitsen van router/WiFi-AP. Of heeft de naam Synology een goede reputatie omdat het bedrijf NASsen levert.

Ik denk date je in jouw geval veel beter af bent met een apparaat wat ook het DSLmodem heeft ingebouwd. Het is een inkoppertje: Een FritzBox, standaard type wat KPN wel kan leveren, kan je ook zelf los kopen voor zelfde bedrag als die Synology. Of anders de ExperiaBox alleen voor de TV (+ e.v.t. vastbellen) gebruiken en de Synology in DMZ in een ander subnet voor internet.


Je geeft aan dat je een bonded VDSL aansluting hebt maar de servicetool geeft aan dat je een VPlus aansluting hebt. Als je inderdaad een VPlus aansluiting hebt dan kan je een DrayTek Vigor 165 in full-bridge-mode als modem gebruiken.

Ik ben alleen bang dat je problemen zult hebben om iTV aan de praat te krijgen aangezien iTV op een apart vlan (vlan 4) zit en ik weet niet of je de IGMP proxy server daarvoor kunt configureren. 

Op vlan 4 moet een DHCP verbinding opgezet worden waarbij wat extra opties gebruikt moeten worden.

Daarnaast moet de IGMP proxy server dus met vlan 4 gaan babbelen i.p.v. vlan 6 (Internet) en zal er ook een routeringsregel ingesteld moeten kunnen worden om er voor te zorgen dat de verbinding met het iTV platform via vlan 4 gaat lopen. (rfc3442 classless-static-routes)


Ja klopt, ik heb tv van kpn, geen glasvezel (wel paired bounding) en geen vaste telefoon.

Dit had ik eigenlijk niet gelezen, maar de hoogste waarde in het geheel is misschien pair-bonding. Is afhankelijk van de snelheden die je haalt en wat je belangrijk vind en of er de komende jaren e.v.t. glasvezel op jouw locatie komt of veel sneller coax-internet.


Dit had ik eigenlijk niet gelezen, maar de hoogste waarde in het geheel is misschien pair-bonding.

VPlus is de snelste van het stel en dat is wat @EdoZ lijkt te hebben.

Bonded VPlus is de volgende stap maar de vraag is of en zo ja wanneer dat zal komen.

Locaties met dergelijke VDSL aanslutingen zijn recent geupgrade naar actieve straatkasten waarbij er een glasvezel tot in de straatkast loopt en alleen het laatste stukje koper is. De kans dat op die locaties door KPN alsnog op korte termijn glasvezel tot in de woning wordt aangelegd is nagenoeg nihil.