Skip to main content

Welke van de volgende KPN standaard glasvezel geeft?
• een vast IPv4 adres
• native IPv6 /48
• instelbaar PTR (reverse DNS) voor zowel je IPv4 als IPv6
• encrypted DNS (DNS over TLS en/of DNS over HTTPS)
• ongefilterd internet (bijvoorbeeld uitgaand verkeer poort 25 (SMTP) is toegestaan)

Zo niet, kan ik dan een aantal hiervan aanvragen, meestal met goedkeuring?

 

Bedankt! :)

Welke van de volgende KPN standaard glasvezel geeft?

…..een aantal vragen


Daar begint al de eerste horde.
“KPN glasvezel” betreft een glasvezel netwerk partij wat valt onder “KPN Netwerk”.
Dat is een andere partij als  KPN als "internet provider”.
Over dat “KPN Netwerk” kunnen verschillende providers hun diensten leveren.

Afhankelijk van “ingekochte”  KPN “wholesale”  diensten, of eigen gebruikte netwerk apparatuur van die providers om gebruik te maken van KPN glasvezel. En dat ook nog eens gerelateerd aan mogelijk regio afgestemde technische infrastructuur. Kunnen de vervolg vragen die je hebt, door iedere partij wel- of niet onafhankelijk van elkaar worden ingevuld.

Bovendien zijn een aantal zaken helemaal niet afhankelijk van “KPN netwerk” of KPN als provider.
Zoals bijv.  DNS over TLS en/of DNS over HTTPS.
Dat ligt aan de instellingen die je vastlegt in een “eigen router” die deze voorzieningen heeft.
(Zelf heb ik wel een account bij KPN, maar gebruik NIET de DNS instellingen van KPN).

Verder:
         ongefilterd internet (bijvoorbeeld uitgaand verkeer poort 25 (SMTP) is toegestaan)

Om SPAM / misbruik van vanuit eigen opgezette e-mail servers te voorkomen, zit daar doorgaans
bij elk netwerk een beperking op voor poort 25. Wat men overigens op verzoek kan opheffen bij de instanties die deze filteringen hebben vastgelegd. (Na een jaar, het verzoek herhalen).

Meer info, zie:  https://www.spamhaus.org/faq/section/Spamhaus%20PBL


Een vast IP adres biedt KPN niet aan consumenten. Praktisch is het best vast alleen in theorie mag KPN je elke dag een ander IP geven.

Ik heb zelf in 6 jaar 2x een nieuw IP adres gekregen. Hier krijg je overigens een week van te voren een mail over met je nieuwe toekomstige IP.